Najbardziej medialni wśród prezesów

przez Magdalena Grabarczyk-Toka

Gdy Zbigniew Solorz-Żak objął formalne dowodzenie Polkomtelem, zaowocowało to natychmiast trzecią pozycją w rankingu „Bossów polskiej gospodarki” według Instytutu Monitorowania Mediów. Ale najbardziej medialnym szefem drugi miesiąc z rzędu jest Maciej Witucki kierujący Telekomunikacją Polską.

Zygmunt Solorz-ŻakZygmunt Solorz-Żak

W najnowszym zestawieniu branża telekomunikacyjna ma silną reprezentację – w TOP 10 znaleźli się również Miroslav Rakowski (PTC) oraz Mirosław Godlewski (Netia). Jakie informacje i wydarzenia miały wpływ na medialną popularność prezesów największych firm w Polsce? Gdzie bossowie bywają razem? Kto ma miejsce w najbardziej opiniotwórczych mediach? IMM  przeanalizował pod kątem ekspozycji prezesów ponad 2 tysiące publikacji z prasy, internetu i mediów społecznościowych.

Silna reprezentacja branży telekomunikacyjnej

Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży telekomunikacyjnej – głównie Macieja Wituckiego (TP). W kręgu zainteresowań dziennikarzy i internautów był również Zygmunt Solorz-Żak, jako szef Polkomtela (w analizie brano pod uwagę tylko te  publikacje, w których nazwisko pojawiało się w kontekście telekomu). Na podium, obu panów przedzielił Paweł Skowroński, który w lutym pełnił obowiązki prezesa PGE.  Wśród najbardziej medialnych prezesów znaleźli się też Miroslav Rakowski (PTC) i Mirosław Godlewski (Netia). Silna reprezentacja branży telekomunikacyjnej to zdecydowana zmiana w rankingach od poprzedniego miesiąca, kiedy to Maciej Witucki był jedynym przedstawicielem tego sektora.

Co w lutym przyczyniało się do medialnej popularności? Media przytaczały informacje, które podczas telekonferencji przekazał dziennikarzom Maciej Witucki na temat: planów ogłoszenia strategii spółki na kolejne lata, kontynuacji skupu akcji własnych, kwestii zaangażowania w transakcję dotyczącą Multimedia Polska. Chętnie też cytowano prezesa w związku z omawianymi przez niego wynikami spółki za 2011 rok. Z kolei Zygmunt Solorz-Żak w kontekście Polkomtela pojawiał się najczęściej wzmiankowany jako nowy właściciel i jednocześnie szef telekomu. Wśród informacji na jego temat wyraźnie odznaczały się te mówiące o odłożeniu planu zwolnień grupowych w Plusie. W internecie informowano, że Solorz-Żak został wybrany „Człowiekiem Sukcesu” w ramach „Wirtualnych Telefonów” przyznawanych corocznie przez Mobile Internet. Media przypominały również, że szefujący Polkomtelowi Solorz-Żak  jest w czołówce przygotowanego przez miesięcznik „Forbes” rankingu najbogatszych Polaków.

PGE rządzi w branży energetycznej

W lutym media nadal donosiły o zmianach kadrowych w firmach energetycznych, a dokładnie – o trwającym konkursie na prezesa PGE. Ponad 50 informacji dotyczyło rozmów p.o. szefa PGE Pawła Skowrońskiego ze związkowcami w sprawie możliwego zamknięcia Elektrowni Dolna Odra. Trzecim medialnym tematem była ogłoszona przez Skowrońskiego strategia spółki na kolejne lata.

Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP).  Prezes pojawiał się w mediach głównie dzięki przyznanej mu nagrodzie Złoty Bankier 2011 – w jej ramach został uhonorowany tytułem „Osobowość Roku”. Z kolei Cezary Stypułkowski, szef BRE Banku, medialną popularność w lutym zawdzięczał rekordowo wysokiemu wynikowi zysku netto wypracowanemu w 2011 roku przez BRE. Stypułkowski na spotkaniu z dziennikarzami zapowiedział jednak, że bank dywidendy nie wypłaci. Natomiast pod koniec miesiąca media zelektryzowała informacja o planach fuzji Kredyt Banku z BZ WBK – Mateusz Morawiecki, prezes WBK, udzielał mediom komentarzy w tej sprawie.

Dobre wyniki ubezpieczycieli

Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Media cytowały jego opinie na temat wysokości dywidendy, jaką PZU miało wypłacić akcjonariuszom.  Z kolei Jacek Podoba, szef TU Europa, komentował rekordowo wysokie wyniki finansowe grupy osiągnięte w 2011 roku.

Bossowie razem – u premiera, na galach i w mediach

W połowie lutego poinformowano, że premier Donald Tusk odwołał Andrzeja Klesyka (PZU) oraz Mateusza Morawieckiego (BZ WBK) z Rady Gospodarczej. Nie podano oficjalnych powodów tak dużej zmiany, pojawiły się zatem głosy, że wśród doradców premiera nie powinno być szefów wielkich spółek z udziałem Skarbu Państwa. Bossowie pojawiali się razem nie tylko u premiera, ale również wśród laureatów branżowych nagród. Uhonorowani „Wirtualnymi Telefonami 2011” zostali: Zygmunt Solorz-Żak („Człowiek Sukcesu”), Miroslav Rakowski („Menedżer Roku”) oraz Mirosław Godlewski („Człowiek Biznesu”).  Z kolei Luigi Lovaglio (Pekao), Małgorzata Kołakowska (ING Bank Śląski) oraz Zbigniew Jagiełło (PKO BP) znaleźli się w gronie dwudziestu prezesów najlepiej zarządzanych spółek giełdowych w rankingu Giełdowa Spółka Roku, opublikowanym przez „Puls Biznesu”.
 
Obecność prezesów jest również widoczna w najbardziej opiniotwórczych tytułach prasowych. Po ich komentarze i wypowiedzi sięgają zarówno „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Dziennik Gazeta Prawna” jak i sztandarowe tytuły ekonomiczne: „Parkiet”, „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.

Autorka raportu jest kierownikiem ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów. Badanie wykonano na podstawie 2 183 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm. Raport obejmuje okres od 1 do 29 lutego 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów. W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.

Mogą Cię również zainteresować