Biznes jest po to, aby generować obrót. Ostatnimi czasy jak grzyby po deszczu powstają firmy, które podobno obniżają społeczeństwu rachunki za gaz, wodę, energię elektryczną. W tym celu przedsiębiorstwa do swojej działalności wykorzystują również system sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy. I jak to bywa w życiu oraz biznesie, jedne zapewne robią to rzetelnie i etycznie, a inne trochę mniej…
Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum (członek Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej) zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa czyli w systemie DS lub MLM – sprzedaż bezpośrednia albo nawet marketing wielopoziomowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania po analizie skarg konsumentów.
Urząd sprawdzi m.in. czy konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy. „Pani przedstawicielka tej firmy energetycznej przedstawiła się jako przedstawicielka Tauronu. Wmówiła mi i nie tylko mi, że mój dostawca Tauron zmienia nazwę na Energetyczne Centrum SA i muszę podpisać aneks” – skargi podobne do tej dotyczą wszystkich trzech sprzedawców energii elektrycznej, przeciwko którym UOKiK prowadzi postępowanie.
W opinii UOKiK przeświadczenie konsumenta o tym, że ma do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii, może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Ponadto ze skarg wpływających do UOKiK wynika, że przedstawiciele handlowi Polskiej Energetyki Pro, Novum i Energetycznego Centrum informowali konsumentów, że po podpisaniu nowej umowy będą płacili niższe rachunki za energię elektryczną. Tymczasem w ocenie UOKiK rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe niż u dotychczasowych dostawców m.in. ze względu na dodatkowe opłaty związane z obowiązkiem opłacania dwóch faktur, oddzielnie za dystrybucję i za sprzedaż energii elektrycznej oraz określenie w umowach zawyżonych wartości planowanego zużycia energii co skutkuje rozliczaniem odbiorcy według niekorzystnej dla niego taryfy.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.
Praktyczne informacje dla klientów przedsiębiorstw energetycznych zawiera Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej przygotowany wspólnie przez Urząd Regulacji Energetyki i UOKiK. Bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom udzielają m.in. Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy URE, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem [email protected].
Konsumencie, pamiętaj:
- Jeżeli zawierasz umowę w domu za pośrednictwem przedstawiciela handlowego masz prawo odstąpić od niej bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni. Wystarczy wysłać oświadczenie pocztą na adres przedsiębiorcy.
- W razie nieprawidłowości w rozliczeniach z przedsiębiorstwem energetycznym, możesz złożyć reklamację. Przedsiębiorca powinien ją rozpatrzyć i udzielić odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba że w umowie określony został inny termin. W razie nieuwzględniania Twoich żądań możesz domagać się od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń służących do pomiaru zużywanej energii. Jednak gdy ekspertyzy te nie wykażą nieprawidłowości, będziesz musiał pokryć ich koszty.
- W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej – klientowi przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.