źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Na tym rynku, tak jak na każdym innym, istnieją różne firmy i różne okazje. Są biznesy „łatwiejsze” i „trudniejsze”. Są firmy rzetelne, bezpieczne, sprawdzone etc. i są takie, o których nie można tego powiedzieć. Są bardziej i mniej przyjazne plany wynagrodzeń w rasowych systemach typu marketing sieciowy. Są produkty/usługi, z którymi danej osobie łatwo się zidentyfikować, lub wręcz przeciwnie. I jest jeszcze wiele innych ZA oraz PRZECIW konkretnej ofercie współpracy.

Osoba startująca w tym biznesie stoi zatem przed dylematem: JAK WYBRAĆ WŁAŚCIWĄ DLA SIEBIE OFERTĘ? To pytanie ma ogromne znaczenie, tym bardziej, że propozycji współpracy na rynku jest jakby więcej: od papieru toaletowego (!!!) po skomplikowane usługi finansowe.

Ten wybór ma dwa poziomy. Jeden, to obiektywna wartość danej firmy i okazji (bezpieczeństwo, ogólna szansa na przetrwanie, jakość, profesjonalizm etc.). Drugi, to ocena na ile dana (nawet świetna i dobrze przygotowana) firma i oferta pasują do mojej osoby. Czyli to, czy „odpowiada mi produkt”, czy mi się to „podoba”, czy „jestem w stanie zidentyfikować się z tą firmą”.

W niniejszym artykule próbuję pomóc osobom przystępującym do współpracy w MLM wybrać raz, a dobrze. Kierując się podanymi regułami ustrzeżesz się przed ryzykiem wyboru niewłaściwej firmy i oferty (niewłaściwej obiektywnie lub niewłaściwej dla Ciebie). Analiza oferty jednak powinna obejmować więcej niż tylko plan. Przy ocenie warto wyłączyć emocje i zająć się tym na chłodno. Proces składa się z 4 punktów, warto je przerobić po kolei.

Plan wynagrodzeń

Zestaw reguł, według których firma działająca w branży networku wielopoziomowego nalicza i wypłaca wynagrodzenia. Potocznie nazywany jest „planem marketingowym”. Jestem ekonomistą, który wie, co to jest marketing – dlatego nie lubię tego określenia i uważam je za nieprofesjonalne. Słuszniejsze jest określenie „plan wynagrodzeń” (ang. „compensation plan”). Dobry (dobry obiektywnie i dobry dla Ciebie) musi spełniać 2 kryteria:

  • Jest w zgodzie z LICZBAMI (za chwilę więcej o tym).
  • Jest wykonalny dla „przeciętnego” człowieka zajmującego się tym „dodatkowo” (większość osób w Twoim zespole to będą „przeciętni ludzie zajmujący się tym dodatkowo”).

W kwestii zgody z liczbami. Liczby są jak grawitacja. Nieważne czy ją rozumiesz, czy ją lubisz, czy się z nią zgadzasz. Działa i koniec. Jeśli puścisz 100 szklanek trzymając je 1 metr nad podłogą, 100 szklanek upadnie na podłogę. Zatem nie dyskutuj z liczbami. Nieważne jaki masz do nich stosunek. Czy w nie wierzysz, czy nie. One działają niezależnie od tego. Jakie są zatem kluczowe liczby w network marketingu?

Po pierwsze. Jeśli zapytasz człowieka, który osiągnął sukcesu w tym biznesie, odpowie Ci, że większa część obrotów (i dochodów) pochodzi z zespołów zapoczątkowanych przez około 3 kluczowych liderów. Fakt. Nie dyskutuj z nim, naucz się z nim pracować. Po drugie. Statystyki branżowe mówią, że przeciętny dystrybutor sponsoruje około 3 osoby (wszystkie branże, wszyscy dystrybutorzy, średnia statystyczna). Po trzecie. 90% ludzi, 9 na 10, 90 na 100 i 900 na 1000 NIE LUBI, kiedy się ich naciska, kiedy się im coś sprzedaje i kiedy się ich do czegoś przekonuje.

Czy widzisz związek pomiędzy tymi liczbami?

Jeśli magiczna liczba to 3, żaden plan wynagrodzeń oparty na „więcej niż 3 nogach” (więcej niż 3 osobiście sponsorowanych osobach) nie zadziała dla tzw. mas. Chcesz pracować z planem wykonalnym dla 3% ludzi, czy dla 97% ludzi? Unikaj zatem planów, które:

  • NIE pozwalają Ci umieszczać nowych osób w dowolne miejsce struktury.
  • ZMUSZAJĄ CIĘ do budowania na szerokość.
  • NIE wynagradzają Cię za tzw. pracę w głębokości.
  • NIE DZIAŁAJĄ dla przeciętnych osób zajmujących się tym dodatkowo.
  • ZMUSZAJĄ do dużych obrotów osobistych (czytaj: do bycia masowym sprzedawcą produktu).

