źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Zdaniem ekspertów z czasem prawie 90% całego ruchu w globalnej sieci będzie pochodziło z urządzeń przenośnych. Czy to brzmi znajomo, że w czasie wizyty w sklepie sprawdzamy na miejscu ceny u konkurencji oraz opinie innych użytkowników w swoim telefonie?

Z danych raportu Centre for Retail Research zrealizowanego dla europejskiej porównywarki cen Kelkoo wynika, że w 2011 roku Europejczycy łącznie wydali na zakupy w sieci 824,14 mld PLN, z czego 18,54 mld PLN stanowią wydatki Polaków. Spośród wszystkich europejskich krajów Polska wyróżniła się najwyższym wzrostem wartości rynku e-commerce, który w okresie 2010-2011 osiągnął 33,5%. Z raportu wynika, że statystyczny Polak w ubiegłym roku kupił w sklepach internetowych 15 produktów i wydał na nie 1882,38 PLN. Liczby mówią same za siebie – przed wielokanałowością w rozwoju sprzedaży nie ma odwrotu – tym bardziej, że włączenie kanałów elektronicznych w proces sprzedaży zwiększa lojalność klientów nawet o 70%.

– Każdy przedsiębiorca ma już świadomość, że obecność w internecie to wymóg i standard, ale nie każdy wie, jak wykorzystać szanse i zmierzyć się z zagrożeniami nowej sytuacji. Współczesny klient korzysta z wielu form kontaktu z firmą, jej marką i ofertą. Szczególnie urządzenia mobilne stale zmieniają oczekiwania klientów i tworzą nowe trendy w sposobie podejmowania decyzji zakupowych. Wymagania stale rosną, a niedociągnięcia w jednym z kanałów komunikacji przekładają się na ocenę całej firmy. Dostosowanie się do tej nowej rzeczywistości wymaga całościowych zmian – począwszy od reorganizacji procesów sprzedaży i obsługi klienta, przez dostosowanie marketingu i rozwiązań IT, aż po zmiany w kulturze organizacyjnej firmy – mówi Arkadiusz Hajduk, wiceprezes ds. Corporate Learning Polska ICAN Institute, odpowiedzialny za konferencję nt. strategii sprzedaży wielokanałowej.

Badanie przeprowadzone w I kwartale 2011r. przez Forrester Consulting na zlecenie Demandware wykazało, że aż 72% klientów oczekuje od firmy wysokiej jakości strony internetowej, dostępnej także przez telefon komórkowy, a 31% klientów oczekuje także wersji dostosowanej do tabletów. Zdaniem Gerda Leonharda, eksperta w zakresie innowacyjnych rozwiązań w internecie – który był gościem specjalnym konferencji „Wyzwanie: e-commerce” organizowanej przez ICAN Institute w marcu br. w Warszawie – rosnąca popularność tabletów oraz systematycznie spadające ceny smartfonów spowodują, że w ciągu najbliższych 3-5 lat m-commerce zespoli się w zupełności z e-commerce. W tym obszarze znaczenie tradycyjnych komputerów, które kojarzą się głównie z pracą, będzie systematycznie spadać. Wzrośnie natomiast rola tabletów, które wykorzystywane są raczej do zabawy i utrzymywania kontaktów społecznościowych.

– Kilka tygodni temu kupowałem nową pralkęwspomina A. Hajduk. – W czasie wizyty w sklepie ogromnej sieci AGD, po wybraniu interesującego mnie modelu – sprzedawca, kiedy zauważył, że przeglądam coś w swoim telefonie zrobił całkowicie dla mnie nową rzecz. Złapał mnie dosłownie za rękaw, zaprowadził do swojego komputera, otworzył znany serwis aukcyjny i pokazał, że ten model jest u nich tylko ok. 30 złotych droższy. „Wie Pan, trzeba jakoś utrzymać ten cały sklep, magazyn, itd. Kupiłem u nich, czy nie kupiłem?” – oto jest pytanie.

Zapraszamy do pobrania raportu specjalnego Harvard Business Review Polska: „E-commerce: Jak skutecznie sprzedawać”: http://www.hbrp.pl/e-sprzedaz/?page=raport&red=257e44bbe21767b30a75

Harvard Business Review Polska jest polską edycją najbardziej prestiżowego magazynu o zarządzaniu na świecie. Od 2003 r. dostarcza polskim menedżerom przełomowych idei i najlepszych rozwiązań w obszarze zarządzania. Magazyn dostarcza praktycznych narzędzi i sprawdzonych metod radzenia sobie zarówno z biznesową codziennością, jak i z niecodziennymi wyzwaniami. Publikowane artykuły na temat przywództwa, rozwoju, finansów, sprzedaży i marketingu, odkrywają – nawet przed najbardziej doświadczonymi menedżerami – nowe oblicze biznesu.