Nowa technologia rozpoznawania tablic rejestracyjnych

przez Justyna Kozioł-Marzec

Kultowa już scena z „Raportu Mniejszości”, w której John Anderton rozpoznawany jest przez interaktywne bilboardy tylko na podstawie tęczówki oka, już dawno przestała być filmową fikcją. Branża systemów identyfikacji rozwija się coraz intensywniej, czego przykładem jest CarID.


To opracowana przez firmę AutoID oraz naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego technologia rozpoznawania tablic rejestracyjnych ze strumienia wideo. W porównaniu do innych dostępnych na rynku tego typu rozwiązań, technologia CarID zapewnia możliwości do tej pory nieosiągalne dla innych systemów odczytu tablic rejestracyjnych. CarID odczytuje informacje ze strumienia wideo – w przeciwieństwie do dotychczasowych rozwiązań, które korzystają tylko z jednej lub kilku klatek bez analizy zależności między nimi.

Specjalnie opracowany algorytm redukcji rozmycia obrazu pozwala uzyskać informację o pojeździe nawet przy długim czasie naświetlania, jak i przy deformacji zdjęcia powstałej na skutek dużej prędkości pojazdu. Tablice rozpoznawane są na podstawie znaków o wielkości od 6 pikseli, również wtedy, gdy na jednej klatce znajduje się więcej samochodów. Zdaniem naukowców zaletą systemu jest jego elastyczność – nie ma potrzeby przestrzegania restrykcyjnych obostrzeń co do instalacji kamery oraz kątów „patrzenia”. Car ID można integrować z już istniejącymi systemami monitoringu. Współpracuje z kamerami obrotowymi odczytując tablice ze strumienia rejestrowanego na kamerze w ruchu. Doświadczenie i zaawansowana wiedza informatyczna twórców CarID pozwalają tworzyć aplikacje o praktycznie nieograniczonych możliwościach przetwarzania pozyskanych danych, w zależności od potrzeb użytkowników systemu.

Rozwiązanie CarID może być używane w każdym miejscu gdzie wymagane jest automatyczne rozpoznanie i odczytanie tablicy rejestracyjnej, np.: parkingi, osiedla strzeżone (weryfikacja pojazdów uprawnionych do przejazdu, możliwość raportowania przejazdów); kontrola dostępu; zarządzanie natężeniem ruchu ulicznego; naliczanie opłat za przejazd strefą płatną (autostrady, strefy miejskie); identyfikacja pojazdów podczas ruchu (możliwość zastosowania w pojazdach przemieszczających się np. w radiowozach policji, służby celnej itp.); statystyki ruchu pojazdów wjeżdżających w określony obszar (np. droga wjazdowa miasta) z określeniem pochodzenia pojazdu; monitoring skrzyżowań pozwalający np. rejestrować numery rejestracyjne pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle; narzędzie marketingowe określające pochodzenie samochodów oraz statystykę pochodzenia np. klientów centrum handlowego; reklamy generowane dynamicznie zwracające się bezpośrednio do kierowcy pojazdu o określonym numerze czy kontrola graniczna – rejestracja pojazdów przekraczających granicę kraju.

Laboratorium XXI wieku – Ośrodek Badawczo Rozwojowy from AutoID S.A. on Vimeo.

Mogą Cię również zainteresować