Komiwojażer czyli jak improwizować z sukcesem

przez Paulina Kobus

Szukasz pracy? Próbujesz przekonać dziecko, że na dworze można jeździć na rowerze, zamiast łapać pokemony? Namawiasz partnera na wspólny kurs gotowania? Masz po prostu swoją wizję i chcesz, by inni dostrzegli jej wartość? Na to wszystko jest jedno słowo: sprzedaż.

Momentum Way: Krzysztof Hillar, Joanna Gdaniec, Beata KapcewiczMomentum Way: Krzysztof Hillar, Joanna Gdaniec, Beata Kapcewicz

„Zabawne, że jesteś sprzedawcą, a tego nie wiesz“ – pisał Artur Miller w „Śmierci komiwojażera“ w latach 40-tych zeszłego wieku. Nic się nie zmieniło. Nadal sprzedaż często budzi złe skojarzenia. Mnożą się poradniki dotyczące technik sprzedaży, ale gubi się sens. Sprzedaż to zupełnie naturalna transakcja, bo zawsze i wszędzie, w życiu zawodowym i prywatnym, ludzie coś ze sobą negocjują. W sprzedaży uczestniczą zatem dwie partnerskie strony i chodzi o to, by obie odniosły korzyść.

„Sprzedaż jest procesem wnoszenia wartości za pomocą informacji, rozwiązania, usługi, projektu, czy produktu w życie drugiego człowieka“ – pisze w swojej książce „IMPROsprzedaż, czyli jak sprzedawać bez sprzedawania“ Joanna Gdaniec (businesswoman i trener sprzedaży), autorka całego systemu, w którym zasady improwizacji przenoszą sprzedaż w zupełnie inny wymiar. Improwizacja sprawia, że interakcja między dwiema osobami jest bardziej autentyczna, obie osoby słuchają się nawzajem, szukają najlepszych rozwiązań, nawet grają „do jednej bramki“. To tak jak w teatrze improwizacji – aktorzy są uważani, wyczuleni na siebie, żeby razem stworzyć spójny, choć niezaplanowany spektakl. Wiedzą, że jeśli partner wypadnie dobrze, to oni też.

W świecie sprzedaży z kolei pierwszy krok w kierunku improwizacji to podążanie za potrzebami klienta. Kiedy klient przedstawia swoje potrzeby, a sprzedawca jest otwarty, by go wysłuchać i zrozumieć, zaczyna się szukanie możliwości współpracy, nowych rozwiązań.

„Weź to, co dostępne tu i teraz i zrób z tym to, co możliwe w okolicznościach, w których się znajdujesz. Kiedy nawykowo powiedziałbyś NIE, powiedz TAK i … Nie możesz ani pominąć, ani odrzucić tego, co mówi druga osoba. Musisz po prostu to przyjąć i dobudować do jej pomysłu Twoje rozwiązanie tak, by było spójne“ – radzi Joanna Gdaniec, twórczyni IMPROsprzedaży i współzałożycielka Momentum Way, zespołu trenerów i coachów biznesu.

Grupa Momentum Way (Joanna Gdaniec, Beata Kapcewicz, Krzysztof Hillar) rozpoczęła swoją działalność w 2014 roku od szkoleń w zakresie zarządzania karierą, budowania marki osobistej, IMPROsprzedaży, przywództwa oraz komunikacji w zakresie wystąpień publicznych i biznesowych. Wszyscy członkowie Momentum Way są przede wszystkim przedsiębiorcami, którzy prowadzą sesje indywidualne oraz treningi grupowe w oparciu o proces facylitowany dla osób zainteresowanych rozwojem kompetencji menadżerskich. W ich autorskich programach i warsztatach rozwojowych dotychczas uczestniczyli przedsiębiorcy, menadżerowie oraz członkowie zarządów wielu średnich i dużych firm, m.in.: IKEA, Coca-Cola, Samsung, Nokia, a także spółek Skarbu Państwa m.in. ORLEN SA. 

Mogą Cię również zainteresować