W przypadku rozpoczęcia budowania swojego biznesu MLM nie trzeba mieć w kieszeni okrągłej bańki, jak np. wtedy, kiedy ktoś chce odbyć rozmowy wstępne z sieciami franchisingowymi. Nie trzeba myśleć nad całym know-how logistyczno-finansowym jak w biznesie tradycyjnym. W MLM wszystko dostajesz od firmy matki gotowe. Uszyte na miarę, pod klucz. I za kilka stów w kilka lat można śmiało zbudować potężny biznes lub (wersja dla leniwych) wygenerować dodatkową pensję. Wystarczy tylko robić coś… Działać.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Tym bardziej cieszy mnie fakt, że na możliwości i atrybuty jakie daje społeczeństwu biznes MLM coraz mocniej zwracają uwagę ludzie młodzi. Przecież to oni niebawem będą odpowiedzialni za rozwój naszego kraju. To w nich nadzieja na zmiany. Jestem z nich dumny. Co najmniej raz w tygodniu biorę udział w spotkaniach różnych spółek reprezentujących system network marketingu, więc na własne oczy obserwuję olbrzymie zainteresowanie tym biznesem wśród młodzieży.

Mamy już w Polsce ciekawe firmy, gdzie średnia wieku oscyluje nawet w przedziale 18-25 lat. To bardzo ważne, że tak dużo młodych wilków bierze swój los we własne ręce i zostają kowalami własnego losu, nie licząc na garnuszek państwa czy pracę etatową, która najczęściej nie daje możliwości rozwoju i zbyt wielkich nadziei na sukces finansowy czy choćby intelektualny.

Rok 2017 był dla branży sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy w Polsce jeszcze lepszy niż rok 2016. Znowu. Obroty firm całego sektora w Polsce oszacowano na ok. 3 mld 300 mln złotych, co oznacza wzrost o 4,6% w stosunku do roku ubiegłego. O 2% wzrosła liczba osób, które współpracują z firmami sprzedaży bezpośredniej i MLM (998 tys.). Wciąż większość z nich to kobiety (85%). Nie są to oczywiście jakieś kosmiczne wzrosty, jak można niekiedy zaobserwować w jakichś nowatorskich projektach typu start-up, ale jest w tym coś o wiele ważniejszego. Od początku, kiedy ten model pokazał się w Polsce, czyli od ok. 1992 roku, są to wzrosty regularne, cykliczne, stabilne.

Ten fakt z kolei sprawia, że cała branża jest pewna, wiarygodna i stabilna. Co w obecnej dobie bezdyskusyjnie jest kwestią priorytetową dla każdego, kto szuka pomysłu na życie.

W 2017 roku coraz częściej sprzedawcami w DS/MLM zostawały osoby młode, pomiędzy 35 a 64 rokiem życia. Ogółem w minionym roku w branży przeprowadzono aż 37 600 000 transakcji. Sprzedaż indywidualna zapewniła 92% obrotów całości, natomiast 7% było zrealizowanych w sprzedaży grupowej podczas prezentacji, głównie domowych. Kosmetyki, które były najczęściej sprzedawaną kategorią produktów w 2017 roku (56%), odnotowały 4% spadek w porównaniu do roku poprzedniego. Konsumenci jednak częściej niż w 2016 roku wybierali suplementy i produkty dietetyczne (14,6%) oraz sprzęt AGD (12,5%).

Sprzedaż w branży z podziałem na produkty (Europa)Sprzedaż w branży z podziałem na produkty (Europa)

„Sprzedaż bezpośrednia wciąż się rozwija, o czym świadczą najnowsze wyniki. Mimo, że rynek ustabilizował się i przyrosty nie są już tak dynamiczne jak kiedyś, co roku obserwujemy stały, kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Coraz więcej osób przystępuje do współpracy z firmami z branży DS & MLM ze względu na korzyści, jakie oferuje ten sektor. Jest to szansa nie tylko na zarobek. Sprzedaż bezpośrednia w tym MLM umożliwiają rozwój umiejętności interpersonalnych, które przydadzą się w prowadzeniu każdej działalności gospodarczej” – twierdzi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Sprzedaż detaliczna sektora w Europie 2013-2017 (mld euro)Sprzedaż detaliczna sektora w Europie 2013-2017 (mld euro)

Co ważne, ciekawie również wygląda sektor DS i MLM w Polsce na tle Europy, o czym świadczą najnowsze statystyki zaprezentowane przez stowarzyszenie Seldia. Sprzedaż detaliczna w Europie przyniosła łączny obrót w wysokości 34 mld euro, zaś krajów członkowskich UE 29,8 mld. Wśród członków UE najsilniejszymi graczami jest piątka państw: Niemcy (14,8 mld euro), Francja (4,4 mld euro), Wielka Brytania (3,2 mld euro), Włochy (2,8 mld euro) oraz Polska z wynikiem ok. 1,0 mld euro. Niewątpliwie jest to sukces bo Polska stała się jednym z największych rynków w tej branży na terenie UE.

