źródło: www.sxc.hu źródło: www.sxc.hu

Jak wykorzystać tę okazję do budowania zaangażowania oraz wzmacniania pozytywnych relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem? Cenną wskazówką może okazać się model wyboru prezentu nazwany ideą Gift Givingu opracowany przez profesor Jackie Clarke, zastępcę dyrektora ds. badań na wydziale biznesu w Oxford Brookes University, która od wielu lat koncentruje swoje prace na marketingu usług i zachowań konsumentów.

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko magiczny czas spotkań z najbliższymi, ale także prezenty, którymi wyrażamy swoją wdzięczność czy sympatię. Co roku borykamy się z problemem, czym obdarować i czym zaskoczyć, aby nasz prezent został doceniony i zapamiętany. Trafnym posunięciem jest wybór takiego upominku, z jakim wiążą się najgłębiej zakorzenione tradycje związane z obdarowywaniem. Umiejętność wyboru i wręczania prezentów przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, ale również w biznesie.

Mimo, iż obdarowywanie jest z założenia czynnością przyjemną, można odpowiednio się do niej przygotować, by osiągnąć zamierzony efekt. Warto zatem zapoznać się z podstawowymi zasadami, którymi powinno się kierować przy wyborze idealnego prezentu dla naszych pracowników. Pomocny może okazać się tutaj model wyboru prezentu nazwany ideą Gift Givingu opracowany właśnie przez profesor Jackie Clarke, która od wielu lat koncentruje swoje prace na marketingu usług i zachowań konsumentów. Model ten może być stosowany zarówno w przypadku wyboru prezentów biznesowych czy motywacyjnych, jak i indywidualnych podarunków świątecznych. Według modelu Gift Givingu, aby prezent spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem i został zapamiętany, musi zawierać cztery podstawowe elementy:

1. Upominek powinien zaskakiwać – być niespodzianką.

2. Ważny jest sam fakt oczekiwania na moment jego wręczenia – dlatego warto uprzedzić pracowników o planowanej Wigilii i zasygnalizować im, że przygotowano dla wszystkich drobne niespodzianki.

3. Kolejnym ważnym elementem jest poświęcenie – warto wręczyć taki prezent, który wymagał od pracodawcy choć odrobiny zaangażowania w jego zakup, opakowanie lub indywidualizację.

4. Ostatnim istotnym parametrem wyróżnionym przez prof. Clarke jest wręczenie takiego prezentu, który daje możliwość dzielenia się nim z innymi.

– Ponadto kluczem do udanego prezentu jest spełnienie oczekiwań zatrudnionych i trafienie w ich gusta. Dlatego pracodawcy szukają uniwersalnych upominków – takich, które można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć w firmie, a dodatkowo oferują one wolność wyboru finalnego prezentu osobie obdarowanej. Stąd niesłabnąca popularność Kuponów i Kart Podarunkowych – powiedziała Magdalena Słomczewska, kierownik kategorii motywacja pracowników w Sodexo Motivation Solutions.

Badania przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia* wskazują, że 69% dużych firm w Polsce, zatrudniających ponad 49 pracowników, stosuje świadczenia rzeczowe, w tym kupony, karty podarunkowe i paczki, a ponad 1/3 wszystkich polskich firm zamawia właśnie bony podarunkowe. Dodatkowo do świadczeń takich jak kupony podarunkowe dołączany jest często pakiet promocji, dzięki któremu pracownicy mogą otrzymać rabaty, np. z PromoStrefą, dołączaną do kuponów podarunkowych zaoszczędzą nawet 1230 zł. Trudno wyobrazić sobie lepszy świąteczny prezent od pracodawcy. Ciekawą propozycją są również przedpłacone karty podarunkowe, czyli tzw. elektroniczne portmonetki.

Ciekawym i coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest również wręczenie prezentu w formie zaproszenia. Trend ten jest bardzo popularny na innych rynkach europejskich m.in. we Francji lub Belgii, od niedawna także w Polsce. Przykładem takiego rozwiązania są zestawy prezentowe Vivabox zawierające zaproszenie na wykwintną kolację, relaks w SPA czy chwilę zapomnienia podczas jednej z ekstremalnych atrakcji. Obdarowany samodzielnie wybiera jedną z propozycji dostępnych w ramach katalogu, co czyni podarunek jeszcze lepiej dopasowanym do jego potrzeb. Warto pamiętać, że kupony i karty podarunkowe, a także zestawy prezentowe Vivabox pozwalają na zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracownika, wywołują pozytywne skojarzenia oraz co najważniejsze, na długo pozostają w pamięci. A to w konsekwencji wpływa na poziom satysfakcji zespołu i przekłada się na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem.

* Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w grudniu 2010 na próbie N=907 respondentów – osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych.