Zachowania konsumentów w 15 krajach wschodniej i zachodniej Europy zbadał Ferratum Group, publikując Europejski Barometr Świąteczny Ferratum Group™. Jak Polska wypada na tle Europy?
Polacy na Boże Narodzenie wydają bardzo dużo, bo prawie jedną trzecią swojego miesięcznego dochodu (32%). Dla porównania Hiszpanie wydają 25% dochodu, Niemcy 21% a Holendrzy jedynie 12% dochodu. Wyniki Europejskiego Barometru Świątecznego pokazują, że w większości krajów europejskich, ludzie wydadzą podobną ilość pieniędzy, jak w zeszłym roku.
Bez prezentów ani rusz!
Ankietowani z 15 krajów najwięcej pieniędzy przeznaczą na prezenty (54%). Na jedzenie i napoje wyda 33% klientów, na organizację świąt 8%, zaś 5% na podróże.
W Europie w prezencie najczęściej kupuje się ubrania (22,4%). Zakup zabawek wskazało 16,2% badanych. Pieniądze na kosmetyki przeznaczy 9,6% klientów, na słodycze 8,4%, na sprzęt RTV 8,1%, na produkty do domu 6,1%, a na książki 5,5%. Najmniej ankietowanych wskazywało na zakup sprzętu AGD, alkoholu, gier, sprzętu sportowego, muzycznego oraz relaks i podróże.
Na co wydają Polacy?
Wyniki badania w Polsce różnią się nieznacznie – 37% badanych zamierza wydać pieniądze na żywność i napoje. 52% to wydatki związane z prezentami, 1% – wydatki związane z organizacją świąt, a 9% to inne wydatki, w tym podróże.
A jakie prezenty kupujemy najchętniej? Kosmetyki (26,5%), ubrania (19,6%), zabawki (14,7%), książki (8,8%), sprzęt RTV (6,9%), alkohol (5,9%) i słodycze (4,9%). Sprzęt AGD, wyposażenie domu, sprzęt sportowy i muzyczny kupujemy w prezencie najrzadziej.
Anonimowe badanie online zostało przeprowadzone wśród klientów Ferratum Group w 15 krajach europejskich Wzięło w nim udział 1900 gospodarstw domowych. Badane osoby były w wieku 21-65 lat. Wśród nich 57% to kobiety, 43% to mężczyźni. Średni dochód netto gospodarstw domowych biorących w badaniu wynosił od 700 do 3600 euro.