Jakie są zatem ostateczne rozstrzygnięcia? Teleguru przetestował w 2014 roku ponad 100 smartfonów i tabletów – najwięcej wśród wszystkich redakcji w Polsce, sprawdzając każde z nich pod wieloma kątami i w różnych warunkach, dostrzegając nawet najskrzętniej ukryte wady, ale i nierzadko całe morze zalet. Ostatecznie jednak, wspólnymi siłami, czyli drogą głosowania Czytelników i redakcji Teleguru, wyłoniono zwycięzców w sześciu odmiennych kategoriach.
Nawiązując do nakrycia głowy Teleguru, nagrody podzielono na: Złoty, Srebrny oraz Brązowy Turban. Poszczególni zwycięscy mieli sporo interesujących, wyróżniających cech, które sprawiły, że zostali wybrani jako najlepsi spośród najbardziej docenionych modeli na polskim rynku. Trzeba jednak zaznaczyć, że reszta stawki, zajmująca pozostałe miejsca na podium również okazała się być doskonałymi urządzeniami, sprawiając, że konkurencja była doprawdy zacięta.
SMARTFON ROKU
Dla wielu wynik będzie na pewno sporym zaskoczeniem, zwłaszcza pierwsza pozycja. Jednak osoby, które miały okazję zapoznać się z tym smartfonem raczej się nie zdziwią. HTC stworzyło urządzenie, które jest lepsze od swojego starszego brata, modelu HTC One M8, pod praktycznie każdym względem. Zostało ono wyjątkowo docenione przez Czytelników oraz redakcję Teleguru.
Złoty Turban: HTC Desire Eye – doskonałe wykonanie, perfekcyjna jakość dźwięku i bardzo dobra wydajność – idealny multimedialny smartfon.
Srebrny Turban: Apple iPhone 6 – znakomity aparat, rewelacyjne wykonanie i morze wspaniałych gier i aplikacji – marzenie, do którego nikt nie chce się przyznać (i mało kogo stać).
Brązowy Turban: Sony Xperia Z3 Compact – wspaniały czas pracy na baterii, piękny i wyjątkowo jasny ekran oraz kompaktowa, wodoodporna obudowa – Twój przyjaciel na każdą pogodę.
BIZNESOWY SMARTFON ROKU
Bardzo mocna kategoria. Samsung po raz kolejny dowiódł, że potrafi stworzyć znakomity smartfon, idealnie nadający się do biznesu. Konkurenci jednak dzielnie dotrzymywali mu kroku, choć w ostatecznym rozrachunku zarówno BlackBerry, które zaskoczyło cały świat swoim świetnym „paszportem”, jak i Yota Devices i jej telefon o dwóch „twarzach” musiały uznać wyższość „koreańskiego biznesmana”.
Złoty Turban: Samsung Galaxy Note 4 – doskonały wyświetlacz, multum przydatnych aplikacji i funkcji oraz świetny rysik – marzenie każdego biznesmana.
Srebrny Turban: BlackBerry Passport – idealna klawiatura, perfekcyjne wykonanie oraz świetne oprogramowanie – paszport do niekończących się możliwości.
Brązowy Turban: Yota YotaPhone 2 – dodatkowy wyświetlacz umożliwia stały kontakt ze światem – giełda, wiadomości i wiele więcej są zawsze przed Tobą.
NAJROZSĄDNIEJSZY WYBÓR ROKU
Drogim, topowym smartfonom nie sposób odmówić elegancji, piorunująco wysokiej wydajności i perfekcyjnego wykonania. Jednak wzrok wielu konsumentów często kieruje się w stronę bardziej łaskawych dla portfela lub domowego budżetu propozycji. Jak pokazał ostatni rok, także tutaj nie brakuje świetnych urządzeń. Przeciętny Kowalski nie musi się już obawiać, że jego upatrzony smartfon okaże się nieudanym zakupem.
Złoty Turban: Samsung Galaxy Ace 4 – bardzo dobre wykonanie, szybki internet LTE oraz ponadprzeciętny wyświetlacz – w swojej kategorii bezkonkurencyjny.
