źródło: Pixabayźródło: Pixabay

Giganty biznesu MLM Amway i Oriflame wraz z network marketingową firmą Modicare złożyły skargę na platformy e-commerce, takie jak Amazon, Flipkart, 1MG i Snapdeal, za sprzedaż produktów na ich platformach po obniżonych cenach, co doprowadziło do poniesienia przez tych przedstawicieli marketingu sieciowego dużych strat finansowych. Spółki twierdziły również, że platformy handlu elektronicznego pozwalały na manipulowanie lub zanieczyszczenie produktów, a sprzedawane towary mogły zostać sfałszowane i mogły nie być autentyczne.

Sąd Najwyższy w Delhi ograniczył Amazonowi, Flipkart, Snapdeal i 1MG sprzedaż produktów Amway, Oriflame oraz Modicare i stwierdził, że platformy muszą uzyskać wcześniejszą zgodę od tych podmiotów.

Trybunał stwierdził, że e-sprzedawcy w łatwy sposób i bez żadnej kontroli handlują produktami na tych platformach bez jakiejkolwiek weryfikacji czy kontroli jakości. Na podstawie raportu przedłożonego przez lokalnych komisarzy, którzy sprawdzili magazyny e-sprzedawców, trybunał stwierdził, że nie tylko manipulowano MRP, aby były wyższe, ale również błędnie przypisywano nazwy, kody i wewnętrzne plomby produktów, gdyż były nieautentyczne, a na produktach zostały zmienione daty, które dawno wygasły.

W swoim 225 stronicowym postanowieniu urząd stwierdził: „Trybunał bez wahania orzekł, że ciągła sprzedaż produktów powodów na platformach handlu elektronicznego, bez ich zgody, powoduje wymuszenie naruszenia umowy i permanentną ingerencję w stosunki umowne powodów z ich dystrybutorami.”