Dlaczego nie akceptujemy osób z branży DS/MLM?

przez Dr Alina Vogelgesang

„Pani Alino, ale ja już nie mam do kogo dzwonić. Nikt nie odbiera moich telefonów. Nie mam z kim pracować”. Znasz ten stan? Ja to słyszę bardzo często od ludzi, szczególnie na moich szkoleniach MBM. Wiele osób działających w network marketingu ma ten problem…

Jako niezależny ekspert w dziedzinie sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy, często słyszę również takie głosy płynące od byłych klientów firm reprezentujących tą branżę:

MLM. To ma być biznes? Chyba sekta sfiksowanych kasą frajerów!

Jak myślisz, dlaczego tak jest? Co wywołuje tak ostre i wrogie podejście do tego systemu wśród społeczeństwa? Dlaczego w oczach wielu Polaków biznes MLM nie do końca ma pozytywny wizerunek? Czyżby to tylko brak wiedzy i tolerancji dla multi level marketingu? A może coś więcej?

Samo określenie „tolerancja” oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były one całkowicie odmienne od własnych, albo zupełnie z nimi sprzeczne [1].

Tolerancja jest podnoszona do dyskusji w przypadku zagadnień związanych z rasizmem, odmiennością płci, równowagą płci, mniejszości narodowych. Od najmłodszych lat dzieci i młodzież uczona jest tolerancji do innych, chociaż same stają się one mocno nietolerancyjne, szczególnie w okresie adolescencji, gdzie tłumaczy się to m.in. niezrównoważeniem emocjonalnym, zwiększoną pobudliwością czy zmiennością motywacyjną. Niestety poziom nietolerancji przybiera wyższy poziom w okresie dojrzałości i to na każdym polu. Ja jednak skupię się tylko na samej branży DS/MLM. Najpierw samą nietolerancję w branży podzielę na dwie grupy.

Grupa pierwsza

Nietolerancja wśród osób działających w tym systemie w stosunku do siebie samych – szczególnie widoczna w gronie osób z różnych firm. Stały ranking kto jest w MLM lepszy, kto ma bardziej atrakcyjny plan marketingowy, kto ma większą dynamikę wzrostów, kto ma lepiej działające produkty itp. itd. Zjawisko to wywołuje szykanowanie ostrym słowem na spotkaniach rekrutacyjnych czy biznesowych swoich konkurentów z innych firm. Wielokrotnie padają tego typu określenia:

A ta firma  MLM to najgorsza firma, bo…”, „Ich produkty to największy niewypał na rynku…”, „Są nierzetelni, mają kiepski marketing…

Trzeba się zastanowić – jak będzie odbierał taką postawę potencjalny klient, który przyszedł na taką prezentację? Czy jeśli tak postępujesz, to zbudujesz w nim zaufanie i szacunek? Przecież wiadomo, że taka postawa pokazuje Twojemu klientowi, że zrobisz wszystko, aby sprzedać, zrekrutować potencjalnego klienta, zaś Twoja wypowiedź traci na wiarygodności, bo brak w niej jakiegokolwiek obiektywizmu.

W świecie biznesu wygrywa ten, kto jest świadomy istnienia konkurencji, zna jej najmniejszy ruch, ale pozwala jej istnieć. Gdyby koncern Coca-Cola walczył z koncernem Pepsi na poziomie klienta, obie firmy przestałyby istnieć. Decydenci w każdej z nich wiedzą ,że klient raz napije się Coca-Coli, innym razem spożyją Pepsi, dzięki czemu obie spółki mają zyski. Oczywiście pomijam kwestie zdrowotne obu napoi. Jeśli ktoś stosuje postawę boksera i ptaka robiącego we własne gniazdo niszczy wizerunek całej branży DS/MLM oraz swój własny jako wiarygodnego partnera biznesowego.

Grupa druga

Nietolerancja wśród osób z branży DS/MLM do ludzi funkcjonujących poza sektorem. Kogo mam na myśli mówiąc osoby funkcjonujące poza branżą? Na przykład klasyczni przedsiębiorcy, osoby bezrobotne, osoby pracujące na etacie, emeryci i itp. Na jakim tle wyraża się ta forma nietolerancji? 

