Marketing internetowy w oczach klientów

przez Marta Buler-Kozłowska

Firma Adobe opublikowała rezultaty najnowszych badań, z których wynika, że marketing cyfrowy nie trafia w potrzeby klientów. Badanie „Click Here: The State of Online Advertising” zostało przeprowadzone w USA i miało formę wywiadów z reprezentatywną dla kraju próbą 1000 klientów oraz 250 specjalistów ds. marketingu.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Okazało się, że zarówno zdaniem klientów, jak i profesjonalnych marketerów, tradycyjny marketing jest wciąż bardziej efektywny od internetowego. Zdaniem dwóch trzecich klientów reklamy telewizyjne są bardziej efektywne niż internetowe, a według 54% banery na stronach www nie spełniają swojej roli. Ponadto respondenci najchętniej oglądają reklamy w swoich ulubionych czasopismach drukowanych (45%) lub w trakcie programów telewizyjnych (23%), podczas gdy zaledwie 3% wskazało na media społecznościowe, a 0% – na aplikacje komputerowe.

Irytujące i nachalne

Reklamy internetowe były najczęściej oceniane negatywnie. Duża część klientów stwierdziła, że są one „irytujące” i „nachalne” oraz „jest ich wszędzie pełno”. Podczas, gdy reklamy stworzone przez profesjonalistów są ogólnie uważane za najbardziej efektywne, to zdaniem 27% marketerów i 28% klientów najlepszą formą reklamy online są treści generowane przez użytkowników internetu.

– Wyniki tych badań dały marketerom do myślenia. Wiemy, że internet, urządzenia mobilne i media społecznościowe oferują ogromne możliwości, a klienci przeznaczają na nie dużo czasu i pieniędzy. Musimy nauczyć się wykorzystywać te kanały – powiedziała Ann Lewnes, dyrektor marketingu firmy Adobe. – Trzeba dostarczać klientom odpowiednie treści w sposób przyciągający uwagę, ale nie nachalny. Równie ważne w poprawie efektywności działań marketingowych jest dokonywanie badań w celu sprawdzenia co działa, a co należy zmienić. Gdy marketerzy opanują te umiejętności, klienci zaczną zwracać uwagę na reklamy, a marketerzy – osiągać wymierne korzyści.

Wartość „lajków”

Zgodnie z oczekiwaniami okazało się, że większość respondentów korzysta z mediów społecznościowych. Ponad połowa uważa, iż klikając „lajka”, czyli przycisk „Lubię to” dla marki lub produktu, informuje innych o swoich gustach i zainteresowaniach, natomiast 43% – że w ten sposób poleca produkt swoim znajomym. 53% badanych klientów życzyłoby sobie jednak, aby istniał również przycisk „Nie lubię” pozwalający wyrazić niezadowolenie z produktu. 

Tak czy inaczej, użytkownicy mediów społecznościowych zwracają uwagę na „lajki”. Zdaniem 29% klientów zachęcają one do bliższego zainteresowania się produktem, choć tylko 2% stwierdziło, że skłaniają do zakupu. Firmy inwestujące w profile i działania promujące markę na portalach społecznościowych nie mają powodów do zadowolenia, ponieważ tylko 2% respondentów uznało informacje zamieszczane w takich profilach za wiarygodne.

Marketer: ważna dla biznesu, ale nisko ceniona profesja

Ponad 90% klientów i marketerów zapytanych o wartość marketingu odpowiedziało, że ma on znaczenie strategiczne dla przedsiębiorstw, a  90% – że w dużym stopniu decyduje o wzroście sprzedaży. Mimo to praca w reklamie lub marketingu została oceniona przez klientów niżej od niemal wszystkich innych zawodów, takich jak bankowiec (32%), prawnik (34%) lub aktor (13%). Na pytanie, czy marketing przynosi korzyści społeczeństwu, tylko 13% respondentów odpowiedziało twierdząco. Ponadto większość stwierdziła, iż marketing to najczęściej „stek bzdur” (53%).

– Marketerzy należą do najbardziej kreatywnych ludzi na świecie – mówi Ann Lewnes. – Dziś nie musimy już polegać wyłącznie na intuicji, ale mamy do dyspozycji konkretne dane. Postrzeganie marketingu może więc ulec zmianie. Gdy działania są dostosowane do indywidualnych oczekiwań klientów, a kampanie internetowe przynoszą korzyści, marketing może znacznie poprawić wyniki finansowe firmy.

Informacje o badaniach „Click Here: The State of Online Advertising”

Omówione powyżej dane pochodzą z badań przeprowadzonych na zamówienie Adobe przez firmę badawczą Edelman Berland w Stanach Zjednoczonych, w formie ankiety internetowej z udziałem reprezentatywnej dla kraju próby 1000 osób dorosłych (w wieku co najmniej 18 lat) oraz 250 specjalistów ds. marketingu. Wywiady miały miejsce w okresie od 8 do 16 października 2012 r. Granica błędu wynosi +/-3% dla klientów i 6% w przypadku marketerów. Więcej informacji o wynikach badania: Click Here: The State of Online Advertising Study i Click Here: The State of Online Advertising Infographic. Z animowaną infografiką można się zapoznać tutaj:

Mogą Cię również zainteresować