Pięć kluczowych rynków sektora w Unii EuropejskiejPięć kluczowych rynków sektora w Unii Europejskiej

„Bardzo optymistycznie patrzymy na wyniki zaprezentowane przez stowarzyszenie Seldia. Cieszy fakt bycia jednym z najlepiej rozwijających się europejskich rynków w branży. To sukces, z którego możemy być dumni. Rynek europejski jest stabilny, ale wciąż rozwijający się. Widać to także na podstawie danych z ostatnich pięciu lat. Przyrost obrotów sprzedaży bezpośredniej w okresie 2013-2017 w Europie wyniósł 4,4 mld euro, a w państwach UE aż 5,2 mld euro i z roku na rok odnotowujemy coraz lepsze wyniki. Pokazuje to, że warto inwestować w ten rynek – dodał Mirosław Luboń.

Takie dane statystyczne cieszą wszystkich budujących swój biznes w tym sektorze i zapewne rzucają jasne światło na zarys branży takim osobom, które posiadają na jej temat mało informacji. A ponieważ ok. 90% ludzi to wzrokowcy, polecam zapoznać się i przede wszystkim wykorzystywać podczas rozmów w swojej codziennej pracy przygotowane przez Network Magazyn grafiki. Bo przecież najważniejsze są fakty, nie przeinaczone stereotypy tudzież opinie… Powodzenia!

Łukasz ZielińskiŁukasz Zieliński

Komentarz Łukasza Zielińskiego z firmy Flavon: – Podpisuję się pod tym artykułem obiema rękoma i obiema nogami. W swoim życiu miałem już okazję otworzyć i zamknąć kilka firm działających w systemie tradycyjnym na skutek zmiany koniunktury czy to własnych błędów. W systemie network marketing faktycznie bez wygórowanych inwestycji dostajemy od firmy matki już gotowy i sprawdzony model biznesowy oraz doskonałe produkty. Czego można chcieć więcej? Chyba tylko zdrowia. Jednak jako partner firmy Flavon i z tym nie mam jakichkolwiek problemów. To właśnie wyjątkowa jakość produktów, dzięki którym rozwiązały się moje i mojej rodziny problemy zdrowotne spowodowała, że zacząłem je polecać innym ludziom, a efekty finansowe jakie uzyskałem, spowodowały moje głębsze zainteresowanie tym biznesem. Ponadto branża MLM ma jeszcze jedną – jak sądzę, niedocenianą, wspaniałą cechę. Otóż mianowicie, bez trudu można znaleźć sobie tutaj mentora. Dzieje się tak, bo w firmie wszyscy są zainteresowani wzrostem i rozwojem każdego jej członka. Co samo w sobie jest już bezcenne. Kropka.

Monika NiżnikMonika Niżnik

Komentarz Moniki Niżnik z firmy Forever Living Products: – Stały wzrost zainteresowania tą formą przedsiębiorczości obserwuję od kilku lat. W 2011 roku nikt z moich znajomych i rodziny nie rozumiał mojej decyzji o związaniu się z firmą MLM a dziś większość z nich jest moimi partnerami. Wracałam do pracy w wieku 35 lat, po długim czasie spędzonym w domu na wychowaniu dzieci. Badałam realia zatrudnienia i dobrze „przekalkulowałam” wszystkie możliwości. Choć jestem osobą pracowitą i ambitną, zdawałam sobie sprawę, że życia mi nie starczy na pięcie się od początku po szczeblach kariery i osiągnięciu satysfakcjonujących zarobków. Rynek nie oferował elastycznej, spełniającej także moje standardy posady. To skłoniło mnie do wzięcia całkowitej odpowiedzialności za siebie, na swoich warunkach. Dziś, dużo szybciej niż tradycyjną ścieżką, jestem w tym punkcie, w którym chciałam być, a to dopiero początek. Za pół roku moja najstarsza córka kończy 18 lat. Pracuje od 16 roku życia (dorabia sobie do kieszonkowego). W tym krótkim czasie doświadczyła już wszystkiego, czego można doświadczyć na rynku pracy – niższej niż była umawiana płacy a dłuższego niż było umawiane wymiaru godzin dziennie; mobbingu; wyzysku, złych warunków pracy itd. – to cenna dla niej nauka. Mimo tego, że według zapisów w zasadach działalności, na które wyraziłam zgodę związując się z Forever, dziedziczy po mnie wszystko co ja zbuduję podczas mojej współpracy z firmą, w dniu 18 urodzin córka planuje również podpisać aplikację. Mądra z niej kobieta – obserwuje i wyciąga wnioski. Z przyjemnością pomogę jej swoim doświadczeniem w tym pięknym zawodzie. Tak przecież wspieram swoich partnerów biznesowych od 2011 roku.

