Przerwy w pracy

przez Maciej Badowski
307 odsłony

Standardowo na etacie w ramach 8 godzinnego dnia pracy przysługuje 15 minutowa przerwa na posiłek. To bardzo mało. Pracując na własny rachunek także powinniśmy robić przerwy w pracy. Dobrze wiemy, że pracować z jednakową efektywnością przez kilka godzin po prostu się nie da.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Dlaczego przerwy w pracy są tak ważne? Przerwy są konieczne. Różnica pomiędzy etatem a samozatrudnieniem jest tylko taka, że w pierwszym przypadku czas przerwy, jak i jej wielkość jest odgórnie narzucona, a prowadząc działalność gospodarczą decydujemy o tych sprawach sami. O dziwo zdaniem specjalistów u osób zatrudnionych ważne są przerwy nieoficjalne, które robią sobie sami pozaregulaminowo. Kilka krótkich przerw pozwala zachować dobre samopoczucie, zdrowie i poprawia efektywność. Najbardziej zbawienny wpływ na efektywność ma krótka drzemka.

Według naukowców najbardziej efektywne są krótsze, ale za to częstsze przerwy. Rainer Wieland, profesor psychologii z Uniwersytetu Wuppertal uważa, że przerwy w pracy mogą nie tylko obniżyć poziom stresu, ale również zmniejszyć ilość wypadków przy pracy. Aby przerwa była efektywna wystarczy już 5 minut co półtorej godziny. Wprawdzie uzbiera się wtedy więcej niż 15 ustawowych minut, ale jeśli jednocześnie pracownik ma być bardziej efektywny, to taka zamiana powinna się opłacać wszystkim. Tylko, czy ktoś sobie wyobraża krótką drzemkę w czasie pracy w przypadku kasjerki w hipermarkecie czy nauczyciela w szkole?

Mogą Cię również zainteresować