źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Publikujemy gotową aktualizację jedynego rzetelnego, faktycznego rankingu finansowego w polskim sektorze sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego (z głównym naciskiem na MLM). W tym wydaniu raportu w sumie na naszej liście znajdują się 34 podmioty, które zdaniem naszej redakcji godne są zaprezentowania, z czego sprawozdania finansowe za rok 2015 mamy dla 31 podmiotów. Firmy Tupperware, Tiens i S7 nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Spółki Tiens i S7 zrobiły to drugi rok z rzędu.

Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sadowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.

Raport na zlecenie „Network Magazynu” – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku. Z najnowszymi wynikami finansowymi wybranych firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy można zapoznać się w tej oto tabeli:

Tabela 1. Wyniki finansowe wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2007-2015 (przychody ze sprzedaży).

Wzrosty

Zacznijmy od zwrócenia uwagi na firmy, które w 2015 roku w kwestii sprzedaży netto zanotowały najciekawsze wzrosty. Dumne ze swoich wyników powinny być firmy: DSA Financial Group (1461,42% wzrostu), DuoLife (356,35% wzrostu), Grupa DRB (141,44% wzrostu), Nature’s Sunschine Products (120,20% wzrostu), EuCO (76,56% wzrostu), LR (49,58% wzrostu), ECPP (49,47% wzrostu), Ergo Pro (35,50% wzrostu) Forever (22,39% wzrostu) oraz Vorwerk (15,69% wzrostu).

Spadki

Tymczasem najciekawsze spadki w 2015 roku zaliczyły m.in. podmioty z wizją w nazwie: Vision (spadek o 39,27%) i Novision (spadek o 37,36%) oraz ACN (spadek o 29,95%), Partylite (spadek o 21,51%), Akuna (spadek o 18,46%), FM GROUP World Andrzej Trawiński (spadek o 17,40%).

– Wszystkim obserwatorom sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego w Polsce, z pewnością w oczy rzucą się – dość dziwne, ale przecież kompatybilne – statystyki bezpośrednio związane z inwencją twórczą promującego się na anioła biznesu Daniela Kubacha. Po odejściu wiceprezesa ze spółki EuCO firma ta nagle wystrzeliła swoimi wynikami finansowymi w kosmos (prawie 80% wzrostu!) a jego nowe, network marketingowe dziecko o nazwie S7 – można przypuszczać, że raczej nie ma się czym pochwalić, skoro prezes ryzykuje konsekwencjami prawnymi i z premedytacją nie składa w ogóle do sądu sprawozdań finansowych (sic!) za lata 2014/2015. Do ewentualnych osiągnięć spółki przedstawianych przez firmę i jej współpracowników podczas eventów a przede wszystkim w social mediach takie zachowanie ma się jak pięść do oka. A na mieście mówi się, że anioły są rzetelne i transparentne – komentuje Maciej Maciejewski, redaktor naczelny „Network Magazynu”.

Tabela 2. Rentowność sprzedaży wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2007-2015 (zysk i rentowność sprzedaży).

Wojciech ĆmikiewiczWojciech Ćmikiewicz

Komentarz Wojciecha Ćmikiewicza, dyrektora sprzedaży w Vorwerk Polska: – Rok 2015 był dla naszej firmy kolejnym, bardzo udanym rokiem. Wzrost sprzedaży wynikał z realizacji przyjętej strategii – konsekwentnego rozwoju struktury sprzedażowej, położenia nacisku na poprawę codziennej obsługi klienta oraz skoncentrowania się na opiece posprzedażowej. Kluczem do sukcesu było postawienie na szkolenia i stałe podnoszenie profesjonalizmu naszej organizacji. Ważnym elementem strategii było poszukiwanie i rozwój talentów. Inwestowaliśmy także w tworzenie nowych biur – będących miejscem spotkań i szkoleń naszych przedstawicieli handlowych i klientów. Nie bez znaczenia dla rozwoju Vorwerk jest panująca moda na zdrowe jedzenie i rosnąca świadomość dobrego odżywiania się. Trend ten niewątpliwie przyczynił się do wzrostu popularności naszych urządzeń i uczynił z nich pożądaną pomoc w każdej kuchni. Jednakże u podstaw naszych sukcesów leży pasja z jaką nasi przedstawiciele handlowi wykonują swoją pracę oraz przekonanie do wysokiej jakości produktu.

