Drastyczne zmiany w konkursie PNSA

przez Marek Wyrzychowski

Twórcy prestiżowego konkursu sprzedaży Polish National Sales Awards, tuż po rozpoczęciu prac przy V edycji tego przedsięwzięcia, poinformowali o dość poważnych zmianach wdrożonych w niektóre kwestie związane z zasadami funkcjonowania PNSA.

Po pierwsze powiększył się skład kapituły nagrody PNSA. Jej dotychczasowe grono: prezes Anna Podniesińska, profesor Andrzej Blikle, profesor Lech Garbarski oraz profesor Alojzy Nowak, jednogłośnie przyjął wniosek o przyjęciu do swego grona prezesa Pawła Dangla oraz prezesa Józefa Wancera. Z nowym składem kapituły można zapoznać się w tym miejscu.

Po drugie kapituła nagrody PNSA powołała siedmiu nowych członków rady programowej na kadencję 2013-2015. Są nimi: Dariusz Ciarkowski, Bartłomiej Feluś, Mariusz Tadeusz Hildebrand, Nina Kowalewska-Motlik, Katarzyna Ostanek, Jarosław Pijanowski oraz Klaudiusz Sytek. Z nowym składem rady programowej można zapoznać się w tym miejscu.

Wreszcie po trzecie do tradycyjnych już kategorii ogólnych, w konkursie dołączono możliwość rywalizacji dla przedstawicieli bankowości i sektora ubezpieczeń. Kolejnymi nowymi kategoriami w V edycji konkursu PNSA jest „Telesprzedaż” oraz „Sprzedawca w Punkcie Sprzedaży”. Do udziału w konkursie organizatorzy chcą zaprosić również sprzedawców bezpośrednich w dwóch nowych kategoriach: „Sprzedawca Roku – Sprzedaż Bezpośrednia” oraz „Menedżer Sprzedaży Bezpośredniej”. Ze wszystkimi nowymi kategoriami można zapoznać się w tym miejscu.

reklamareklama

Dlaczego naszym zdaniem zmiany są drastyczne?

Ponieważ wynika z nich, że twórcy projektu zlikwidowali najważniejszą z punktu widzenia redakcji „Network Magazynu”, a przede wszystkim najbardziej interesującą naszych Szanownych Czytelników kategorię, mianowicie „Menedżer Branży MLM”. W jej miejsce utworzono co prawda nową kategorię „Menedżer Sprzedaży Bezpośredniej”, ale teraz nie jest jasne, w której z kategorii podczas V edycji mają startować najlepsi, topowi menedżerowie budujący swoje biznesy w oparciu o marketing sieciowy (MLM). Tacy, którzy do tej pory zdobywali nagrody lub wyróżnienia, jako „Menedżerowie Branży MLM” (Paweł Borecki, Bogumiła Sroka, Natalia Ryńska, Jarosław Łuczak, Paweł Lenar).

Czy podobni rangą i osiągnięciami niezależni przedsiębiorcy reprezentujący biznes MLM mają teraz startować w szranki w jednej kategorii np. z konsultantką Avonu tudzież przedstawicielką Providenta? Według naszej redakcji taka sytuacja może wywołać kontrowersje, ewentualnie wywołać zdziwienie. Wszak każdemu znawcy szeroko rozumianej branży direct selling wiadomo, że choć MLM jest młodszym dzieckiem sprzedaży bezpośredniej i zawsze do tej kategorii będzie zaliczany, to jednak przez ostatnie dziesięciolecia pomiędzy systemem direct selling a network marketing wykształciły się tak daleko idące różnice w systemie działania, iż dziś są to – jak mawia redaktor Maciejewski – oddalone od siebie o miliony lat świetlnych galaktyki. Postanowiliśmy więc dopytać o ten wydawać by się mogło drobny, przeoczony przez orgaznizatorów konkursu szczegół. Oto stanowisko PNSA:

„W odpowiedzi na pytania chciałabym poinformować, że zmiana kategorii konkursowych PNSA w obszarze sprzedaży bezpośredniej w V edycji została podyktowana chęcią rozróżnienia kategorii dla sprzedawców i menedżerów z branży sprzedaży bezpośredniej. Dodatkowo wprowadziliśmy wiele nowych kategorii konkursowych tak aby obejmowały one różne kanały sprzedaży w wielu branżach.

Przy obecnych zasadach mamy zatem dwie, na nowo zdefiniowane kategorie konkursowe: Sprzedawca Roku – Sprzedaż bezpośrednia i Menedżer Sprzedaży Bezpośredniej, gdzie o nominację w tych kategoriach może starać się każdy sprzedawca lub menedżer działający w obszarze sprzedaży bezpośredniej oraz MLM .

W naszym konkursie marketing wielopoziomowy wliczany jest jako podkategoria do sprzedaży bezpośredniej. Takie jest jego historyczne pochodzenie, jednak zdajemy sobię sprawę z tego, że w czasie MLM ewoluował tak bardzo, iż niejednokrotnie ma więcej wspólnego z marketingiem bezpośrednim niż ze sprzedażą bezpośrednią. Ciągle jednak network marketing działa poza tradycyjną siecią sklepową, co uważa się za kategorię decydującą o włączeniu MLM-u do sprzedaży bezpośredniej.

W V edycji Konkursu PNSA, dzięki wyspecjalizowaniu powyższych kategorii konkursowych oraz utworzeniu kategorii „Sprzedawca w punkcie sprzedaży” oraz „Telesprzedaż”, oddzieliliśmy wyraźnie od sprzedaży bezpośredniej zgłoszenia do konkursu pracowników salonów sprzedaży oraz telesprzedawców, tak aby nie doszło do sytuacji z poprzedniej edycji konkursu, gdzie menedżer MLM konkurował z pracownikiem LOTu lub Orange.

Mam nadzieję, że przedstawione argumenty wyjaśniają naszą decyzję co do takiego podziału kategorii konkursowych w V edycji PNSA. Bardzo zależy nam na uczestnictwie w tej edycji konkursu przedstawicieli firm pracujących w oparciu o model MLM (…). Zdaję sobie sprawę z tego, że marketing sieciowy i sprzedaż bezpośrednia wykorzystują odrębne systemy, narzędzia i technik sprzedaży. Jednak zdecydowalismy się na utworzenie w tej edycji konkursu wspólnej kategorii dla zgłoszeń zarówno ze sprzedaży bezpośredniej jak i z branży MLM. Jeżeli w kolejnej edycji Konkursu będziemy mieli duże zainteresowanie z grona firm działających w oparciu o system MLM to rozważymy wyodrębnienie tej kategorii jako samodzielnej kategorii konkursowej. Z poważaniem, Ewa Visan, pełnomocnik prezesa zarządu PNSA, kapituła sędziowska.”

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat Drodzy Czytelnicy?

Mogą Cię również zainteresować