Szukaj planu, który:

  • Pozwala stworzyć efektywny biznes oparty na 2, 3 „nogach”.
  • Daje swobodę w umieszczaniu ludzi w dowolnym miejscu i tym samym dowolnego wspierania partnerów.
  • Wynagradza Cię jednakowo bez względu, na której generacji jesteś aktywny.
  • Oparty jest na modelu „konsumenckim”, w którym nie ma obowiązku sprzedawania.

Ważny jest timing

Czyli czynnik czasu. Mamy takie powiedzenie, że „ostatnich gryzą psy”. Potrzebujesz firmy i biznesu, który wyszedł już z fazy niemowlęcej, sprawdził się na rynku, wszystko już działa jak należy, ale jeszcze nie wszedł lub dopiero wchodzi w fazę swojego największego wzrostu.

Milionerzy zaistnieli w biznesie MLM głównie z powodu znalezienia się we właściwym miejscu o właściwym czasie. Jak ocenić ten ważny czynnik? Stracisz mnóstwo czasu, pieniędzy i energii, jeśli wejdziesz w coś za wcześnie, ponieważ większość nowych firm i biznesów nie przyjmuje się i upada. Możesz stracić mnóstwo czasu, pieniędzy i energii, jeśli wejdziesz w coś za późno. Jeśli firma i produkt są powszechnie znaną marką.

Wybierz produkt

Potrzebujesz produktu, który ludzie chcą kupować, który sam chcesz kupować i z którym łatwo się zidentyfikujesz. Dowiedz się jak analizowany produkt jest postrzegany przez konsumentów. Ilu konsumentów ma go do tej pory. Czy produkt wpasowuje się w trendy. Przeszukaj internet pod kątem opinii użytkowników i dowiedz się, czy ludzie chcą i kupują ten produkt/usługę.

Co do identyfikacji z produktem. Ja, dla przykładu, dobrze czuję się jako promotor produktów prozdrowotnych, w branży kosmetycznej czuję się gorzej. Używam papieru toaletowego i daje mi on korzyści, ale nie czułbym się dobrze opowiadając o nim klientom.

Sprawdź zarząd

Widzieliśmy nie raz firmy i okazje, które błyskawicznie rozkwitały i… już ich nie ma. Najczęściej jest tak z powodu pazerności i czyjegoś ego. Prawdziwi liderzy są skupieni na ludziach, nie na pieniądzach. Ludzie to nie liczby. Ludzie mają cele, ambicje i marzenia. Network marketing nie jest do końca biznesem sprzedaży, to biznes oparty przede wszystkim na ludziach. To biznes oparty na edukacji i przywództwie. Warto zatem sprawdzić postawę ludzi zarządzających daną firmą. Wpisz w wyszukiwarce Google „imię i nazwisko” (w cudzysłowie) osoby zarządzającej daną firmą. Jeśli istnieje coś przeciwko danej osobie, prawdopodobnie ukaże się to w wynikach wyszukiwania.

Dobry network ma dobry system

Potrzebujesz sprawdzonego, przetestowanego i łatwego do powielania systemu prowadzącego do sukcesu. Każdy, kogo zasponsorujesz i kogo oni zasponsorują potrzebuje takiego schematu „krok-po-kroku”, aby szybko wystartować i poradzić sobie z różnymi aspektami biznesu: gorący rynek, zimny rynek, przywództwo.

W niektórych firmach można znaleźć zespoły, które wypracowały taki system. To są właśnie ludzie, z którymi powinieneś nawiązać współpracę. Z nimi sukces przyjdzie łatwiej i szybciej. Nie przyłączaj się do grupy, jeśli nie ma ona takiego systemu do zaoferowania.

Dariusz MłynarskiDariusz Młynarski

Dariusz Młynarski jest współzałożycielem i wspólnikiem network marketingowej firmy WellU, która dystrybuuje kosmeceutyki oparte na peptydach kolagenu rybiego, dodatki żywieniowe oraz żywność funkcjonalną wspomagającą budowanie pięknej sylwetki. Autor książki „Marketing Sieciowy dla Realistów”. Prowadzi bloga Dariuszmlynarski.pl. Powyższy tekst opracował na podstawie e-booka „Success in 10 Steps” autorstwa Michaela Dlouhy’ego, pobranego ze strony www.MentoringForFree.com.