Paweł PlintaPaweł Plinta

Komentarz Pawła Plinty z firmy LR Health & Beauty System: – W powyższym artykule bardzo dobrze ujęte zostały aspekty branży sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy, która w ostatnich latach rozwija się dynamicznie. Ciekawe jest też to, że coraz więcej firm tego sektora bardzo poważnie traktuje nasz rynek jako miejsce do rozwoju swoich marek produktowych, ale też jako wyjście z liderami na inne rynki, choćby na Europę Wschodnią, która w ostatnim czasie bardzo przejmuje prym w rozwoju branży MLM na terenie Europy. Osobiście ze sprzedażą bezpośrednią jestem związany od 8 lat, ale dopiero w rasowym MLM dostrzegłem, jak bardzo w centrum uwagi takiej firmy jest jej partner i jego rozwój, nie tylko na płaszczyźnie finansowej. Cieszę się, że do współpracy wybrałem porządną firmę. Z wieloletnimi tradycjami i profesjonalnym oddziałem na terenie RP. Jeśli do współpracy wybierze się dobrą spółkę i zainwestuje w to odrobinę czasu oraz charyzmy – musi się udać. Nie ma innego rozwiązania. Dlatego, jeśli szukasz pomysłu na biznes, ale z czasem pomysłu na życie… network marketing jest bardzo dobrym miejscem do rozwoju na każdej płaszczyźnie.

Rafał MajewskiRafał Majewski

Komentarz Rafała Majewskiego z firmy FM World: – Nie pozostaje mi nic innego jak tylko zgodzić się z przedmówcą. Sam od sześciu lat współpracuje z firmą reprezentującą branżę MLM, która jest już czternaście lat na rynku. Oczywiście nie jest to najstarsza firma, bo są też takie, które funkcjonują już od 30 czy 40 i więcej lat. Każdemu kto rozważa podjęcie współpracy z firmą MLM polecam zawsze, żeby wybierali wśród firm, które już funkcjonują na rynku przynajmniej 5 lat. Świadczy to o pewnej stabilności biznesu. Dobrym miejscem na weryfikację jest właśnie niezależny Network Magazyn, z którego zapoznaniem zachęcam zawsze młodych ludzi i nie tylko, którzy chcą zacząć swoją przygodę z network marketingiem. Zaobserwowałem właśnie na podstawie współpracy z moją firmą, że młodzi ludzie nareszcie zaczynają dostrzegać możliwości jakie daje im nasza branża i co najważniejsze wielu z nich korzysta z tej szansy. Nasz model zarabiania pieniędzy wyróżnia między innymi fakt, że nie potrzeba tutaj kapitału początkowego. Startujący w życiu zawodowym nie potrzebują dotacji, kredytów itp. Jedyne co im potrzeba, to solidna firma ze sprawdzonym systemem pracy i własny czas. W firmach są liderzy, którzy z pasją wprowadzą nowe osoby w świat tego biznesu. Jest to świetna szkoła, która nie tylko przynosi profity finansowe, ale wiele innych, przekładających się na różne dziedziny życia. MLM to nie tylko maszynka do zarabiania, to piękny styl życia. Prowadziłem kiedyś kilka tzw. tradycyjnych biznesów. W niektórych zarabiałem nawet pięciocyfrowe kwoty, jednak jak trafiłem na MLM i zobaczyłem jakie są możliwości, to nie wahałem się z decyzją by podjąć działania. Mam przesłanie do młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Kochani, właśnie wkraczacie w dorosłe życie, za moment będziecie podejmować decyzje co robić, jak zarabiać… Polecam Wam branżę MLM, bo w niej zarobicie właśnie na życie nie na przeżycie. Podejmijcie najlepszą decyzję dla siebie. A poza tym marketing sieciowy jest zajebisty. Rafał Majewski – mówię jak jest.

Co może Ci dać budowanie swojej przyszłości w marketingu sieciowym sprawdź tutaj:

http://networkmagazyn.pl/globalne-wyniki-sektora-ds-mlm-za-rok-2017

Największe firmy tego sektora na świecie znajdziesz tutaj:

http://networkmagazyn.pl/najwieksze-firmy-sektora-ds-mlm-na-swiecie-2017

Najnowsze wyniki tego biznesu w Polsce znajdziesz tutaj:

http://networkmagazyn.pl/polski-sektor-ds-mlm-z-roku-na-rok-coraz-silniejszy

Skrupulatne wyniki finansowe w Polsce za rok 2016 sprawdź tutaj:

http://networkmagazyn.pl/raport-finansowy-branzy-ds-mlm-w-polsce-za-rok-2016

A jeśli chcesz wybrać porządną firmę albo sprawdzić, na jakie uważać, zajrzyj tutaj:

http://m.networkmagazyn.pl/strona/lista-firm-antyfirm