Srebrny Turban: Sony Xperia M2 Aqua – elegancka, wodoodporna obudowa, świetne możliwości multimedialne i atrakcyjna nakładka systemowa – odchudzony flagowiec za rozsądną cenę.
Brązowy Turban: LG F60 – zgrabna i ładna obudowa, imponujący czas pracy na baterii i szybki internet LTE – budżetowiec, który zawstydza niejeden droższy telefon.
INNOWACJA ROKU
Zawsze jedna z najbardziej elektryzujących kategorii. Choć obecnie producenci mają tendencję do powielania swoich pomysłów i nierzadko zanudzania konsumentów kolejnymi, podobnymi urządzeniami, tak od czasu do czasu rynek wita świetne, przykuwające wzrok dzieła. Nie inaczej było w roku 2014.
Złoty Turban: Yota YotaPhone 2 – dodatkowy, energooszczędny wyświetlacz, który znacznie zwiększa możliwości urządzenia – przydatny nie tylko dla fanów e-booków.
Srebrny Turban: LG G Flex – samoleczący się tylny panel obudowy i oryginalny wygląd urządzenia – żadne rysy mu niestraszne.
Brązowy Turban: Samsung Galaxy Note Edge – niesamowity, a jednocześnie pożyteczny, zagięty wyświetlacz – prekursor designu przyszłych flagowców Samsunga.
TABLET ROKU
Produkty Apple i Sony okazały się ewolucją znanych już pomysłów, powieleniem schematów, które przyniosły ich poprzednikom odpowiedni sukces. Jakkolwiek nie sposób odmówić im wyjątkowo wysokiej jakości wykonania, tak Samsung stworzył urządzenie znacznie lepsze niż jego starsi bracia, które zachwyca już przy pierwszym kontakcie, a każdy kolejny dzień jego użytkowania tylko utwierdza w tym przekonaniu.
Złoty Turban: Samsung Galaxy Tab S 10.5 – rewelacyjne wykonanie, perfekcyjny wyświetlacz i masa dodatkowych funkcji – marzenie każdej rodziny.
Srebrny Turban: Apple iPad Air 2 – idealnie wykonana obudowa, ogromny zasób jakościowych gier i aplikacji oraz świetna bateria – idealne centrum rozrywki.
Brązowy Turban: Sony Xperia Tablet Z2 – elegancka, wodoodporna obudowa, doskonały ekran i znakomita jakość dźwięku – piękny, a zarazem bezkompromisowy Japończyk.
REKLAMA ROKU
Na sam koniec, coś z innego segmentu branży telekomunikacyjnej – „Reklama roku”. Producenci urządzeń w ubiegłym roku poszli po najmniejszej linii oporu, tworząc w większość przypadków nudne, niewyróżniające się reklamy. Zupełnie inaczej wyglądała natomiast sytuacja w przypadku operatorów komórkowych, którzy prześcigali się (jak zwykle) w wymyślaniu interesujących, przyciągających uwagę reklam. Metodą zwaną „wszystkie chwyty dozwolone” nie przebierali w środkach, prowokując i nie szczędząc uszczypliwości w stronę konkurencji. Na podium znalazły się zatem:
Złoty Turban: Przejście Mumio z Plusa do Playa – bulwersujące, a jednocześnie piękne i niespodziewane – był to znakomity strzał w dziesiątkę dla Playa i wizerunkowy koszmar dla Plusa.
Srebrny Turban: Koło ratunkowe Orange dla abonentów T-Mobile – tak proste, a zarazem humorystyczne i trafne – Orange pokazało, że nie trzeba dużo pieniędzy i czasu, żeby stworzyć doskonałą reklamę.
Brązowy Turban: Seria reklam z miśkiem Plush – niegrzeczny, zboczony i nieetyczny, jednak przeuroczy – trudno nie lubić miśka, który promuje świetną ofertę Plusa.
Teleguru życzy zarówno Czytelnikom, jak i sobie, aby bieżący rok był równie ciekawy jak poprzedni i przyniósł kolejną masę świetnych, zapadających w pamięć smartfonów i tabletów, jak również niemniej intensywnej walki operatorów o klientów.