Andrzej Lazarowicz, źródło: wfirma.plAndrzej Lazarowicz, źródło: wfirma.pl

Inicjatorami Programu Aktywizacja są Dolnośląska Grupa Wspierania Biznesu oraz portal wfirma.pl, oferujący oprogramowanie do księgowości internetowej. – Od lutego 2010 roku wspieramy młodych przedsiębiorców podczas pierwszego, często bardzo trudnego okresu prowadzenia przez nich działalności – mówi Andrzej Lazarowicz, prezes wfirma.pl. – Efekty przeszły nasze oczekiwania, ponieważ podczas dwóch lat prowadzenia programu wzięło w nim udział ponad 1 000 osób, a 51% z nich po pierwszym, testowym roku, pozostaje przy naszym oprogramowaniu – dodaje.

Młodzi przedsiębiorcy w większości obawiając się problemów z urzędem skarbowym wybierają usługi biur rachunkowych. Niestety księgowy „święty spokój” jest bardzo kosztowny, a dokładanie sobie wydatków szczególnie w pierwszym roku działania firmy może wykraczać poza jej możliwości finansowe. Wybór księgowość internetowej to oszczędność rzędu 5 000 złotych w ciągu roku. Ponadto twórcom Programu Aktywizacja zależało, aby nie tylko obniżyć koszty prowadzenia księgowości, ale również technologicznie wesprzeć właścicieli firmy w prowadzeniu działalności. Dzięki księgowości internetowej młody przedsiębiorca może samodzielnie, ale z merytorycznym wsparciem specjalistów prawa podatkowego, rozliczać się z fiskusem oraz zarządzać sprzedażą w firmie.

Kto? Gdzie? Kiedy?

Od samego początku Program Aktywizacja został stworzony głównie dla dwóch grup odbiorców. Pierwszą z nich są instytucje związane z aktywizacją zawodową bezrobotnych oraz popularyzujące i wspierające polską przedsiębiorczość. Przez dwa lata do współpracy w projekcie udało się włączyć ponad 50 takich organizacji. Są to najczęściej biura karier działające przy wyższych uczelniach nastawione na pomoc absolwentom rozważających założenie własnej firmy. Wśród partnerów programu znajdują się najbardziej renomowane uczelnie wyższe w Polsce, m.in.: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski.

Docelowym adresatem Programu Aktywizacja są osoby, które pracują na własny rachunek lub przedsiębiorcy na starcie oraz wszyscy ci, którzy wciąż zastanawiają się, czy własny biznes ich nie przerośnie. – Choć coraz głośniej mówi się o potrzebie wspierania MSP w Polsce, to wciąż rządowe lub unijne programy pomocy młodym przedsiębiorcom są trudno dostępne – mówi 27 letni Olek, absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. – Natomiast Program Aktywizacja jest ogólnodostępny, bez ograniczeń dotyczących formy działalności. Dlatego sam, pracując jako freelancer, zdecydowałem się wziąć w nim udział.

Technologia dla przedsiębiorczości

Tak duża popularność projektu związana jest z prostym procesem przystąpienia. Młody przedsiębiorca lub instytucja, aby wziąć udział w programie, nie musi wypełniać skomplikowanych formularzy i składać dziesiątek dokumentów. Twórcy wychodzą z założenia, że jeśli promują nowoczesne rozwiązania ułatwiające „papierkową robotę”, formalny proces przystąpienia do programu powinien być jak najbardziej przejrzysty.

Organizacja pozarządowa, chcąca przystąpić do projektu, powinna skontaktować się z Dolnośląską Grupą Wspierania Biznesu, która prześle odpowiednie kody umożliwiające darmowe korzystanie z platformy wfirma.pl. Każdy przedsiębiorca może również samodzielnie wziąć udział w programie, wysyłając swoje zgłoszenie na adres biuro@dgwb.pl w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia działalności. Aplikacja powinna zawierać krótką informację o firmie oraz kopię wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Następnie właściciel firmy otrzymuje promocyjny kod, który uprawnia do korzystania z pełnego pakietu księgowości internetowej przez okres 12 miesięcy. Po rocznym testowaniu oprogramowania użytkownik bez zobowiązań może zrezygnować i wybrać inną formę prowadzenia rozliczeń.

– Oprócz dostępności Programu Aktywizacja, do wzięcia udziału w tym projekcie zachęciła mnie nowoczesna technologia i narzędzia do prowadzenia rozliczeń finansowo-księgowych – mówi Ania, plastyczka z Torunia. – Dzięki rozwiązaniom, jakie oferuje księgowość internetowa, czyli oprogramowaniu w chmurze, mogę zarządzać swoją firmą z każdego miejsca na świecie, co dla mnie, niespokojnego ducha i podróżniczki jest bardzo ważne.

wfirma.pl jest platformą księgowości internetowej przeznaczoną dla mikro i małych przedsiębiorców. Celem jej twórców jest wspieranie polskich firm poprzez udostępnienie tanich, a w dużej części darmowych narzędzi wspomagających prowadzenie działalności oraz propagowanie rozwiązań informatycznych dostępnych on-line podnoszących konkurencyjność na rynku. Chcąc skutecznie rozpowszechniać ideę pracy na własny rachunek, właściciele firmy angażują się w dodatkowe inicjatywy. Przykładem może być „Program Aktywizacja”, w ramach którego osoby, rozpoczynające swoją działalność mogą uzyskać bezpłatne narzędzia finansowo-księgowe na okres 12 miesięcy. Serwis wfirma.pl w początkowej fazie tworzony był przez firmę Media IT Sp. z o.o. powstałą w 2005 we Wrocławiu. W 2010 został on wydzielony do osobnej spółki wfirma.pl, którą pozostaje do dziś.