Jak sprzedawać etycznie?

przez Tomasz Głowacki

23 lutego br. w siedzibie PricewaterhouseCoopers odbyło się posiedzenie rady programowej prestiżowego konkursu Polish National Sales Awards. Głównym tematem spotkania była etyka w sprzedaży. Od tego roku można się ubiegać o wygraną w zupełnie nowej kategorii – „Menedżer branży MLM”.

Czym jest PNSA?

Polish National Sales Awards to ogólnopolski konkurs dla sprzedawców, którego celem jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw. PNSA wspiera sprzedawców, a także krzepi wśród nich etos profesjonalnego sprzedawcy. Właśnie odpowiednie (czyt. etyczne) podejście do sprzedaży było tematem na jednym z niedawnych posiedzeń komisji sędziowskiej PNSA. Osoby, które chcą coś ugrać w konkursie, muszą wykazać się nienagannym zachowaniem moralnym.

Etyka w sprzedaży – czy jest możliwa?

Dyskusje zaczęto od tego, czym jest etyka. – Postępować etycznie to działać na fundamencie zbudowanym z miłości do klienta – górnolotnie przekonywał Andrzej Jacaszek, prezes Harvard Business Review. – Jednak, żeby otrzymać miłość klienta, trzeba postępować uczciwie i rzetelnie – przekonywała Anna Podniesińska, prezes PKPP Lewiatan.

Konferencja
Konferencja

Zgromadzeni bez problemu zgodzili się co do jednego – sprzedawać etycznie to znaczy zachowywać się tak, by klient był zadowolony. Jednak im dłużej trwała dyskusja, tym wyraźniejsze były różnice w podejściu do etyki. Jak mierzyć etykę i kto ma ją tworzyć? Odpowiedzi były dwie: pracownicy – jak uważa prof. Andrzej Blikle, albo firma – jak chce Jacaszek. – Ryba psuje się od głowy, jaki prezes tacy pracownicy – przekonywał ten drugi.

Na spotkaniu padło pytanie, czy nie lepiej byłoby dla sektora, gdyby wszystkie firmy sprzedażowe należały do jednej Izby Gospodarczej. Za przykład posłużyły Niemcy. Obligatoryjnie przynależność do izb wymusza standardy etyczne. – Kto raz postąpi nie właściwie, bardzo szybko wylatuje – zauważali zebrani. Grzegorz Kiszluk, członek zarządu PNSA zapytał uczestników o ideę stworzenia swego rodzaju klubu, który będzie ustalał co jest właściwe, a co nie. – Może raczkująca polska sprzedaż wspięłaby się na wyższy poziom etyczności – sugerował Kiszluk. Przeciwny pomysłowi był aktywny Jacaszek: – Nie mnóżmy bytów ponad normę – sugerował.

Każdy może wziąć udział w konkursie

Z początkiem stycznia br. ruszyły zgłoszenia do II edycji Polish National Sales Awards, konkursu Profesjonalny Sprzedawca Roku, które przyjmowane są do 30 kwietnia br. Firmy z branży MLM, a także osoby z nią związane, mogą również zgłosić do niego swój udział. Wśród takich kategorii, jak „Menadżer Sprzedaży Roku, „Zespół Sprzedaży Roku”, czy „Trener Sprzedaży” ubiegać się będzie można w zupełnie nowej kategorii – „Menedżer branży MLM”.

Elżbieta Pełka, prezes PNSA
Elżbieta Pełka, prezes PNSA

Rozmowa z Elżbietą Pełką, prezes PNSA:

Tomasz Głowacki: Jak widzi pani przyszłość w PNSA dla nowej kategorii związanej z segmentem MLM?

Elżbieta Pełka: Kategoria dotycząca branży MLM została wprowadzona dopiero do drugiej edycji konkursu Polish National Sales Awards. Tak więc mamy nadzieję, na duże zainteresowanie tych firm i jednocześnie wysoki poziom zgłoszeń. Na pewno prekursorem jeżeli chodzi o temat MLM i PNSA jest firma AKUNA, która wspiera PNSA od samego początku. Polish National Sales Awards za główne cele stawia sobie budowanie standardów w sprzedaży, budowanie etosu profesjonalnego sprzedawcy, pokazanie, jak bardzo kluczową rolę odgrywa sprzedaż dla gospodarki narodowej. Oznacza to, że firmy współpracujące z PNSA mają podobne cele i wartości.

TG: W jaki sposób PNSA może pomóc branży MLM?

EP: Właśnie poprzez rozszerzenie konkursu o kategorię skierowaną tylko do tego sektora. Jest to równoznaczne z pokazaniem, że sektor MLM kieruje się takimi samymi zasadami biznesowymi, jak inne sektory. Jeżeli jakaś firma nie postępuje etycznie, to nie ma znaczenia, jaki sektor reprezentuje. Po prostu nie będzie miała szans w PNSA. Tak więc można powiedzieć, że PNSA przełamuje pewne stereotypy o sektorze MLM.

TG: Jak zgłosić się do udziału w konkursie PNSA?

EP: Żeby wziąć udział w konkursie trzeba wejść na naszą stronę internetową www.pnsa.pl, zalogować się w zakładce „Rejestracja” i już po kolei wypełniać odpowiednie pola. Nie wymaga to dużego wkładu czasu, a satysfakcja jest zawsze bardzo wielka. Ponadto rywalizacja zawsze motywuje.

TG: Jak później wyglądają kryteria wyboru?

EP: Przy ocenie kandydatów brane są pod uwagę takie kryteria, jak: realizacja celów i wyniki sprzedażowe, etyka biznesowa, kreatywne rozwiązania, innowacyjność, najlepsze praktyki sprzedażowe, praca zespołowa i kooperacja czyli zaangażowanie stron trzecich np. partnerów biznesowych, klientów.

TG: Dziękuję za rozmowę.

Mogą Cię również zainteresować