Stwórz markę osobistą. Korzystaj z najskuteczniejszej dźwigni swojego sukcesu. Część 2

przez Konrad Wilk

Temat budowania marki osobistej robi się coraz bardziej pożądany, popularny, wręcz modny wśród ludzi biznesu, którym faktycznie zależy na rozwoju swoich firm i realizacji stawianych sobie celów.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Powodem tego rosnącego zainteresowania jest potencjalna skuteczność procesu i jego teoretyczna spójność z systemem wewnętrznych wartości każdego z nas. Co zrobić by potencjał i teorię zamienić w namacalny sukces?

Różnica między teorią a praktyką

Niestety, jak w każdej dziedzinie życia, w branży specjalistów od budowania marki osobistej – również, a może nawet przede wszystkim w biznesie MLM – jest coraz więcej tak zwanych „ekspertów”, którzy proponują swoje warsztaty lub usługi doradcze na temat budowania marki osobistej. Chcą uczyć Cię co masz robić, jak wyglądać, z kim się zadawać, co mówić… w celu zbudowania swojego wizerunku.

Ci wszyscy „znawcy tematu”, często marketingowcy, pracownicy agencji reklamowych, PR-owcy, spece od marek produktowych, w większości nie są przygotowani do wymagającego dzieła, jakim jest praca z człowiekiem. A niestety w sektorze network marketing zauważa się coraz więcej takich "specjalistów". Nikt z nas nie jest produktem czy usługą. Faktycznie proces budowania marki osobistej podlega pewnym analogiom, nawiązuje do schematów pracy nad markami rynkowymi. Specjaliści od marek nie są jednak w stanie skutecznie wesprzeć Cię w odkrywaniu Twojej autentyczności, która, jak już wspomniałem w moim artykule opublikowanym w poprzednim numerze „Network Magazynu”, jest nieodzownym krokiem na drodze do Twojego osobistego sukcesu. Człowiek jest istnieniem złożonym, o indywidualnym doświadczeniu, wyjątkowym zestawie cech i filtrów percepcji. Osoby nieprzygotowane, nieumiejące pracować z ludzką psychiką, zwykle oferują Ci wyuczone, uniwersalne zasady kreowania czegoś, co pomoże każdemu (sic!) uczestnikowi ich warsztatów manipulować samymi sobą i ich potencjalnymi klientami.

Tacy eksperci, jacy klienci

Życie pokazuje, że większość ludzi zadowala się właśnie takimi pozorami, łatwymi zasadami, rozwiązaniami, o których chcą wierzyć, że w krótkim czasie zdziałają cuda. Unikają głębokiej pracy wiążącej się z wychodzeniem poza tak zwane strefy osobistego komfortu. Ani myślą poddawać w wątpliwość to, o czym chcą być przekonani. Nie pozwalają sobie na zmiany wewnętrzne, a jednocześnie oczekują, że to czego im potrzeba pojawi się dla nich w ich życiu. Nie ma jednak zmiany na zewnątrz jeśli to, co jest w Tobie, pozostanie bez zmian. To wewnątrz Ciebie zachodzą procesy mające wpływ na to, co dostrzegasz i czego doświadczasz.

Wyobraź sobie kobietę, która chce spotkać kochającego, czułego, rodzinnego, a zarazem męskiego i godnego zaufania faceta. Marzy o księciu z bajki, ale nie zamierza wcale przepracować trudnego dzieciństwa, w którym doświadczała przemocy ze strony ojca alkoholika zajętego głównie imprezami, swoim towarzystwem, wyładowującego systematycznie na niej i pozostałych członkach rodziny swoją agresję. Dopóki nie zadba o neutralizację tych doświadczeń, które w sobie nosi, nie wyzwoli się z łańcuchów wzorców, które ten okres w niej wyrył, nie ma szans za znalezienie swojego księcia. Do tej pory będzie podświadomie spotykała panów, z którymi jest szansa na realizację wpisanych w nią wzorców.

Każdy z nas nosi w sobie doświadczenia, może nie aż tak drastyczne jak w powyższym przykładzie, które dopóki nie zostaną zidentyfikowane i zneutralizowane, będą rzutować na to, co niezależnie od naszych chęci jest, a co nie jest dla nas możliwe. Chcesz osiągać sukces? Zadbaj o siebie w towarzystwie osoby, która potrafi Ci w tym pomóc.

