Jak odnieść sukces w biznesie – 27 wskazówek

przez Alain Kaj
753 odsłony

„Geniusz to 1% inspiracji i 99% potu” to słowa Thomasa Edisona. Ja zarządzaniem zajmuję się od początku mojej kariery zawodowej – od prawie 30 lat prowadzę firmy w Polsce. Krążąc między Polską a Francją, pokonałem długość równika ponad sto razy…

Alain KajAlain Kaj

Przez ten czas zrozumiałem, że sztuki biznesu nie tylko trzeba się uczyć ale także go doświadczać. Codziennie stoją przede mną wyzwania, których pokonywanie daje zarówno doświadczenie jak i uczy pokory. Sytuacja na rynku zmienia się z każdym dniem, a dostosowywanie się do nich to prawdziwa sztuka. Sztuka biznesu. Poniżej przedstawiam 27 punktów, które realnie wpływają na sukces w biznesie.

Biznes zaczyna się w głowie

1. Wizja ze szczyptą szaleństwa. Za każdym biznesem stoi wizja jego założyciela. Jedynie firma zakładana i prowadzona z entuzjazmem ma szanse na rozwój.

2. Każdy przedsiębiorca powinien kierować się swoim własnym arkuszem kalkulacyjnym stworzonym w… swojej głowie. Dlaczego? Wszelkie działania powinny opierać się na kalkulacjach, w swoich działaniach należy brać pod uwagę to czy traktujemy je jako inwestycje, które przyniosą zwrot.

3. Myśl innowacyjnie, nie bój się łamania schematów. Zasady są po to aby je łamać, nieszablonowe myślenie skutkuje nowymi, zaskakującymi rozwiązaniami.

4. Wiara w siebie i siła woli to podstawa charakteru menadżera. Brzmi to jak truizm, lecz podczas gorszych momentów warto o tym pamiętać.

5. Odrzuć myśl, że czegoś nie da się zrobić. Akceptuj ryzyko i działaj.

6. Myślenie o kreowanie potrzeb klienta powinno należeć do codzienności właściciela każdego biznesu.

7. Akceptuj porażkę, traktuj ją jako jednorazowe doświadczenie pozwalające na rozwój osobisty, jednak nie pozwalaj sobie na dwukrotne popełnienie tego samego błędu.

8. Optymista i realista w jednym, warto patrzeć z nadzieją w przyszłość pod warunkiem, że czuje się grunt pod nogami.

9. Warto kierować się intuicją jednak należy pamiętać, że wszystkie działania muszą być potwierdzone przez dane liczbowe.

„Pomysły są powszechnym towarem. Wprowadzanie ich w życie nie jest.” (Michael Dell, Dell CEO)

10. Kupno oraz restrukturyzacja istniejącej już firmy jest łatwiejsza niż zbudowanie jej od początku.

11. Najcenniejszym elementem firmy nie jest produkt czy usługa a jej ludzie. Właściwy proces rekrutacji oraz system motywowania współpracowników owocuje zgranym zespołem.

12. Wszelkie metody, które powodują zwiększenie kreatywności oraz motywacji współpracowników i dostawców są dozwolone.

13. Najlepszy sposób na eliminację konkurencji? Wykupić ją.

14. Chwaląc firmę lub markę celuj w wady konkurencji. Brzmi okrutnie, ale jeśli wyróżniasz się np. lepszymi rozwiązaniami od tych, które oferuje oponent – podkreśl to.

15. Dbaj o pozycje na rynku. Należy dążyć do tego, aby być liderem lub ekspertem w danej dziedzinie.

16. Stanie w miejscu to w biznesie dwa kroki w tył. Kreatywna firma to taka, w której współpracownicy wykazują swoją inicjatywę.

17. Zwiększona efektywność pracy działu to zwiększenie wynagrodzeń. Żaden człowiek nie pracuje dla idei, każdy znaczny sukces powinien być nagrodzony. Forma wynagrodzenia nie musi być w gotówce, premia może być dostosowana do potrzeb, np. mogą to być bilety do teatru, karnet na zajęcia lub na siłownię, wycieczka. Personalizacja premii sprawi, że współpracownik poczuje się podwójnie wyróżniony.

18. Bruce Lee mówił „Nie obawiam się kogoś, kto trenuje 10000 kopnięć, ale tego, który 10000 razy trenował jedno kopnięcie”. Powtarzalność, regularne szkolenia z danej dziedziny i ciągłe ulepszanie danego procesu sprawi, że praca będzie bardziej efektywna, a tym samym działania firmy będą skuteczniejsze.

Umiejętność przezwyciężania trudności przez lidera i cały zespół to wartość dodana każdej firmy

19. Dbaj o szczegóły umów. Źle skonstruowana umowa może być gwoździem do trumny biznesu.

20. Współpracuj z rzetelną kancelarią prawniczą, trzy razy sprawdzaj informacje istotne pod względem prawnym .

21. Zatrudnij doświadczonego dyrektora finansowego. W mojej firmie funkcję dyrektora finansowego pełni Tomasz Pijanka, ekspert i specjalista z 27 letnim doświadczeniem na swoim stanowisku. Jego szerokie horyzonty oraz rzetelna praca wzmacnia nasze działania.

22. Idealnie zarządzaj cashem. Spółka, która ma chwilowe straty lub problemy z płynnością finansową może dobrze funkcjonować pod warunkiem, że cash flow jest umiejętnie zagospodarowywany.

23. Zwalnianie pracowników to ostateczność, niekiedy konieczna do ratowania kondycji firmy. Warto pamiętać o tym, że redukcja personelu musi być wprost proporcjonalna do redukcji liczby osób należących do kadry zarządzającej. W tej kwestii nie powinno być równych i równiejszych.

24. Prezes, który jest w stanie oficjalnie oświadczyć o tym, że rezygnuje ze swojego wynagrodzenia w trudnym okresie dla firmy, ma większe prawo żądać ustępstw ze strony pracowników, zarówno w kwestii zwiększenia produktywności jak i w kwestii materialnej.

25. Nie można pozwolić, aby wzrost zysków w firmie zawrócił w głowie. Trzeba zadbać o to, aby nadwyżki zostały dobrze zagospodarowane, opanować emocje i wrócić do rzetelnej pracy.

26. Finanse na innowacje powinny znaleźć się w portfelu każdej firmy. Umiejętne korzystanie z dostępnych ulg w tym ulgi B+R to nie tylko korzyść materialna, ale inwestycja w przyszłość marki.

27. Nie odrzucaj pomocy. Jeśli ja nie jestem pewien co do rozwiązań prawnych w biznesie to bez wahania korzystam z pomocy kancelarii prawniczej. Warto korzystać z usług firm doradczych, które pozwolą firmie funkcjonować lepiej i zyskowniej bez zaangażowania własnych ludzi.

Mogą Cię również zainteresować