źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Dlatego coraz częściej idealnym rozwiązaniem, aby być bliżej odbiorcy jest wykorzystywanie niestandardowych form komunikacji takich jak marketing szeptany czy ambient media, które wykorzystują naturalną skłonność ludzi do dzielenia się ciekawymi informacjami, a ich połączenie może okazać się komunikacyjnym strzałem w dziesiątkę.

W dzisiejszych czasach konsumenci są wyjątkowo odporni na sugestie reklamodawców w ramach tradycyjnych form reklamy, dlatego niezwykle istotne jest poszukiwanie niestandardowych rozwiązań będących w stanie nie tylko przyciągnąć uwagę odbiorców, ale również pozytywnie ich zaskoczyć. Zarówno marketing szeptany jak i ambient marketing stanowią nowoczesne formy promocji, które znacznie wykraczają poza ramy typowych działań marketingowych. Właściwe przygotowanie niestandardowej formy komunikacji sprawi, że konsument nie ma poczucia wywierania na nim presji. Co więcej często sam stanie się nośnikiem reklamy, przekazując informacje o produkcie swoim bliskim czy znajomym, stając się tym samym naturalnym ambasadorem marki.

Dobrze zaplanowane działania ambientowe wykorzystujące element zaskoczenia, posiadające również przepełniony humorem i emocjami content sprawiają, że konsument nie tylko jest zainteresowany marką czy produktem, ale również sam z chęcią przekaże o nim informację, czy to w formie ustnej czy przy pomocy social mediów. Z kolei marketing szeptany opiera się głównie na przekazach zawierających atrakcyjną historię, bądź cenne informacje związane z danym produktem czy marką, która sprawia, że marka zaistnieje w świadomości odbiorców i sami zaczynają ją rozpowszechniać. Wystarczy jedynie podsunąć interesujący i trafnie zdefiniowany temat, aby doszło do komunikacji szeptanej.

Dlatego jednym z celów takich działań jest zaangażowanie klienta oraz wywołanie w nim przekonania o tym, że o firmie i jej produktach warto mówić. Tradycyjne reklamy opierają się na stworzeniu przekazu i nadaniu go za pomocą odpowiednich środków reklamy. Marketing szeptany rozbudowuje ten proces starając się nakłonić potencjalnego klienta o nadanie informacji dalej, swoim znajomym, którzy również ją powielą. Jednak zarówno w przypadku ambient marketingu jak i marketingu szeptanego samo dotarcie nie powinno być celem samym w sobie, znacznie istotniejsze jest wywołanie samego zaangażowania.

Dlatego działania z zakresu marketingu szeptanego warto połączyć z ambient marketingiem. W jakim celu?

Jeśli działania w ramach nietypowej akcji promocyjnej (ambientu) będą rzeczywiście zaskakujące, bądź śmieszne, z pewnością wielu konsumentów podzieli się tym w swoich social mediach. Wsparcie tak naturalnie występującego buzzu profesjonalnie przeprowadzonymi działaniami z zakresu marketingu szeptanego da nam doskonały i nienachalny content, o którym konsumenci będą mówić długo i chętnie.

Karol KotowskiKarol Kotowski

Autor tekstu jest założycielem i dyrektorem generalnym w Content Organica. Absolwent prawa i administracji na Uniwersytecie Śląskim. Zamiast doktoratu z prawa konstytucyjnego wybrał przeprowadzkę do Warszawy i start w biznesie. W 2007 roku, jeszcze w czasie studiów zaangażował się w branżę social media zarządzając społecznościami w internecie. Tam został dostrzeżony i zatrudniony przez Gadu Gadu. Następnym krokiem w karierze był marketing, po dwóch latach zbierania doświadczenia w agencji z początkiem 2014 roku założył spółkę Marketing Prewencyjny, gdzie pełnił obowiązki prezesa zarządu. Tworzył i realizował strategię rozwoju przedsiębiorstwa, budował i koordynował poszczególne działy firmy. W 2015 roku został współtwórcą spółki Wolne Auto. W tym samym roku powstała też Content Organica, którą od tego czasu sukcesywnie rozwija. Wciąż angażuje się w tworzenie i rozwój nowych start upów. Najnowszym projektem jest spółka Influeme.