Na przykład nad zaradnością Polaków w zakresie planowania i zarządzania swoimi finansami. Do tego, że przedsiębiorczym się nie rodzi a staje, przekonanych jest najwięcej ludzi poniżej 35 roku życia (70%). Ludzie młodsi charakteryzują się mniejszą wiarą w skuteczność nauki przedsiębiorczości – tak sądzą ludzie, kolejno 65% dla przedziału wiekowego 35-49 i 57% dla respondentów powyżej 50 roku życia. To dane z badań na temat przedsiębiorczości, które zleciła firma Amway.
Dni przedsiębiorczości organizowane są corocznie w 150 krajach świata od 2008 roku. Podczas ich trwania, organizacje, instytucje i firmy, inicjują działania, które pomagają zgłębić wiedzę m.in. z zakresu zakładania czy rozwijania własnej działalności gospodarczej.
Takie inicjatywy są jednak podejmowane zdecydowanie za rzadko a umowny tydzień przedsiębiorczości w polskich warunkach powinien trwać co najmniej miesiąc. W praktyce wygląda to tak, że mobilizuje się młodych ludzi i instytucje tylko na te parę dni w roku, w których można poznać tajniki przedsiębiorczości. Realia programu nauczania przedsiębiorczości, pozostawiają wiele do życzenia. Pomimo wprowadzenia godzin lekcyjnych do podstaw programowych w systemie szkolnictwa od liceum, jest ich o wiele za mało w porównaniu do innych krajów europejskich. Przykładowo w Portugalii dzieci zaczynają naukę przedsiębiorczości już w przedszkolu…
Ekonomia jest nauką interdyscyplinarną. Nie chodzi w niej tylko o liczby, a o umiejętności negocjacji czy znajomości związanych z nią wydarzeń historycznych. Poznanie ekonomicznych mechanizmów i odpowiednio wcześniej rozpoczęta edukacja pomóc może w ukształtowaniu odpowiednich postaw wśród młodzieży, która będzie bardziej świadoma mechanizmów rynkowych. Wyobraźnia nie zna granic, jednak nie każdy pomysł uda się przełożyć na realny zysk.
– Przejawem przedsiębiorczości jest podejmowanie inicjatyw własnych, w tym zakładanie i prowadzenie firmy. Działalność gospodarcza to duże wyzwanie nawet dla tych, którzy podstawową wiedzę o ekonomii posiadają. Sam koncept, nawet bardzo dobry, może nie być wystarczający – doradza Karolina Piwowar, CEO w Eventi.pl, platformy zrzeszającej freelancerów reprezentujących różne zawody.
– Najbardziej świadomi wybierają ścieżkę freelancera, który zarządza umiejętnie swoim czasem, jest pewny siebie i świadomy korzyści jak i strat, które może przynieść inicjatywa, którą podejmuje. Jednak ta świadomość nie bierze się znikąd. To lata praktyki, edukacji oraz wymiany doświadczeń z innymi osobami, które posiadają swój biznes – dodaje Karolina Piwowar.
Raport Amway na temat przedsiębiorczości pokazuje, że istnieje konieczność usprawnienia systemu edukacji z zakresu ekonomii społecznej. Rozwój przedsiębiorczości społeczeństwa jest niezwykle ważnym czynnikiem wzrostu gospodarczego każdego państwa, dlatego warto wspierać każdą inicjatywę, która będzie go wspierać.