Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2010

Samozatrudnienie ma wielu zwolenników w całej Europie. Ponad 69% ankietowanych
w jedenastu państwach europejskich wykazuje pozytywną postawę w stosunku do tej formy zatrudnienia. Oto wyniki badania przeprowadzonego przez koncern Amway
w 11 krajach Europy.

Badanie na temat postaw w stosunku do przedsiębiorczości zostało przeprowadzone przed inauguracją „Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 2010”. Wynika z niego, że większość respondentów wyraża pozytywną opinię wobec założenia własnego biznesu bez potrzeby zatrudniania pracowników. – Przeciętnie 46% respondentów z rynków objętych naszym badaniem popiera samozatrudnienie, jako łatwo dostępną formę przedsiębiorczości – mówi Michael Meissner, wiceprezes do spraw corporate affairs w Amway Europe.

Konstrukcja badań

W okresie od sierpnia do października 2010 roku w badaniach na temat samozatrudnienia udział wzięło 12 510 respondentów z jedenastu państw europejskich (Austria, Dania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Polska, Rosja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina).

Potencjał biznesowy w Europie

Wyniki badań odkrywają duży potencjał biznesowy w całej Europie. Oto, w jaki sposób w porównaniu wypadają poszczególne państwa biorące udział w badaniu. Najbardziej pozytywną postawę w stosunku do przedsiębiorczości wykazują respondenci w Danii (89%), Francji (79 %) i Wielkiej Brytanii (74%). W Polsce wynik sięga 67%, podczas gdy na Ukrainie (61%), natomiast w Niemczech i Austrii (po 56%) ta forma zatrudnienia cieszy się najniższym stopniem aprobaty. Przeciętnie, ponad połowa respondentów wykazujących pozytywną postawę w stosunku do samozatrudnienia bierze pod uwagę rozpoczęcie własnej działalności biznesowej. Liczby te najwyższe są w Turcji, Szwajcarii i we Włoszech. Polska mieści się tu na pozycji średniej.

Duch przedsiębiorczości jest szczególnie popularny wśród respondentów pomiędzy 14 a 29 rokiem życia. 79% osób właśnie wchodzących na rynek pracy podkreśla swój ogólnie pozytywny stosunek do samozatrudnienia. Co drugi respondent (49%) poniżej 30 roku życia rozważa rozpoczęcie własnej działalności biznesowej. Co cieszy, dane wynikające z badania pokazują, że młoda generacja Polaków dokładnie odzwierciedla te liczby, co wskazuje na duży potencjał rozwoju przedsiębiorczości w naszym kraju.


Co najbardziej atrakcyjne?

Założenie działalności gospodarczej musi być przede wszystkim łatwe. Dla Europejczyków biorących udział w badaniach samozatrudnienie, jako główne bądź dodatkowe źródło dochodów, jest preferowanym modelem przedsiębiorczości. Samozatrudnienie jest najbardziej atrakcyjne dla badanych we Włoszech, Niemczech i Francji. Tuż za nimi plasuje się Szwajcaria i Polska z 50% pozytywnym podejściem to tej formy przedsiębiorczości. Samozatrudnienie, jako dodatkowe źródło dochodów, jest najbardziej preferowane w trzech państwach niemieckojęzycznych oraz
w Polsce (55%).

Wśród głównych atutów samozatrudnienia respondenci wymienili niezależność (40% – Polska 42%), samospełnienie (35% – Polska 33%) oraz szanse na dodatkowe źródło dochodu (34% – Polska 41%).

Europejczykom nie brakuje pomysłów na biznes, lecz pieniędzy i odwagi

Europejczycy, biorący udział w badaniu, za największe przeszkody na drodze do samozatrudnienia określili brak kapitału początkowego (54% – Polska 48%) oraz strach przed porażką (34% – Polska 41%). Zaledwie jedna piąta (20% – Polska 29%) respondentów postrzega brak pomysłów na biznes jako największy problem. Żaden naród nie szacuje przeszkód związanych z rozpoczęciem działalności wyżej niż Niemcy. Dla porównania, respondenci z Wielkiej Brytanii uważają, że potencjalne przeszkody mają na nich najmniejszy wpływ.


Badanie zrealizował koncern Amway Polska. Firma Amway Polska zanotowała w 2009 roku obroty na poziomie 138 milionów złotych, co dało wzrost o 4% w stosunku do roku 2008. W sumie w latach 2006-2009 osiągnęła wzrost na poziomie 29%. Wyniki te zostały wyróżnione (podczas ostatniej edycji) nagrodą „Gazela Biznesu”, przyznawaną przez „Puls Biznesu”.

Mogą Cię również zainteresować