Karolina Szulc z FM WORLDKarolina Szulc z FM WORLD

Częściej niż mężczyźni polskie kobiety biorą pod uwagę krytyczne opinie przyjaciół i znajomych, rezygnują ze swoich planów – tak wynika ze Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości (AGER) 2016.

W Polsce o pracy „na swoim” myśli 36% kobiet, ale tych, które chcą założyć firmę, wierzą we własne możliwości i zapowiadają, że konsekwentnie będą się trzymać swoich pomysłów, według badań jest już zdecydowanie mniej.

Własna firma – dobry pomysł

Badanie przedsiębiorczości zostało przeprowadzone przez Instytut GFK pod naukowym patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium, a zainicjowała je network marketingowa firma Amway. Objęło 50 861 kobiet i mężczyzn w 45 krajach, w tym 1020 z Polski. We wszystkich tych państwach przedsiębiorczość kojarzy się kobietom pozytywne; najbardziej Dunkom (95% ocen pozytywnych), najmniej Turczynkom (40% pozytywnych wskazań). W Polsce własny biznes popiera 68% ankietowanych kobiet (i 75% mężczyzn). A 36% kobiet zastanawia się nad prowadzeniem własnej działalności gospodarczej (o 1 pkt proc. mniej niż rok wcześniej). Wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 46% (o 7 pkt proc. więcej niż przed rokiem).

Marzena Kolano z CaliVita InternationalMarzena Kolano z CaliVita International

Komentarz Marzeny Kolano współpracującej z firmą CaliVita International: – Kobiety odnajdują się bardzo szybko w systemie MLM. A to dlatego, że są przedsiębiorcze, zaradne i uwielbiają pomagać innym. Dla mnie marketing sieciowy okazał się początkiem wielkiej drogi rozwoju osobistego. Zmienił całkowicie moje paradygmaty, przekonania i branże z ekonomicznej na zdrowotną. Jako doradca dietetyczny zauważam ogromną potrzebę edukacji w zakresie zdrowia, a to właśnie szkolenia i warsztaty produktowe często stają się inspiracją do dalszych poszukiwań. I te poszukiwania doprowadziły mnie do odkrycia naturopatii. Z innej strony MLM jest dla mnie wspaniałym narzędziem, które wykorzystuje do budowy rosnącego, pasywnego dochodu. MLM pielęgnuję tak jak i zdrowie oraz urodę, ponieważ kobieta nie może mieć tylko jednego źródła dochodu.

– Wyniki badania AGER wskazują, że własna firma może być dobrym pomysłem na życie – mówi prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego – mimo obawy przed porażką, Polacy są przekonani, że mają wystarczającą wiedzę i umiejętności do zarządzania firmą w przeciwieństwie do Polek, chociaż wiara we własne umiejętności wśród Pań rośnie – dodaje.

Kobiety chcą pracy na swoim

Kobiety w Polsce doceniają pracę na własny rachunek. Wskazują, że daje ona poczucie niezależności (51%), samorealizacji (38%), stanowi źródło dochodów (29%), umożliwia stworzenie lepszej równowagę między pracą, odpoczynkiem i życiem rodzinnym.

Ale – jak wynika z raportu AGER – są ostrożne w podejmowaniu ryzyka. Świadczy o tym tzw. Indeks Ducha Przedsiębiorczości (Amway Entrepreneurial Spirit Index). Jest to wskaźnik tworzony na podstawie 3 elementów: deklarowanej chęci założenia firmy, przekonania o własnych możliwościach oraz konsekwencji w działaniu czyli w praktyce na odporności na wływy otoczenia, które mogłoby np. zniechęcać do tej aktywności. U kobiet w Polsce wskaźnik ten wynosi 28 (to o 3 pkt. więcej niż przed rokiem), ale jest niższy niż u mężczyzn (38).

Klaudia Błotko z K-LINK POLANDKlaudia Błotko z K-LINK POLAND

Komentarz Klaudii Błotko współpracującej z firmą K-LINK POLAND: – Być może badania wskazują, że kobiety boją się trochę inicjować swoje firmy, ale w dzisiejszej dobie nie ma innego, dobrego, alternatywnego sposobu na zarabianie pieniędzy. Bo chyba nikt nie marzy o egzystencji w niewolniczym systemie pracy na etacie. Dziś marketing sieciowy daje ludziom świetne możliwości, gdzie przy minimalnym wkładzie finansowym, każdy może rozwinąć tak wielki biznes, jak tylko sobie wymarzy. Wystarczy tylko charyzmy i chęci do działania. Za pomocą systemu MLM, przy współpracy z rzetelną i etyczną firmą, prowadzenie własnego biznesu staje się przyjemnością.

Zdecydowanie na swoim chce pracować 25% ankietowanych Polek (o 3 pkt. proc więcej niż przed rokiem), o swoich możliwościach i zasobach jest przekonanych 29% (podobnie jak rok wcześniej) i 29% (o 5 pkt. proc. więcej) zapowiada, że po podjęciu decyzji o założeniu firmy będzie konsekwentnie się jej trzymać, nawet jeżeli znajomi będą mieli inną opinię.

