Nie daj się oszukać w sieci!

przez Anna Mence

Według Eurostatu 69% europejskich internautów deklaruje, że nie miało żadnych problemów przy okazji zakupów w internecie. I choć dane te napawają optymizmem, niestety oszustwa w sieci nadal są dość częste. SECK szacuje, że w 2014 roku 12% internautów w UE padło ofiarami oszustwa, a 8% doświadczyło kradzieży.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Skąd tak wysokie liczby? Ponieważ każdego, niezależnie od internetowego doświadczenia, problem ten może dotknąć. Oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby, często korzystając z najnowszych technologii, by nas podejść. Na szczęście ryzyko to można zminimalizować, zwyczajnie zachowując ostrożność oraz stosując się do kilku prostych zasad. Eksperci platformy zakupowej ShopAlike.pl, gromadzącej ofertę z prawie 300 zaufanych sklepów internetowych, przygotowali krótką instrukcję, jak nie dać się oszukać w sieci. Wyszczególniono 3 typy oszustw: fałszywe strony, fałszywe reklamy i fałszywe aplikacje. Znajdziemy w niej także porady, co zrobić, gdy niestety nie uda nam się uniknąć oszustwa.

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy:

  • Adres strony internetowej jest niepoprawny lub niepełny – zwróć uwagę, czy strona nie ma podobnej nazwy do innej, znanej i zaufanej.
  • Strona ma słabej jakości tekst i obrazki: teksty na niej zawierają dużo błędów gramatycznych i ortograficznych, obrazki wyświetlane są w niskiej rozdzielczości.
  • Adres nie zaczyna się od https. Strony z protokołem https zapewniają bezpieczniejsze transakcje płatnicze.
  • Nie da się znaleźć informacji prawnej: adres, email lub telefon kontaktowy, numer podatkowy właściciela strony powinny być na niej dostępne.
  • Brakuje regulaminu, zasad korzystania: sprawdź, jaką politykę dotyczącą zwrotów ma dana strona, jakie są zasady dotyczące płatności i prywatności.
  • Możliwe jest użycie tylko jednej metody płatności: nie ufaj stronom, które oferują tylko jedną formę płatności, w szczególności, gdy jest nią przelew bankowy lub przekaz pieniężny.

 

Jak rozpoznać fałszywą reklamę:

  • Strona w mediach społecznościowych jest aktualizowana zbyt często, ale nie ma wielu komentarzy, czy like’ów.
  • Jeśli cena jest niewiarygodnie niska, bardzo prawdopodobne, że mamy do czynienia z fałszywą reklamą.
  • Reklamowanie przypomina spam, ten sam link publikowany jest wiele razy (np. w komentarzach).
  • Warto sprawdzić opinie innych użytkowników o produkcie, czy firmie go oferującej. Sprawdź, ile z nich dotyczy nie dostarczenia produktu lub produktu różniącego się od zamówionego.

Jak rozpoznać fałszywą aplikację:

  • Sprawdź w Google Play lub App Store, kto opublikował aplikację.
  • Sprawdź, kiedy opublikowano aplikację.
  • Sprawdź, ile razy ściągnięto aplikację i jakie ma opinie. Jeśli aplikacja pod znaną marką nie została ściągnięta przynajmniej kilkadziesiąt lub kilkaset razy, prawdopodobnie nie mamy do czynienia z oficjalną aplikacją marki. Fałszywe aplikacje często nie mają też żadnych opinii podczas, gdy te oficjalne mają ich dużo.
  • Gdy masz wątpliwości, zawsze najlepiej odwiedzić oficjalną stronę marki. Zazwyczaj znajdziesz tam link do oficjalnej aplikacji.

Czasem, mimo szczególnej ostrożności, coś może pójść nie tak i zostaniesz oszukana/y. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

  • Jak najszybciej zgłoś się na policję. Przekaż jak najwięcej informacji, np. e-maile, które otrzymałaś/eś od oszustów, mogą pomóc w ich namierzeniu.
  • Poinformuj o sytuacji także swój bank i przyjrzyj się swojemu kontu. Jeśli zapłaciłaś/eś kartą kredytową, poproś o zwrócenie płatności.
  • Jeśli skradziono Twoją tożsamość, zablokuj swoje konta i zmień wszystkie hasła.
źródło: ShopAlike.pl źródło: ShopAlike.pl 
 

Mogą Cię również zainteresować