źródło: www.sxc.hu
Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie współpraca z pewną startującą właśnie firmą z branży finansowej. Przygotowując dla nich notkę konsultacyjną doszedłem do wniosku, że niby powszechnie wiadomo, iż przygotowując się do realizacji nowych projektów należy zastanowić się nad tym, kto będzie celem naszego projektu, czyli w języku marketingowym zdefiniować grupę docelową (target) i określić jej typowe cechy demograficzne, finansowe, przyzwyczajenia itp. I tu często pojawia się bariera – niby grupa jest określana, ale często nie ma konsekwencji w wykorzystaniu tych informacji.
Zdefiniowanie grupy docelowej powinno służyć wypracowaniu całego systemu komunikacji z klientami (komunikacji czyli informowania i słuchania). Powinno być początkiem przygotowania strategii marketingowej, bazą do opracowania specyfikacji produktów, opracowania identyfikacji wizualnej przemawiającej do grupy docelowej oraz języka zrozumiałego i akceptowanego przez tę grupę.
Konsekwentne wykorzystanie wypracowanej definicji grupy docelowej pozwoli na logiczne podejmowanie decyzji w zakresie strategii promocji i zdecydowanie ułatwi wybieranie najefektywniejszych mediów reklamowych – znając upodobania naszych potencjalnych klientów, możemy przewidzieć czy i jak często będą oni mieli kontakt z naszą reklamą.
Biorąc pod uwagę poziom naszej relacji z klientem, im ta relacja jest głębsza, tym większy odsetek z grupy podejmuje decyzje zakupowe. Sprawne zdefiniowanie grupy docelowej pozwala na precyzyjne dotarcie do klienta i budowanie głębokiej relacji poprzez komunikowanie się w sposób dla niego najefektywniejszy. Wniosek więc jest prosty: im lepiej określimy sobie grupę docelową, jej przyzwyczajenia i na tej podstawie wypracujemy strategię komunikacji, tym efektywniejsze będą nasze działania sprzedażowe.