Zn@jomość w sieci

przez Katarzyna Wagner
416 odsłony

Coraz więcej menedżerów, zwłaszcza tych w młodym wieku, przy budowaniu swojego biznesu MLM korzysta z możliwości, jakie daje internet. Jakich ludzi według internautów poznajemy w sieci? Otóż zdecydowana większość pytanych uważa, że poznane w sieci osoby, to ludzie ciekawi.

Taki jest wynik najnowszego sondażu zrealizowanego przez firmę badawczą Polskie Badania Internetu. PBI została powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine. Jej celem jest stworzenie standardu badań internetu w Polsce. Przedstawiamy wyniki najnowszego sondażu zrealizowanego przez PBI na temat zawieranych w sieci znajomości.

Jest dużo do zrobienia

Dwie trzecie internautów deklaruje, że udało im się nawiązać oraz utrzymać dalszy kontakt z osobami poznanymi przez internet. Wśród nich 68% nie ma negatywnych doświadczeń związanych z poznawaniem innych w ten sposób. Zdecydowana większość (87%) uważa, że poznane przez internet osoby to ludzie ciekawi. PBI spytało o przyczyny, dla których badani szukają znajomych w sieci. Dwie trzecie osób nawiązujących znajomości przez internet wskazuje na dwa główne powody. Są ciekawi innych ludzi – 67% oraz cenią sobie możliwość wymiany doświadczeń lub wiedzy – 66%.

Jeszcze stosunkowo mało, mniej niż jedna piąta, używa internetu do zawierania kontaktów biznesowych. Dlatego jest potrzebna profesjonalna edukacja w tym zakresie, zwłaszcza w branży MLM.

8,5% badanych postrzega ludzi poznanych przez sieć za ciekawszych od tych, którymi otaczają się w realnym świecie. Ponad 2/3 badanych – spośród tych, którzy zawierają znajomości przez sieć – nie ma żadnych negatywnych doświadczeń. 16% odpowiedziało, że byli obrażani na forach lub grupach dyskusyjnych, niemal 9% zostało oszukanych. W przypadku 8,5% ankietowanych doszło do wykorzystania zdjęć bez zgody ich właścicieli. Z groźbami lub prześladowaniami zetknęło się niemal 7%. Utrata partnera lub dóbr materialnych dotknęła po 3% badanych. Nie jest to alarmujący wskaźnik, ale mówi nam, że nawet w wirtualnym świecie trzeba być ostrożnym.
Jakie narzędzia?

PBI spytało również o pozytywne doświadczenia, które są wynikiem nawiązania znajomości przez internet. Dziewięciu na dziesięciu internautów spośród tych zawierających wirtualne znajomości, deklaruje, że dzięki internetowi poznało ludzi interesujących. Niemal połowa rozwinęła swoje zainteresowania (48%), dokonała transakcji zakupu bądź sprzedaży (47%) oraz spędziła miło czas na spotkaniach (46%). Dzięki znajomościom zawartym przez sieć 17% respondentów znalazło pracę, a 16% nawiązało kontakty biznesowe. Ponad 12% odpowiadających znalazło w sieci swojego życiowego partnera.

Spośród osób, które nawiązały znajomość przez internet ponad połowa (54%) poznaje innych za pośrednictwem komunikatorów. Niewiele mniej (47%) przy pomocy serwisów społecznościowych. Internauci nawiązują nowe kontakty także poprzez fora dyskusyjne (41%) oraz czaty (39%). Jedna czwarta badanych poznaje innych ludzi korzystając z poczty e-mail. Niemal 16% zbadanych osób zawiera znajomość z innymi osobami przez serwisy randkowe oraz dla singli. Ponad 70% badanych uważa obie grupy, tj. znajomych poznanych poza siecią i w sieci za równie interesujących.

Mówi Łukasz Wyrębek, Amway Polska:

– Współpracuję z firmą MLM, w której niemal cały proces dystrybucji odbywa się za pośrednictwem internetu. Jednak z drugiej strony w sieci znajduje się masę zasłyszanych i nieprawdziwych opinii, nie tylko dotyczących tej firmy, ale i całej branży MLM. Postanowiłem więc rozpocząć działania, polegające na kreowaniu pozytywnego wizerunku koncernu i samego siebie. Dziś połowę czasu poświęconego na biznes spędzam online, drugą połowę w „realu”. Lubię rozmawiać z ludźmi w „cztery oczy”. W branży jestem od niedawna, więc nie mogę się jeszcze poszczycić znaczącymi sukcesami. Każdy na początku popełnia błędy, a w biznesie błąd często wywodzi się z braku wiedzy. Na dzień dzisiejszy mogę jednak stwierdzić, że coraz częściej otrzymuję e-maile, z zapytaniem: co to za biznes i o co dokładnie chodzi w MLM? Zauważam więc, że rośnie świadomość społeczeństwa na ten temat. Wydaje mi się, że internet ma ogromny potencjał w budowaniu marketingu sieciowego. Uważam, że sieć służy do dwóch celów: szukania informacji i poznawania nowych ludzi. A o to przecież chodzi w MLM. Umiejętne wykorzystanie tych faktów w budowaniu biznesu za pośrednictwem internetu pozwoli ludziom na szybszy i lepszy rozwój swoich biznesów, bez konieczności opuszczania domu. Już dziś są dostępne konkretne narzędzia, pozwalające pozyskiwać przyszłych partnerów z najbardziej odległych miejsc świata, budowania relacji, organizowania szkoleń i konferencji online. Wystarczy chcieć tego poszukać i chcieć się tego uczyć.

Mogą Cię również zainteresować