Odkryj własną autentyczność

Dlatego właśnie pierwszy etap procesu opartego o mój autorski program True You™, który nazwałem Odkrywanie Spójności Osobistej™, jest nieodzowny. Ten etap składa się z trzech kroków. Chodzi w nim o odkrycie oraz zintegrowanie własnej autentyczności. W ramach tego etapu zmierzasz ku samopoznaniu, które jest warunkiem faktycznego przygotowania do rozpoczęcia procesu świadomego budowania marki osobistej. Jeśli zależy Ci na efekcie, na poprawie jakości życia, osiąganiu celów życiowych, relacyjnych, finansowych, jeśli chcesz wieść życie z pełni swojego potencjału i cieszyć się każdym dniem przeżytym z poczuciem sensu i spełnienia, ten etap jest dla ciebie.

Odszukaj

Jak widać na załączonym rys. 1, pierwszy z trzech kroków pierwszego etapu służy poznawaniu siebie, tworzeniu autentycznego profilu swojej osobowości, identyfikacji określających Cię archetypów i tego, które z nich u Ciebie dominują. Odkrywasz to, co myślą i mówią o Tobie inni. Wiesz jakie emocje w nich wzbudzasz. Poznajesz siebie w lustrze ludzi, jacy znajdują się w Twoim otoczeniu. Określasz miejsce, w którym jesteś i to, w którym chciałbyś być w oparciu o odkrytą i zintegrowaną własną autentyczność.

Zapewniam Cię, że może istnieć ogromna różnica pomiędzy tym, co o sobie myślisz, a tym, jak postrzegają Cię inni ludzie. Im bardziej Twoje wyobrażenie na swój temat odbiega od tego, jak jesteś postrzegany, tym bardziej powinieneś zwrócić się o wsparcie do osoby umiejącej pracować nad poszczególnymi aspektami Twojej autentyczności.

Rys. 1 Struktura programu True You™

Jak Cię widzą, tak Ci z nimi jest

Nie dowiesz się w jakim jesteś miejscu, dopóki tego nie sprawdzisz. Odpowiedz sobie pisemnie w możliwie szczery sposób na poniższe pytania:

  1. Jaka jest Twoja najmocniejsza, charakterystyczna cecha osobowa?
  2. Jaką Twoim zdaniem wartość, zasadę moralną inni najbardziej z Tobą kojarzą?
  3. Z jakiej umiejętności, talentu, zdolności jesteś najbardziej znany?
  4. O czym z Tobą najchętniej inni rozmawiają, o co Cię pytają?
  5. Jak byś opisał swój styl osobisty, Twój sposób bycia, pracy?
  6. Jak Twoim zdaniem opisali by Twój styl inni?

Pytania, które zamieszczam poniżej przekaż osobom, które Cię znają w różnych kontekstach. To mogą być członkowie Twojej rodziny, jak rodzice, partner życiowy, dziecko, ktoś ze znajomych, przyjaciel, ludzie, z którymi masz kontakt na stopie zawodowej, czyli np. szef, podwładny, partner w biznesie, współpracownik ze struktury, klient, kontrahent, kolega z innego działu. Pozwól sobie na to, by poprosić o pisemną informację zwrotną tak wiele osób, jak to tylko możliwe, ale nie mniej niż 6 reprezentantów różnych aspektów Twojego życia (np. 2 członków rodziny, 1 znajomy z życia prywatnego, 3 osoby z pracy):

  1. Co widzisz we mnie jako aspekt dominujący mojej osobowości?
  2. Jakie dostrzegasz u mnie ograniczenia?
  3. Jaką najważniejszą zasadę moralną ze mną kojarzysz najbardziej?
  4. Jaka umiejętność, zdolność, talent przychodzi Ci na myśl, gdy o mnie myślisz?
  5. Co mówisz o mnie innym, gdy wiesz, że tego nie słyszę?
  6. Jakbyś mnie opisał ludziom, którzy jeszcze mnie nie poznali?

Możesz powiedzieć, że potrzebujesz tych danych do pracy nad własnym rozwojem osobistym. Nie wahaj się prosić o szczere odpowiedzi. Nie muszą to być długie wywody, wystarczy po kilka kluczowych słów. Pamiętaj, że Twoim celem nie ma być tym razem utwierdzenie się w swoich przekonaniach, ale faktyczna wiedza o tym, jak widzą Ciebie inni. Wiesz już z poprzedniego mojego artykułu, że Twoja marka osobista to wszystkie emocje, myśli, wrażenia, jakie powstają na Twój temat w głowach innych ludzi.

