W ramach moich konsultacji czy warsztatów Master Business MLM współpracuję pod kątem edukacyjnym z różnymi liderami, działającymi w różnych firmach network marketingowych. Dzięki temu mam możliwość spojrzeć na dany problem w miarę obiektywnie. A potem rodzą się w mojej głowie przeróżne spostrzeżenia. Oto niektóre z nich…
Biznes MLM nie polega wyłącznie na sprzedaży – to trudniejsza sztuka, ponieważ wymaga działania długookresowego, a do tego potrzebujemy pokory i cierpliwości. Największą bolączką dowolnej firmy MLM czy danej struktury poruszającej się w tym systemie jest ich hermetyzacja na otoczenie i świat biznesowy. Tak. Wiem co mówię i możesz się nawet oburzać. Niestety, ale moje blisko 10 letnie doświadczenia w tej dziedzinie są niepodważalne. Fakt jest jeden:
Firmy MLM czy poszczególni liderzy budujący swoje struktury nie współpracują ze sobą, bojąc się rozpadu własnych struktur! Ma to być rzekoma obrona przed konkurencją oraz recepta na stabilizację ich całego biznesu multi level marketingu.
Praktyka pokazuje zupełnie odwrotne efekty – obecnie obserwujemy niesamowite tempo fluktuacji wśród osób pomiędzy różnymi firmami MLM (więcej o tym zjawisku znajdziecie w mojej nowej książce, nad którą teraz intensywnie pracuję), a podwaliną takiego stanu rzeczy jest duplikacja. Dokładnie – brak zrozumienia jej specyfiki i nieumiejętność poprawnego wdrażania duplikacji w życie biznesowe network marketingu.
Główna przyczyną słabego rozwoju danej grupy jest nieumiejętność zrozumienia specyfiki duplikacji w biznesie MLM. I nie chodzi mi tutaj o efekt matematyczny, gdzie przyrost ilościowy rozumiemy na podstawie liczb. Zakładam, że każdy ma opanowaną matematykę na poziomie 6 klasy szkoły podstawowej. Efekt matematyczny stał się kulą u nogi poprawnego, długookresowego biznesu multi level marketingu.
Wielu liderów branży tłumacząc efekt duplikacji opiera swój rozwój na liczbach – wielkich liczbach! NACISK JEST TYM SILNIEJSZY, IM WIĘKSZE PARCIE LIDERA NA PROGRAMY MOTYWACYJNE CZY AWANSE W RAMACH PLANU MARKETINGOWEGO. Schemat działania kręci się wobec tych słów: im więcej wprowadzisz osób tym lepiej, im szybciej tym lepiej, im więcej zaliczonych zakupów pakietów biznesowych czy startowych tym lepiej, im więcej dokonasz własnych zakupów tym lepiej… Lepiej dla kogo? Dla Ciebie czy Twojego sponsora? Dla Twojej struktury? Dla Twojego klienta?
W konsekwencji mam zgłoszenia od liderów w sprawie pomocy dotyczącej budowania biznesu, ponieważ ich struktury padają, a osoby, z którymi kiedyś rozpoczęli współpracę, teraz nie odbierają telefonów. To nie jest poprawna duplikacja. Ba, to nawet nie jest duplikacja!
Poprawna duplikacja w biznesie MLM polega na nauce samodzielności i odpowiedzialności w zarządzaniu swoją network marketingową grupą.
Poprawna duplikacja to sztuka nauczenia innych ludzi prowadzenia biznesu opartego na pierwotnych podwalinach specyfiki systemu MLM, czyli tworzenia trwałej sieci samodzielnych i odpowiedzialnych partnerów biznesowych oraz świadomych i lojalnych klientów Twoich produktów. Gdyby sztukę budowania i utrzymywania świadomych klientów byłoby prosto realizować we współczesnym świecie, świat biznesu nie stworzyłby network marketingu, czyli biznesu opartego na specyficznych relacjach i kontaktach z Twoim klientem. Zarówno konsumpcyjnym jak i biznesowym.
I nie łudź się, że wytworzysz to podczas pierwszego spotkania czy pierwszego kontaktu. Współczesny klient nie kieruje się racjonalnością. Żyjemy w czasach nieograniczonego dostępu do informacji, gdzie klient, który nie posiada wiedzy na temat danego produktu, to niezwykła rzadkość. Ten sam klient z każdym kolejnym dniem staje się coraz bardziej świadomym. Nie tylko o samym produkcie, ale również posiada wiedzę na temat popularnych technik, czy mechanizmów sprzedażowych oddziałujących na jego decyzje. Zatem proces budowania relacji i lojalności wymaga znacznie odmiennego podejścia, zmieniającego reguły biznesu MLM. Szczególnie, gdy uwzględnimy fakt przejścia z epoki MLM 1.0 do epoki MLM 2.0 (piszę o tym w moich książkach), ale trzeba pamiętać, że przed nami już pierwsze podwaliny epoki MLM 3.0.
Jeśli chcesz nauczyć się metod trwałego budowania i duplikowania Twoich struktur MLM na lata, zapraszam na moje warsztaty MBM, a jeśli chcesz, aby takie warsztaty przeprowadzić w Twojej strukturze, zachęcam do kontaktu ze mną. Jeśli mnie jeszcze nie znasz to poznaj mnie bliżej…
Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, byłym rektorem Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości. Członek Business Centre Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, trener i doradca biznesu, autorka książek o branży sprzedaży bezpośredniej, m.in. pierwszej w Polsce monografii naukowej „MLM w gospodarce rynkowej”. Przedsiębiorca, założyciel i wykładowca Master Business MLM. Prowadzi bloga pod adresem: www.alinavogelgesang.com. Kontakt w sprawie szkoleń: [email protected]