Konsumenci wobec AI w marketingu

by Maciej Maciejewski
64 views

Polscy konsumenci mają neutralną postawę wobec reklam generowanych przez sztuczną inteligencję. Aż 71% ankietowanych oczekuje transparentności czyli informowania o wykorzystaniu narzędzi AI w procesie tworzenia materiałów reklamowych.

Polacy reklamę w kanałach cyfrowych uznają za irytującą, stąd preferencje ma reklama na tradycyjnych nośnikach. Polscy konsumenci zachowują neutralną rezerwę wobec kreacji reklamowych tworzonych z wykorzystaniem AI.

Połowa badanych Polaków słyszała, że powstają już reklamy tworzone przez AI. I póki co dominująca jest postawa neutralna – 35% respondentów nie chwali, ani nie krytykuje marketerów tworzących reklamy za pomocą narzędzi AI. Entuzjaści, jak i krytycy są w wyraźnej mniejszości (te grupy liczą odpowiednio 21% i 26%). Przy czym równie duża grupa respondentów po prostu nie wyrobiła sobie jeszcze zdania na ten temat – wynika z badania zrealizowanego przez ARC.

Trzeba w tym kontekście podkreślić, że pomimo wielu lat obecności na rynku, głównie w obsłudze klienta, innych rodzajów AI, takich jak chatboty i voiceboty, nie zdobyły one szczególnej sympatii. Na pytanie „czy korzystasz z nich chętnie?” „nie” i „zdecydowanie nie” odpowiada aż 56% badanych (wobec 25% odpowiadających „tak” i „raczej tak”).

To samo badanie ilustruje również stosunek Polaków do poszczególnych kanałów reklamowych. I w czołówce tych najbardziej irytujących są te „technologiczne”, a mianowicie: telemarketing, sms czy email. Natomiast tymi najmniej irytującymi są te „tradycyjne” czyli materiały drukowane, takie jak gazetki promocyjne czy plakaty.

Badanie ARC pokazuje też, że dla Polaków istotna jest transparentność w komunikacji marketingowej – aż 71% ankietowanych chce być informowanych o tym, czy reklama została stworzona z pomocą sztucznej inteligencji. Co ciekawe, to nawet więcej niż osób zainteresowanych informacją o ekologicznym pochodzeniu papieru w materiałach drukowanych (55%).

Źródło danych: badanie ARC Rynek i Opinia ze stycznia 2025 roku zrealizowane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1049 Polaków na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB.

Mogą Cię również zainteresować