Bardzo często wśród reprezentantów systemu network marketing istnieje silne przekonanie, że ta forma przedsiębiorczości jest jedyną słuszną i absolutnie dopuszczalną formą działania zarobkowego, zaś pozostałe metody są mało istotne, a nawet wręcz powinny być zlikwidowane. Jak to się objawia? Oto kilka przykładów…

  • Szykanowanie pracy na etacie poprzez posty w mediach społecznościowych np. „A ty jak długo będziesz pracował dla kogoś?” (Pamiętaj – działając w MLM, nie jesteś właścicielem firmy MLM, jesteś swobodnym partnerem współpracującym z firmą MLM, nazwijmy to „przedstawicielem firmy MLM”) lub „A ty dalej w swoim więzieniu siedzisz?” (plus zdjęcie pracownika w biurze). Jak długo będziesz nieudacznikiem na wynajęciu?”
  • Szykanowanie słowne osób, które nie chcą być zrekrutowane do systemu MLM: „A ty jak długo jeszcze będziesz czekał na cud? Ja zarabiam, a ty tylko przewijasz FB?  Jak długo będziesz niezdecydowany? Dołącz do zespołu ludzi z sukcesem – nie bądź frajerem!”
  • Techniki manipulacyjne stosowane na prezentacjach produktowo-biznesowych, obarczone presją czasu i działania.

W okresie sierpnia- października 2017 roku zostało przeprowadzone badanie sondażowe wśród 652 osób działających i byłych klientów w branży DS/MLM pt. „Wizerunek idealnego MLM'owca”. Najważniejsze wyniki badania są omawiane przeze mnie podczas szkolenia praktycznego „Biznes MLM Profesjonalnie”. Najbliższe szkolenie  odbędzie się w niedzielę 25 lutego br. Wyniki tego badania jednoznacznie pokazują, jakie grzechy wykonują same osoby związane z sektorem sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy. Na pytanie „co znacząco denerwuje Ciebie u MLM'owca?” – główne odpowiedzi są widoczne na poniższym wykresie:

Nacisk na obroty, natarczywość w kontaktach, brak elastyczności w działaniu, nakazy sprzedaży. To syndrom patologicznego zjawiska – chęć totalnej kontroli nad swoją grupą MLM i brak zaufania do sposobu działania swojej grupy MLM. Działając w ten sposób tworzy się syndrom „nękacza w MLM”. Prawidłowa duplikacja w MLM ma prowadzić do samodzielności działania Twojej grupy MLM. Brak tolerancji w MLM stanowi podstawę do braku zaufania do całego biznesu DS/MLM wśród innych osób.

Jak przerwać to błędne koło? Zacznij od siebie. Bądź tolerancyjny wobec partnerów MLM, wobec konkurentów MLM, wobec Twoich klientów MLM i szerz tą tolerancję we własnym środowisku. Konsekwencja i czas uleczą wizerunek. Życzę powodzenia w działaniu i dużo tolerancji!

Dr Alina VogelgesangDr Alina Vogelgesang

Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, byłym rektorem Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości. Członek Business Centre Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, trener i doradca biznesu, autorka książek o branży sprzedaży bezpośredniej, m.in. pierwszej w Polsce monografii naukowej „MLM w gospodarce rynkowej”. Przedsiębiorca, założyciel i wykładowca Master Business MLM. Prowadzi bloga pod adresem: www.alinavogelgesang.com. Najbliższe szkolenie dr Aliny zatytułowane BIZNES-MLM-PROFESJONALNIE odbędzie się 25 lutego w Warszawie. Kontakt w sprawie biletów: [email protected]

[1] Molska A., Tolerancja w dzisiejszym społeczeństwie, „Res Humana”, nr 1/2012, s. 25-27 http://www.kulturaswiecka.pl/node/570 [z dnia 21.02.2018]

Mogą Cię również zainteresować