Polacy kupują w sieci więcej niż kiedykolwiek

przez Adriana Kondratowicz

W 2015 roku wartość sprzedaży online w Polsce wyniosła 5,12 miliarda euro. W 2016 roku polski e-klient dokona przeciętnie prawie 6 zakupów online i wyda 273 euro. W sieci kupuje już co drugi Polak – to procent wyższy niż w Niemczech…

Mike LesterMike Lester

Polacy wydają w sieci coraz więcej pieniędzy. W 2015 roku 21 milionów polskich internautów zrobiło zakupy o łącznej wartości 5,12 miliarda euro (wzrost wyniósł 21%). W tym okresie większy wzrost w skali europejskiej osiągnął tylko niemiecki e-commerce (23%). Według prognoz, w tym roku Polacy zostawią w kasach sklepów online w sumie już ponad 6 miliardów euro (wzrost o 18%), a polski e-klient wyda przeciętnie 273 euro. To prawie 30 euro więcej niż przed rokiem. W 2016 roku średnio prawie sześć razy skorzysta z oferty sklepów internetowych, za każdym razem wydając przeciętnie 50 euro. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego na zlecenie RetailMeNot – największego na świecie centrum zakupów online, udostępniającego kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych.

Boom w polskim e-commerce

Według prognoz polski rynek e-commerce nadal będzie się rozwijał w imponującym tempie. Szacuje się, że w 2017 roku jego wartość przekroczy granicę 7 miliardów euro. W sumie obroty na naszym rynku między rokiem 2013 a 2017 wzrosną ponad dwukrotnie (łącznie o 104%).

Co prawda udział sprzedaży online w całym polskim handlu detalicznym ciągle jeszcze jest niewielki (w 2016 roku wynosi 4%) ale potencjał i dynamika wzrostu polskiego rynku e-commerce są ogromne – pokazuje to wyraźnie porównanie z innymi krajami. W sumie online kupuje aż 54,5% Polaków. To procent wyższy niż nawet w Niemczech. Znaczący jest również fakt, że w Polsce jest więcej e-klientów niż we Włoszech lub w Hiszpanii mimo, że ma mniej mieszkańców niż te kraje. Obecnie Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem liczby kupujących w sieci.

– Polacy bardzo chętnie korzystają z możliwości, jakie dają zakupy w sieci. E-commerce oferuje liczne korzyści, jak niezależność od godzin otwarcia sklepów, łatwiejsze porównywanie cen, a także wiele dodatkowych możliwości oszczędzania. Wszystko to powoduje, że zakupy online robi już 21 milionów Polaków. Porównanie z innymi krajami, które uwzględniliśmy w badaniu pokazuje również ogromny potencjał dalszego rozwoju polskiego rynku. Wzrost wydatków na zakupy w sieci, w przeliczeniu na jednego kupującego, wynosi tu blisko 12%. Pod tym względem Polska zajmuje pierwsze miejsce – mówi Mike Lester, vice president and general manager new markets w RetailMeNot.

– Warto również zwrócić uwagę na to, że sprzedaż online będzie miała coraz większy udział w polskim handlu w ogóle. Najwięcej skorzystają na tym ci sprzedawcy, którzy zaoferują shopping experience na jak najwyższym poziomie, poprzez wiele różnych, zintegrowanych kanałów. Klientów przekona spójna wielokanałowa strategia sprzedaży. Obejmuje ona między innymi coraz prostsze metody płatności, ofertę spersonalizowaną i bezpośrednio związaną z lokalizacją, z wykorzystaniem kuponów oraz dostosowaną do nowoczesnych zachowań zakupowych obsługę klienta, taką jak Same Day Delivery i Click & Collect. Wszystko wskazuje na to, że w tym i w przyszłym roku polski e-commerce pobije kolejne rekordy. W 2017 roku jego wartość przekroczy 7 miliardów euro – podsumowuje Mike Lester.

O badaniu

Międzynarodowe badanie e-commerce zostało przeprowadzone w styczniu 2016 roku przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA). Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i internet z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. Pełne wyniki badań oraz dalsze informacje pod: http://www.retailmenot.pl/badania/ecommerce-2016

Mogą Cię również zainteresować