Najważniejsza jest ocena jury mentorów, ponieważ to ona jest najcenniejsza pod względem biznesowym. Od tej oceny zależy dalszy los niektórych pomysłów. W jury mentorów byli ludzie biznesu, m.in. właściciele funduszy venture, chętnych do zainwestowania w obiecujące projekty. – Ocenialiśmy projekty według trzech kryteriów: twarde dane, jako przesłanki do zbudowania biznesu, stopień dopracowania modelu biznesu, czyli jak na tym zarabiać i jak się wyróżnić oraz prototyp – co udało się zrobić przez te 54 godziny – mówi Bartek Gola, partner SpeedUp i prezes SpeedUp Iqbator. – Nie bez znaczenia okazały się także umiejętności w zwięzłym i zrozumiałym komunikowaniu tego, co autorzy mieli na myśli – dodał.
Zwycięska aplikacja kidd.ly to narzędzie do budowania komunikacji między rodzicami a dziećmi oraz do motywowania tych drugich do wykonywania różnych drobnych czynności, obowiązków domowych, w zamian za wirtualne wynagrodzenie. Jeśli dziecko wyniesie śmieci – otrzymuje nagrodę, posprząta – kolejna drobna wirtualna nagroda, odpowiednia ilość zebranych wirtualnych nagród – milusiński dostaje wymarzoną większą nagrodę już jak najbardziej realną. Wbrew pozorom, aplikacja ma także przysłużyć się do budowania relacji między rodzicami a dziećmi i poprawić jakość wspólnie spędzanego czasu. Aplikacja ma działać na smartfonach. Zespół przedstawił konkretny zarys biznesplanu, całość była spójna i przejrzysta, więc jury mentorów nie miało większych wątpliwości. Pomysł doceniły także media, upatrując potencjał medialny w jego kontrowersyjności.
Najważniejszą rzeczą dla wszystkich uczestników imprezy jest samo doświadczenie, namiastka budowy prawdziwego biznesu, konieczność budowania relacji, umiejętność networkingu, pozyskiwania potrzebnych informacji i zasobów, umiejętność korzystania z dostępnych źródeł, know-how i doświadczeń innych osób. Wreszcie, umiejętność przekazania, sprzedania publiczności swojego pomysłu, jasna komunikacja i charyzma, entuzjazm i profesjonalizm, wiara i twarde argumenty. Pod tym względem wszyscy uczestnicy są wygrani, nabyte doświadczenie i wiedza pozwolą im w przyszłości działać bardziej skutecznie, a nawiązane relacje staną się, być może, obiecującym gruntem pod przyszłe przedsięwzięcia.
Pierwszego dnia Poznań Startup Weekendu uczestnicy zaprezentowali 36 pomysłów, z których w wyniku głosowania 18 zdobyło zainteresowanie uczestników. Pomysłodawcy musieli pozyskać chętnych do współpracy w zespole projektowym. W efekcie powstało 18 zespołów, które pracowały nad prototypami swoich pomysłów do niedzieli. Zespół, w zależności od potrzeb, składał się z właściciela pomysłu, programisty, grafika, speca od marketingu i innych. Chwila prawdy nastąpiła podczas niedzielnego wieczoru, po 3 minutowych prezentacjach ostatecznie wypracowanych koncepcji. Projekty uczestników były oceniane przez trzy niezależne jury: mentorów – najlepszy startup jako przyszły biznes, jury mediów – najbardziej medialny startup i uczestników – najlepszy statup.
Zwycięzcy i uczestnicy otrzymali liczne atrakcyjne nagrody, m.in. nagroda jury: HP MINI 110-3710sw – 3 netbooki ufundowane przez Hewlett-Packard Polska, prawo do udziału w finale Startup Fest 2011, 3 plecaki ufundowane przez Allegro, 3 iPod Shuffle ufundowane przez Appchance.pl, Voucher na usługi Eureka Hub na 2500 zł ufundowane przez Eurekahub.pl, usługa konsultingowa oferowana przez firmę Cogision.com o wartości 2500 zł i kupon Adwords o wartości 500 zł ważny 6 miesięcy ufundowany przez Google. Nagroda jury mediów – każdy członek jury mediów przeprowadzi wywiad z laureatem nagrody, który ponadto dostanie plecak ufundowane przez Allegro, prawo do udziału w warsztatach Spin Basics dla 2 osób w Szkole Przedsiębiorczości Innowation Nest, kupon Adwords o wartości 500 zł ważny 6 miesięcy ufundowany przez Google oraz 3 miesięczną obsługę PR – pomoc we wprowadzeniu projektu na rynek ufundowana przez dotPR. Nagroda specjalna Onet.pl (Maciej “Moon” Maciejewski) to reklama o wartości 50.000 zł i wywiad wideo ze startupem (link do wywiadu będzie na stronie głównej Onet.pl).
Organizatorzy, SpeedUp Venture Capital Group i LMS Invest zapewnili uczestnikom iście luksusowe warunki: merytorycznie – nieograniczony dostęp do know-how, doświadczonych mentorów-praktyków, mini wykłady i warsztaty dot. szczęścia w pracy, wyróżnienia swojego biznesu poprzez zbudowanie emocji wokół niego, nauki przywództwa w pigułce; technologicznie – bezpłatna możliwość korzystania z zaplecza sprzętowego (HP corner), internetu oraz najnowszej technologii chmury e24Cloud
(dzięki uprzejmości firmy Beyond); logistycznie i fizycznie – stały dopływ energii czyli dokarmianie uczestników i rozpieszczanie podwieczorkami (domowej roboty naleśniki, ciepłe gofry, pierogi), ćwiczenia fizyczne poprawiające pracę mózgu;
Emocjonalnie – nielimitowane źródło funu, m.in. wieczór integracyjny w piątek, The Brisman Crew, którzy rysowali na kawowej pianie najdziksze wizje, jakie zażyczyli sobie uczestnicy.
Poznań Startup Wekend odbył się w dniach 7-9 października br. w Pałacu Działyńskich w Poznaniu, Stary Rynek 78/79. Patronat nad imprezą objął prezydent miasta Poznania Ryszard Grobelny. Lista prezentowanych pomysłów, mentorów, partnerów, pełna lista nagród i inne szczegółowe informacje na www.poznan.startupweekend.org.
Inicjatywa Startup Weekend jest projektem światowym. Mniej więcej w tym samym czasie na całym świecie odbywają się inne Startup Weekendy, m.in.: Arabia Saudyjska, Malezja, Filadelfia, Portland, Chicago, Słowacja, Tunezja, San Francisco, Meksyk, Singapur, Boston, Puerto Rico. Idea Startu Weekendow istnieje od ok. 4 lat. Podczas ok. 210 Startup Weekendów, które odbyły się dotąd w ok. 35 krajach całego świata, 27 tysięcy uczestników wygenerowało już ok. 850 startupów. W dnia 7-9 października br. do tego grona, dzięki SpeedUp Venture Capital Group i LMS Invest, dołączył także Poznań.