Obecne poglądy na intelekt są równoważone przez całościowe podejście – na równi ze zdolnościami intelektualnymi wymienia się wcześniej "lekceważone" obszary naszego umysłu: sferę afektywną i motywacyjną. Teraz obok inteligencji w tradycyjnym, wąskim ujęciu szkolno-językowym, logiczno-matematycznym, zwraca się szczególną uwagę na uzdolnienia twórcze, inteligencję emocjonalną, społeczną, praktyczną. Pojawiły się również bardziej kontrowersyjne rodzaje inteligencji: kinestetyczna, muzyczna, przestrzenna, motywacyjna, a nawet postawiono hipotezę o istnieniu inteligencji makiawelistycznej.
Kompetencja emocjonalna jest umiejętnością, wywodzącą się z inteligencji emocjonalnej, której wynikiem są wybitne osiągnięcia w pracy. O ile inteligencja emocjonalna określa nasze potencjalne zdolności uczenia się umiejętności praktycznych, które opierają się na jej pięciu składnikach, kompetencja emocjonalna pokazuje, ile z tych potencjalnych zdolności udało nam się zamienić w bardzo przydatne w pracy umiejętności.
Jaką masz samoświadomość?
Znakomita obsługa Klienta jest rezultatem kompetencji emocjonalnej, opierającej się na empatii. Bycie osobą wiarygodną i godną zaufania jest wyrazem kompetencji opierającej się na umiejętności kierowania samym sobą, czyli panowania nad emocjami i impulsami. Zarówno dobra obsługa Klientów, jak i bycie osobą godną zaufania są rezultatami kompetencji, które mogą przyczynić się do wyróżnienia się w pracy.
Wysoka inteligencja emocjonalna sama w sobie nie gwarantuje, że osoba, która się nią odznacza, potrafi wykorzystać umiejętności emocjonalne w pracy. Oznacza ona tylko tyle, że osoba ta ma bardzo dobre potencjalne możliwości nauczenia się tych umiejętności.
Można mieć dużą zdolność empatii, ale nie posiadać nabytych, czyli wyuczonych umiejętności, które przekładają się na znakomitą obsługę Klientów, świetne trenowanie zawodników, bycie znakomitym wychowawcą czy koordynatorem prac różnych osób.