Weryfikacja i wnioski

Gdy już zbierzesz odpowiedzi, porównaj je z tym, co sam o sobie napisałeś. Znajdź najważniejsze rozbieżności, zapisz je i rozważ jakie znaczenie mogą one mieć dla Twojego życia osobistego, relacji, jakie budujesz, biznesu, w jakim działasz. Stanąć ze samym sobą w prawdzie może nie być najprzyjemniejszym doświadczeniem, ale z pewnością ma siłę, na której możesz zacząć budować świadomie swoją markę osobistą.

Twoja marka osobista rośnie, kiedy pozwalasz sobie na szczerość względem siebie i ludzi z Twojego otoczenia oraz gdy innym pozwalasz na szczerość wobec Ciebie.

Jeśli jesteś gotów na tę fascynującą przygodę, zapraszam Cię na kolejny krok, który przedstawię już niedługo, w kolejnym numerze „Network Magazynu”.

Nie ma złych albo dobrych marek osobistych, są tylko nieświadome, więc zwykle nieskuteczne, a często szkodliwe marki i takie, które są świadome, tzn. kształtowane celowo, co ma korzystny wpływ na ich jakość i efektywność.

Co daje Ci autentyczna, świadoma marka osobista?

1. Przyciąga – gdy ludzie czegoś potrzebują i mają wielu do wyboru, wybiorą Ciebie. W tym punkcie kluczowe znaczenie ma Twoja wyjątkowość, z której zdajesz sobie sprawę i w oparciu o to komunikujesz ją tym, na których Ci zależy, w sposób, w jaki najcelniej możesz do nich dotrzeć.

2. Wzmacnia rozpoznawalność – anonimowość nie jest dobra dla marki osobistej. Choć nie o to w niej chodzi, byś był znany, ale o to, żebyś miał wpływ i znaczenie wśród przedstawicieli Twojej grupy docelowej.

3. Tworzy wartość dodaną – jesteś uważany za człowieka, z którym warto pracować, budować biznes i działać. Korzystając z Twoich usług ludzie sprawiają, że lepiej o sobie myślą i lepiej myślą o nich inni. Relacja z Tobą ich nobilituje.

4. Zapewnia pozycję eksperta – skoro Cię widać, to znaczy, że jesteś ważny, że znasz się na tym, co robisz. Cenią Cię przedstawiciele mediów, organizatorzy konferencji, seminariów, klienci, inni eksperci w dziedzinie, którą się zajmujesz.

5. Podnosi prestiż – Twoje działania są lepiej widziane, nagłaśniane, odbijają się szerszym echem. Nie musisz dużo robić, by miało to znaczenie w środowisku, zwracało uwagę tych, na których Ci zależy i działało na nich motywująco do tego, by korzystali z Twoich usług.

6. Generuje lepsze zarobki – wzrost rozpoznawalności, kojarzenie z dobrymi cechami, uznanie, wpływają bezpośrednio na popyt na Ciebie i to co robisz dla innych. Generujesz lepszą sprzedaż, masz możliwość zwiększenia cen oferowanych usług, wyboru grupy docelowej o wyższym potencjale nabywczym, większej lojalności i atrakcyjności. Spełniasz się, mniej pracujesz, lepiej zarabiasz, realizujesz swój sukces – a przecież o to chodzi.

Zainwestuj w budowę swojej marki osobistej. Ty jesteś najbardziej wartościową, najbezpieczniejszą, najwyżej oprocentowaną, najcenniejszą i najtrafniejszą inwestycją swojego życia.*

Konrad WilkKonrad Wilk

Konrad Wilk – Certyfikowany przez MLC, GT i ICF, doświadczony coach, trener, mówca, inspirator, mentor. Specjalizuje się w kompleksowym wspieraniu przedsiębiorców w rozwoju osobistym i rozwoju biznesu poprzez pomoc w identyfikacji, budowaniu i wprowadzaniu w życie świadomej marki osobistej w oparciu o autorski program True You™. Temat ten przybliża w książce „True You, marka TY™, czyli jak dojrzeć do siebie – sukces osobisty w sześciu krokach”*, która w 2015 roku ukaże się w sprzedaży. Stale obecny w mediach, pisze artykuły, udziela wywiadów, pełni rolę eksperta. Wiecej pod: www.konradwilk.pl

Mogą Cię również zainteresować