źródło: Pixabay
Co to właściwie jest to całe pozycjonowanie?
Najogólniej rzecz biorąc to wszelkie działania mające na celu sprawienie, że strona internetowa znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Przynajmniej w uproszczeniu, ponieważ w praktyce chodzi tu także o doprowadzenie do sytuacji, w której wynik związany z witryną będzie nie tylko lepiej widoczny, lecz również częściej klikany.
Działania, które są w tym celu podejmowane, mogą się odbywać zarówno w obrębie samej strony (tutaj mówimy o SEO onsite), jak i poza nią (SEO offsite) i można wśród nich znaleźć aspekty techniczne, tworzenie treści, pozyskiwanie odnośników, czy przeprowadzanie wszelkiego typu analiz.
Na czym polegają działania SEO onsite?
W ramach działań przeprowadzanych na samej stronie przeprowadzany jest dokładny audyt techniczny, dzięki któremu pozycjonerzy kompletują informacje, co warto na stronie poprawić, co wdrożyć, a co być może zmodyfikować.
Elementów podlegających ocenie jest bardzo wiele (a lista z czasem rośnie) – od metaznaczników (tytuł strony, jej opis), przez strukturę adresów URL, aż po sposób, w jaki zostało zorganizowane linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi podstronami. A to tylko niewielki wycinek tego, co jest analizowane.
Co ciekawe, pozycjonowanie stron coraz częściej wymaga zainteresowania się także poprawą elementów związanych z użytecznością. Widać to między innymi po tym, iż od jakiegoś czasu coraz mocniej zwraca się uwagę na szybkość ładowania się witryny (co jest dość oczywiste – jeśli witryna powoli się ładuje, to nawet, gdy uda się osiągnąć wysokie pozycje, internauci mogą po prostu rezygnować z niej, wracając do wyników Google), czy stabilność layoutu w trakcie ładowania się witryny (co przy okazji pomoże uniknąć sytuacji, w których potencjalni klienci będą klikać w nie ten link lub formularz, w który by chcieli, bo w ostatniej chwili doładuje się coś ponad nim, przesuwając go w dół).
Dla pozycjonowania ważne są też treści
Istotnym elementem związanym z pozycjonowaniem stron jest to, jaki zawierają one content. Mowa tu zarówno o domyślnych treściach, opisie oferty, czy produktów, jak i blogu, na którym można by poszerzać tematy związane z wyborem i użytkowaniem asortymentu. Z jednej strony pozwala to na lepsze dopasowanie witryny do poszukiwań związanych z intencją zakupową, z drugiej – właśnie w ten sposób można coraz łatwiej docierać także i do tych odbiorców, którzy dopiero zastanawiają się nad zakupem, ale póki co są na etapie zbierania informacji.
Linki przychodzące
SEO to także pozyskiwanie odnośników z innych serwisów. W ten sposób Google zyskuje sygnał, iż witryna cieszy się zaufaniem i jest polecana. Co jednak istotne – aby były one efektywne, powinny spełniać pewne warunki techniczne, a przy tym pojawiać się w odpowiednim tempie i ilości.
Pozycjonowanie stron – czy warto z niego korzystać?
Zdecydowanie tak. To nie tylko bardzo przyjazna dla internautów forma promocji, ale też świetne uzupełnienie innych form marketingu. W połączeniu z reklamą Google Ads oraz z promocją w social mediach, doskonale tworzy efekt synergii. Zwłaszcza, jeśli do użytkowników, którzy trafili na stronę poprzez wyniki organiczne, ponownie dotrzemy w ramach kampanii remarketingowych.
Co więcej, jeśli pozycjonowanie będzie prowadzone długo i konsekwentnie, po roku lub dwóch początkowe nakłady zaczną się zwracać i z czasem ten kanał promocji stanie się najtańszym (nawet jeśli początkowo nakłady mogą wydawać się duże). Tym bardziej, że zakres fraz, na których strona może się pojawiać, z czasem zacznie się zwiększać i pojawią się możliwości docierania do naprawdę wielu grup potencjalnych klientów.