Kampania linków sponsorowanych. Czy to się opłaca?

przez Anna Ciamciak

Kiedyś przedsiębiorcy jak mantrę powtarzali hasło „reklama dźwignią handlu”. Dziś do tej maksymy dorzucają jeszcze jedną – „nie ma cię w sieci, nie istniejesz!” Tylko jak zaistnieć w sieci skutecznie? Szybkim i relatywnie niedrogim sposobem jest kampania linków sponsorowanych Google AdWords.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Reklama w wyszukiwarkach jest jednym z najskuteczniejszych sposobów promowania swojej firmy. Pozwala dotrzeć do 80% internautów. AdWords to taka forma reklamy w wyszukiwarce, która umożliwia wyświetlenie linku do domeny klienta do razu na pierwszej stronie, po wpisaniu przez internautę poszukiwanej frazy. Link zamieszczony na stronie wyników wyszukiwarki internetowej, powiązany ze słowami kluczowymi daje pewność, że informacja o firmie trafi do najbardziej cennych odbiorców, czyli potencjalnych klientów, którzy akurat w tym momencie potrzebują usług lub produktów reklamującej się w wyszukiwarce firmy.

Uruchomienie kampanii linków sponsorowanych polega na utworzeniu konta w systemie Google AdWords. Warto jednak skorzystać z porad specjalistów, którzy pomogą dobrać odpowiednie słowa kluczowe tak, aby efekt był jak najlepszy a koszt jak najniższy. Słowem, aby wykupiony link wyświetlił się w wyszukiwarkach jak największej liczby potencjalnych klientów.

– Na kampanię linków sponsorowanych powinny zwrócić szczególną uwagę przedsiębiorstwa usługowe, ponieważ ścisłe doprecyzowanie słów kluczowych w tzw. grupach reklamowych pozwala w ich przypadku na dotarcie do szerokiego grona klientów – mówi Łukasz Górski, specjalista ds. reklamy internetowej w firmie Procreate.

Kampanię linków AdWords często stosują firmy, które dopiero rozpoczynają działalność lub nie dysponują dużym budżetem na ten cel. Także w czasach kryzysu gospodarczego, kiedy przedsiębiorcy muszą zaciskać pasa, taka forma reklamy zyskuje na popularności. Powód jest prosty – niższe od innych form reklamy w internecie koszty.

Przedsiębiorca, który decyduje się na AdWords, płaci za efekt, czyli dopiero wówczas, kiedy internauta wejdzie na jego stronę internetową, klikając w link umieszczony na witrynie wyszukiwarki (pay per click). Opłata wynosi od kilku do kilkudziesięciu groszy. Samo wyświetlenie linków w wyszukiwarce jest darmowe. Ale to nie jedyne zalety tej formy promocji. Jak wyjaśnia ekspert z firmy Procreate, prowadzenie kampanii AdWords odbywa się w systemie pre-paid. Przedsiębiorca sam określa wysokość kwoty, jaką chce przeznaczyć na kampanię. Suma jest przekazywana bezpośrednio do systemu Google i służy jako budżet reklamowy, z którego pobierane są opłaty za kliknięcie.

– Budżet definiowany jest indywidualnie, w zależności od środków, jakie klient jest gotów przeznaczyć na realizację kampanii, dzięki czemu posiada on pełną kontrolę kosztów. Ponadto kampania może zostać zakończona w każdym momencie poprzez rezygnację z kontynuacji wyświetlania reklamy. Klient może też zdecydować się na wstrzymanie kampanii i ponowne uruchomienie jej w dogodnym dla niego czasie – wyjaśnia Górski.

Co więcej, w kampanii linków sponsorowanych można ustalić maksymalną – dzienną lub miesięczną – sumę. Jeśli ustalona kwota okaże się zbyt niska w stosunku do popytu (liczby kliknięć), w dowolnej chwili można modyfikować budżet dzienny reklamy. Wówczas przedsiębiorca będzie miał pewność, że np. jego miesięczny budżet nie zostanie „wyklinany” np. w tydzień. Ważnymi elementami przy kalkulacji kosztów kampanii linków sponsorowanych Google są koszty kliknięcia oraz wynik jakości reklamy.

Na ten ostatni element wpływa w dużym stopniu wysoki Wynik Jakości reklamy – oznacza zwykle niższe koszty i lepsze pozycje reklam. Działanie systemu AdWords jest najkorzystniejsze – dla reklamodawców, klientów, wydawców, a także dla Google – wtedy, gdy wyświetlane przez nas reklamy są trafne i przydatne dla użytkowników. Trafne reklamy uzyskują więcej kliknięć, są wyświetlane na wyższych pozycjach i przynoszą najlepsze wyniki.

Opłata za kliknięcie zależy od popularności i konkurencyjności słów kluczowych oraz od tego, jak atrakcyjny jest boks reklamowy klienta. Konkurencyjność można sprawdzić na przykład za pomocą narzędzi Google AdWords, tj. narzędzi prognozy odwiedzin. Ułatwi to określenie budżetu kampanii reklamowej. Uogólniając, można przyjąć, że 400 złotych przeznaczone na taką kampanię, przełoży się na co najmniej tysiąc odwiedzin firmowej strony internetowej. Należy jednak pamiętać, że jeśli firma zdecyduje się prowadzić kampanię linków sponsorowanych na własną rękę istnieje ryzyko, że znacznie podwyższy jej koszty, dobierając mało efektywną treść reklamy, lub takie słowa kluczowe, których wyszukiwarka Google nie uwzględni w wynikach wyszukiwania.

– Dobór trafnych i skutecznych słów kluczowych oraz treści reklamy do określonych słów kluczowych i  ustawienie odpowiednich parametrów w aplikacji Google przeznaczonej do tworzenia kampanii linków sponsorowanych, to bardzo ważne elementy. Ich nieumiejętne użycie może spowodować, że kampania AdWords będzie droższa i może nie przynieść pożądanych skutków – tłumaczy Górski.

Podsumowując – czy kampania linków sponsorowanych jest opłacalna? Eksperci z branży zapewniają, że tak. Może być bardziej efektywna i tańsza w stosunku do innych form reklamy w internecie. Wymaga jednak zaangażowania i umiejętnego korzystania z narzędzi Google – warto zatem skorzystać z wiedzy ekspertów, jeśli chcemy, aby kampania AdWords przyniosła oczekiwane efekty.

Mogą Cię również zainteresować