Polska eksportowała do Wielkiej Brytanii produkty warte ponad 6 mld funtów (prawie 30 mld złotych), a wartość produktów wysłanych do Polski przez Brytyjczyków to 3,8 mld funtów (ponad 17 mld złotych). Polska ma większą nadwyżkę handlową z Wielką Brytanią niż z jakimkolwiek innym partnerem handlowym na świecie.
źródło: www.flickr.com
Wykres 1. Handel pomiędzy Polską a Wielką Brytanią
Źródło: Office of National Statistics, Monthly Review of Trade Statistics, Grudzień 2010
Wyraźnie widoczny jest dynamiczny wzrost eksportu polskich produktów do Wielkiej Brytanii. Od 1996 do 2010 roku jego wartość zwiększyła się ponad dziesięciokrotnie z 0,57 mld funtów do 6,04 mld funtów. Szczególnie szybkie tempo wzrostu tego wskaźnika odnotowano od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, a tym samym – zacieśnienia więzi gospodarczych z krajami wspólnoty.
Wykres 2. Eksport z Wielkiej Brytanii do Polski
W 2010 roku największy wzrost wartości eksportu polskiego odnotowano w branżach komputerowej, motoryzacyjnej i farmaceutycznej. Polski eksport na rynek brytyjski ma silnie ugruntowaną pozycję. Jako źródło importów, Polska jest obecnie na 15 miejscu wśród krajów, których towary przyjeżdżają na Wyspy. Jest to istotna zmiana w porównaniu z rokiem 2005 – w tym samym rankingu zajmowała ona dopiero 25 miejsce. Przyglądając się brytyjskim rynkom eksportowym, Polska awansowała z 26 miejsca w 2005 r. do 17 lokaty w zeszłym roku. Dla naszego kraju, Wielka Brytania jest trzecim najważniejszym rynkiem eksportowym (po Niemczech i Francji) i ósmym największym źródłem importów.
Gros eksportu z Polski do Wielkiej Brytanii stanowią produkty (samochody, telewizory, sprzęt AGD, leki i komputery) wytworzone w polskich fabrykach przez wielkie międzynarodowe koncerny. Pokazuje to, jak ważne dla polskiej gospodarki są bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Eksporterzy z polskim kapitałem są natomiast lepiej postrzegani w branżach spożywczej i meblarskiej.
Wykres 3. Eksport z Polski do Wielkiej Brytanii
Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, brytyjskie firmy zainwestowały do 2010 roku w Polsce 152 miliony dolarów. Taki wynik plasuje Wielką Brytanię na 9 miejscu wśród krajów będących dla Polski źródłem kapitału zagranicznego. Brytyjskie firmy, które działają na polskim rynku i odnoszą tu znaczące sukcesy, często i chętnie podejmują kolejne inwestycje czerpiąc z zysków generowanych w naszym kraju.
Porównanie struktury brytyjskich inwestycji w Polsce do tych w Niemczech i we Włoszech pokazuje, że w naszym kraju mamy mało brytyjskich inwestorów z grona małych i średnich przedsiębiorstw. Jako powód omijania naszego kraju podają one głównie nadmiernie skomplikowaną i czasochłonną biurokrację.
* Wszystkie prezentowane dane statystyczne dot. Handlu pochodzą z Office of National Statistics “Monthly Review of Trade Statistics”, grudzień 2010 oraz UK Trade Info, HMRC Overseas Trade Statistics.
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa (British Polish Chamber of Commerce – BPCC) powstała w 1992 roku, jako Brytyjska Izba Handlowa w Polsce (British Chamber of Commerce in Poland). Jest organizacją non-profit założoną w Wielkiej Brytanii. Początkowo jej rolą było wsparcie brytyjskich firm inwestujących na polskim rynku. W 1997 roku zmieniono jej nazwę i statut; stała się izbą bilateralną, wspierającą wzajemną wymianę gospodarczą między Wielką Brytanią i Polską. BPCC we współpracy z instytucjami rządowymi oraz organizacjami gospodarczymi w Polsce i Wielkiej Brytanii, aktywnie reprezentuje interesy członków poprzez działania promocyjne, ułatwia kontakty zawodowe, handlowe i towarzysko-kulturalne pomiędzy Polską a Wielką Brytanią. Działalność i wizerunek izby odzwierciedlają brytyjsko-polski charakter organizacji i dynamiczny rozwój stosunków polsko-brytyjskich, przy zachowaniu najwyższych międzynarodowych standardów etyki biznesu. Firmy zrzeszone w BPCC zainwestowały w Polsce ponad 12 mld euro i zatrudniają ponad 150 000 osób. Rada Brytyjskich Izb Handlowych w Europie Kontynentalnej (Council of British Chambers of Commerce in Europe – COBCOE) w latach 2006-2009 czterokrotnie przyznawała BPCC puchar Najlepszej Brytyjskiej Izby Handlowej w Europie.