Łączna liczba zamówień przypadających na biznes sprzedaży bezpośredniej i MLM wyniosła ok. 38 mln, z czego 95% zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej, a tylko 5% w sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach konsumentów.
Rok 2013 był pomyślny dla branży DS/MLM przynosząc wzrost sprzedaży netto całego sektora o 4% do poziomu 2 mld 775 mln PLN. Wzrost sprzedaży rozłożył się na sześć kategorii produktowych, nieznacznie zmieniając ich udział w rynku w stosunku do roku 2012. Od kilku już lat najpopularniejszą kategorię stanowią kosmetyki z 74% udziałem. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: AGD (6%), suplementy diety (9%), odzież i akcesoria (9%) oraz usługi (1%). W tegorocznych danych statystycznych pojawiła się nowa kategoria produktowa – chemia gospodarcza, odnotowując wartość na poziomie jednoprocentowego udziału w rynku.
W 2013 roku na sukces z firmami sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego współpracowało 900 tys. osób, o 3 tys. więcej niż rok wcześniej. Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie – nadal prym wiodą kobiety, które stanowią 88% ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5% w stosunku do 2012 roku). Zmalał natomiast z 17% do 12% odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.
– Wzrost konsumpcji Polaków, a co za tym, idzie również sprzedaży sektora, to jeszcze jeden dowód na ogólne ożywienie gospodarcze na rynku polskim. To także bardzo pozytywny sygnał z rynku świadczący o poprawie nastrojów konsumentów i większych możliwościach zakupowych. Liczę, że bieżący rok będzie równie pomyślny zarówno dla branży, jak i całej gospodarki – powiedział Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.