Stanisław TylendaStanisław Tylenda

Komentarz Stanisława Tylendy, klubowicza z DuoLife: – Z działalnością MLM związany jestem już ponad 11 lat, poznałem wiele firm stosujących systemy sieciowe i z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że DuoLife jest firmą wyróżniającą się w tej branży. Świadczy o tym nie tylko wzrost obrotów firmy, który widoczny jest każdego miesiąca, ale także liczba nowych ludzi, którzy dołączają się do biznesu i aktywnie promują ten projekt. Oczywiście taki progres nie bierze się znikąd, jest wiele czynników, które mają wpływ na to, że DuoLife jako całość rośnie w siłę i wszystko wskazuje na to, że tzw. momentum dopiero się rozpoczyna i będzie trwało jeszcze przez kolejne lata. Firma zrobiła swego rodzaju rewolucję w branży, stworzyła zupełnie nowy system działania, który nazwano soft marketingiem. W skrócie wygląda to tak, że ze znanych nam sposobów zarabiania pieniędzy (etat, korporacja, biznes tradycyjny, marketing sieciowy, franczyza) wybrano najlepsze rzeczy i połączono w jedną całość, co widoczne jest zarówno w sposobach promocji firmy i produktów, jak i w podejściu do ludzi związanych z tym projektem. W DuoLife człowiek jest zawsze w centrum uwagi, co widać na każdym kroku i to właśnie się ludziom podoba. Spółka bardzo mocno stawia na edukację swoich klubowiczów i rozwój osobisty praktycznie w każdej dziedzinie życia. Rozbudowany system szkoleń stacjonarnych, narzędzia online i zestawy MEC (szkolenia na nośnikach cyfrowych) dają ogromną wartość, której ludzie potrzebują. Na progres ma także wpływ wysoka jakość produktów i ich różnorodność. Coraz więcej osób w Polsce, jak i za granicą, przekonuje się, że skuteczność działania naszych suplementów jest bardzo wysoka i co ważne, dzięki dobrej edukacji ludzie wiedzą, jak je efektywnie stosować. Dochodzą do tego jeszcze programy motywacyjne, np. program samochodowy – Mercedesy i Jaguary już za 35 tys. obrotu struktury – bez kredytów, leasingów i innych tego typu utrudnień oraz podróże na koszt firmy od pozycji menadżera.

UWAGA: Źródłem informacji odnośnie dostępności danych finansowych są wpisy opublikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wydawanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości dotyczące dokumentów złożonych w Krajowym Rejestrze Sądowym (InfoCredit dołożyło wszelkich starań aby zamieszczone w rankingu informacje były rzetelne i jak najbardziej aktualne, lecz nie bierze odpowiedzialności za ich niezgodność ze stanem faktycznym).

Transparentność – podstawa każdego biznesu

A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS i/lub publikacją w Monitorze Polskim B sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS) do kilku tysięcy złotych (np.: publikacja sprawozdania w Monitorze Polskim B); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.

Tabela 3. Rentowność zysku netto (ROS) wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2007-2015.

Jak dołączyć do raportu?

Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2015 oraz 2016, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.

W raporcie Grupa DRB reprezentuje zagregowane dane finansowe dla wszystkich podmiotów należących do Grupy DRB (Centrum Odszkodowań Drb Sp. z o.o. S.K.; Premium Drb Sp. z o.o. S.K.; Kancelaria Radców Prawnych DRB Bartosz Kozak Sp.K.; Sprzedaż i Marketing DRB Sp. z o.o. S.K.; Finanse DRB Sp. z o.o. sp.k.; DRB Centrum Odszkodowań Sp. z o.o.; DRB Premium Sp. z o.o.)