Dlatego Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) wraz z Federacją Konsumentów wystosowały apel do instytucji oraz osób dysponujących pomieszczeniami i lokalami wynajmowanymi na spotkania komercyjne organizowane przez podmioty zewnętrzne, a zwłaszcza przez firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą w systemie sprzedaży bezpośredniej, o uprzednie sprawdzenie wiarygodności takich partnerów. Na skrzynki mailowe, m.in. hoteli, sanatoriów, uzdrowisk czy banków, trafił list, w którym PSSB i Federacja apelują o weryfikację kontrahentów u lokalnych rzeczników konsumenta czy też w oddziale lub centrali Federacji Konsumentów.
W badaniu IBRIS przeprowadzonym na zlecenie PSSB w 2017 roku, aż 21,9% osób, które spotkały się ze sprzedażą bezpośrednią, miały z nią do czynienia podczas prezentacji w wynajętej sali. Mimo często pojawiających się informacji medialnych i wysiłków edukacyjno-informacyjnych wielu instytucji, w tym m.in. PSSB, Federacji Konsumentów czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spotkania te często prowadzone są z wykorzystaniem technik manipulacyjnych, które prowadzą do zakupu przez uczestników – szczególnie osoby starsze – produktów i usług, na które ich nie stać lub które są im wręcz niepotrzebne.
Dodatkowo umowy przekazywane podczas takich prezentacji często nie podają w sposób jasny całkowitej ceny produktu, zawierają za to zapisy prawnie niedozwolone, które potem utrudniają zwrot zakupionych rzeczy lub rezygnację z usług i dochodzenie praw konsumenta.
Obserwując nasilenie tego procederu PSSB oraz Federacja Konsumentów zdecydowały się zwrócić uwagę na fakt, że podmioty decydujące się na współpracę z firmami prowadzącymi sprzedaż w sposób nieuczciwy, dają równocześnie jednoznaczne przyzwolenie na prowadzenie przez nie nierzetelnej działalności. Dlatego tak ważne jest, żeby również one wzięły odpowiedzialność za proceder dziejący się „pod ich dachem”.
Z treścią listu można zapoznać się na stronie www.pssb.pl oraz www.federacja-konsumentow.org.pl