Przedsiębiorczość kobiet na świecie

Z raportu AGER wynika, że najbardziej przedsiębiorcze są kobiety w Wietnamie (wskaźnik AESI wynosi tam 84%), w Tajlandii (76%), w Indiach (75%). Najmniej skłonne do własnej inicjatywy w biznesie są natomiast w Japonii (22%), Bułgarki (24%) Rosjanki i Polki (po 28%).

Marzena Sroka z Forever Living ProductsMarzena Sroka z Forever Living Products

Komentarz Marzeny Sroki współpracującej z firmą Forever Living Products: – MLM to właściwie biznes budowania dobrych relacji i zawiązywania przyjaźni, a kobiety są w tym wyśmienite. My nie zajmujemy się sprzedawaniem mydła. My z zaangażowaniem prawdziwej przyjaciółki pomagamy innym budować stabilność finansową i bezpieczeństwo ich rodzin, co nam samym daje mocne fundamenty na przyszłość naszego własnego biznesu. Tym jest network marketing i jest tu mnóstwo przestrzeni na zastosowanie prawdziwego zaangażowania, miłości, mądrości i kobiecej intuicji. A to mamy tylko my – kobiety. Mężczyźni używają innych narzędzi w swojej pracy, ale i tak to kobiety stanowią znamienitą większość liderek w branży. Przynajmniej w naszej firmie.

Prowadząc własny biznes najbardziej komfortowo przy zabieganiu o klientów i ich pozyskiwaniu czują się Wietnamki; aż 96% ankietowanych kobiet z tego kraju chce pracować w ten sposób. Bezpośrednie zabieganie o potencjalnych klienów firm prowadzonych przez kobiety to z kolei bardzo trudne zadanie dla Japonek (jedynie 25% utrzymuje, że mogłoby to robić).

Sylwia Jackson z firmy ARIIXSylwia Jackson z firmy ARIIX

Komentarz Sylwii Jackson współpracującej z firmą ARIIX: – Od dziecka starałam się być niezależna. Wychowałam się w nieciekawej dzielnicy Katowic, gdzie wizerunek kobiety był postrzegany jako podporządkowana domatorka przy boku mężczyzny. Oczywiście z moją buntowniczą osobowością nie było takiej opcji na przyszłość. Skończyłam studia magisterskie w turystyce międzynarodowej po czym wyjechałam za granicę, wyszłam za mąż i przepracowałam w swoim zawodzie ponad 9 lat. Czułam się spełniona zawodowo do momentu pojawienia się na świecie naszej córeczki. Świat przewrócił się do góry nogami i priorytety również się zmieniły. Nie byłam w stanie pogodzić życia rodzinnego z pracą. Pracodawcy oczekiwali mojej współpracy w tak zwanym systemie „Flexi”. Często musiałam zostawać po godzinach, pracować dodatkowo w dni wolne. Żyłam w stresie i nie miałam żadnego wsparcia bliskich ze względu na dystans. Zatracałam wiarę w siebie i nie poświęcałam wystarczająco dużo czasu dziecku. Marketing sieciowy przywrócił w moim życiu balans i chęć do życia. Wierzę we własne możliwości i jestem przedsiębiorcza. MLM nie ma ograniczeń i im bardziej jestem kreatywna tym większy mam sukces. Może tak być, że kobiety boją się trochę zakładać swoje firmy, ale jestem przekonana o nieskończonych możliwościach jakie daje nam marketing sieciowy. Oferuje nam prowadzenie własnego biznesu MLM, który staje się coraz bardziej popularną i efektywną profesją. Tutaj jesteśmy w stanie same dyktować godziny pracy. Świat stoi przed nami otworem. Pomimo, że mam wspaniałego, wyrozumiałego męża, jestem niezależna. Dzięki mojemu biznesowi podróżujemy po świecie, poznajemy ciekawe, ambitne osobowości, które mają na mnie ogromny wpływ. Ciągle się szkolę i rozwijam. Nie ma dla mnie ograniczeń. Fakt, nie jest łatwo, jak w każdym biznesie, ale systematyczność, pasja i wiara w siebie jest kluczem do sukcesu.

Wśród ankietowanych Polek 45% twierdzi, że poradziłoby sobie z pozyskaniem klientów dla swoich firm i czułoby się przy tym zupełnie komfortowo (takiego zdania jest 51% mężczyzn). We wszystkich państwach europejskich, objętych badaniem takiego zdania jest 47% ankietowanych, a w państwach świata – 52%.

Komentarz Karoliny Szulc współpracującej z firmą FM WORLD: – Prowadzenie własnej firmy w systemie MLM to idealne połączenie pracy z pasją dla kobiet, które wiedzą jak rozsądnie gospodarować swoim czasem, aby realizować się zarówno jako mama i kobieta sukcesu.

O badaniu – to siódma edycja raportu AGER, przygotowana przez Instytut GFK pod patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium. W raporcie badaniem objęto reprezentatywną próbę ponad 50 tys. osób z 45 państw świata, w tym ponad 1 tys. osób z Polski, w wieku od 15 lat. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 metodą głównie wywiadów osobistych oraz niekiedy za pomocą wywiadów telefonicznych. Badania zostały rozszerzone w stosunku do Roku 2015 o 6 nowych krajów. AESI to Amway Entrepreneurial Spirit Index.