Sekrety dobrych menedżerów

przez Korneliusz Smolik
644 odsłony

Rola menedżera nie należy do najprostszych i wymaga znalezienia złotego środka między życzliwym nastawieniem do ludzi a skutecznym osiąganiem celów i realizowaniem strategii organizacji. Rodzi też sporo pytań: jak budować autorytet? Czy ważniejsza jest osobowość menedżera, czy też jego umiejętności, lub jak pogodzić rywalizację z pracą zespołową?

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Istnieją różne sposoby skutecznego działania, które mogą zostać opisane jako sekrety zarządzania. – Kierowanie zespołem jest związane ze znalezieniem swojego stylu bycia liderem w sytuacji danego zespołu. Jest to zdolność efektywnego wykorzystania potencjału osób w grupie, czasu, środków i czynników zewnętrznych – twierdzi Anna Podgórska z Centrum Doradztwa i Szkoleń Homo Creatore. Każdy z menedżerów może przyjąć inną strategię, w zależności od ludzi, z jakimi przychodzi mu pracować i zadań, które ma zrealizować, lecz cel pozostaje ten sam – być skutecznym liderem nie tylko w krótkiej, ale i dłuższej perspektywie, wzmacniać i rozwijać zespół a nie podcinać mu skrzydła. Kiedy coś idzie nie po myśli i potrzeba zmian, warto, żeby dowódca zaczął je od własnej osoby i najpierw poszukał ograniczeń w sobie bez wywierania niepotrzebnej presji na współpracowników.

We wszystkim należy znaleźć właściwy balans, nie zapominając o poszanowaniu praw członków zespołu.

Motywacja. Zauważaj pozytywy i bierz odpowiedzialność za błędy

W pracy menedżera najważniejsze jest motywowanie i stwarzanie odpowiedniej atmosfery oraz warunków pracy dla zespołu. Za pomocą wytykania błędów i wskazywania niedostatków się tego nie osiągnie, a wręcz skutki będą odwrotne od zamierzonych. Należy tak rozdzielać zadania, by stwarzać ludziom szanse na osiągnięcia, zauważać nawet drobne sukcesy i wyrażać uznanie. Jak często? Codziennie!

Lider nie jest nieomylny, jak każdy człowiek, ale najważniejsza kwestia, to umieć przyznać się do błędu i przyjąć odpowiedzialność za konsekwencje. Wtedy buduje się autorytet, wiarygodność i zdobywa zaufanie współpracowników. „Pozer z pokerową twarzą” może przez jakiś czas skutecznie manipulować ludźmi, ale na dłuższą metę nie zyska ich zaufania i będzie musiał posłuszeństwo stale wymuszać. W świecie biznesu, gdzie liczy się kreatywność i zaangażowanie taka postawa nie gwarantuje skuteczności na dłuższą metę.

Dawać dobry przykład

Warto dbać o sprawny przepływ komunikacji i dzielić się ze współpracownikami informacją na temat działalności firmy/struktury, mając na względzie zapobieganie niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się pogłosek i plotek, które mogą zadziałać destrukcyjnie.

reklamareklama

Menedżerowie oczekują od swoich podwładnych zaangażowania, profesjonalizmu i współpracy w dążeniu do sukcesu. Nie da się tego osiągnąć bez dawania przykładu własną osobą i pracą. Nie można oczekiwać od kogoś zrobienia czegoś, czego samemu nie jest się w stanie zrobić.

Świadoma komunikacja i zarządzanie emocjami

– Lider musi też być świadomy tego, jak jego zachowanie i nastrój wpływają na zespół. Współpracownicy nie powinni być poddawani zmiennym nastrojom menedżera, który nie potrafi zarządzać swoimi emocjami i przenosi na nich swoje zdenerwowanie, obniżając efektywność. Świadoma komunikacja powinna być domeną doskonale opanowaną – na co składa się nie tylko kontrolowanie treści przekazu, ale także swojego nastawienia emocjonalnego, niezwykle silnie oddziałującego na odbiorców – ocenia Anna Podgórska.

Łatwiej jest przejść przez natłok obowiązków i multum trudnych spraw do załatwienia z pozytywnym nastawieniem. Bez odpowiedniej dozy optymizmu trudno wykrzesać pozytywną energię ze swoich podwładnych, a przecież obok umiejętności, nic nie przekłada się na sukces w pracy tak skutecznie, jak dobre nastawienie.

Jest kilka generalnych zasad, których przestrzeganie pomaga w byciu doskonałym menedżerem. Trzeba wierzyć w swoje umiejętności i potencjał współpracowników, patrzeć z optymizmem, panować nad emocjami, postępować uczciwie, umieć słuchać i przyznawać się do błędów. To jest w sumie proste – ale czy łatwe?

Mogą Cię również zainteresować