Najlepszy projekt Poznań Startup Weekendu!

przez Lidia Cieślak

Spośród 18 projektów wypracowanych podczas Poznań Startup Weekend wygrały: kidd.ly – najlepszy projekt wybrany przez mentorów oraz najbardziej medialny projekt wg jury mediów!


Najważniejsza jest ocena jury mentorów, ponieważ to ona jest najcenniejsza pod względem biznesowym. Od tej oceny zależy dalszy los niektórych pomysłów. W jury mentorów byli ludzie biznesu, m.in. właściciele funduszy venture, chętnych do zainwestowania w obiecujące projekty. – Ocenialiśmy projekty według trzech kryteriów: twarde dane, jako przesłanki do zbudowania biznesu, stopień dopracowania modelu biznesu, czyli jak na tym zarabiać i jak się wyróżnić oraz prototyp – co udało się zrobić przez te 54 godziny – mówi Bartek Gola, partner SpeedUp i prezes SpeedUp Iqbator. – Nie bez znaczenia okazały się także umiejętności w zwięzłym i zrozumiałym komunikowaniu tego, co autorzy mieli na myśli – dodał.

Zwycięska aplikacja kidd.ly to narzędzie do budowania komunikacji między rodzicami a dziećmi oraz do motywowania tych drugich do wykonywania różnych drobnych czynności, obowiązków domowych, w zamian za wirtualne wynagrodzenie. Jeśli dziecko wyniesie śmieci – otrzymuje nagrodę, posprząta – kolejna drobna wirtualna nagroda, odpowiednia ilość zebranych wirtualnych nagród – milusiński dostaje wymarzoną większą nagrodę już jak najbardziej realną. Wbrew pozorom, aplikacja ma także przysłużyć się do budowania relacji między rodzicami a dziećmi i poprawić jakość wspólnie spędzanego czasu. Aplikacja ma działać na smartfonach. Zespół przedstawił konkretny zarys biznesplanu, całość była spójna i przejrzysta, więc jury mentorów nie miało większych wątpliwości. Pomysł doceniły także media, upatrując potencjał medialny w jego kontrowersyjności.

Najważniejszą rzeczą dla wszystkich uczestników imprezy jest samo doświadczenie, namiastka budowy prawdziwego biznesu, konieczność budowania relacji, umiejętność networkingu, pozyskiwania potrzebnych informacji i zasobów, umiejętność korzystania z dostępnych źródeł, know-how i doświadczeń innych osób. Wreszcie, umiejętność przekazania, sprzedania publiczności swojego pomysłu, jasna komunikacja i charyzma, entuzjazm i profesjonalizm, wiara i twarde argumenty. Pod tym względem wszyscy uczestnicy są wygrani, nabyte doświadczenie i wiedza pozwolą im w przyszłości działać bardziej skutecznie, a nawiązane relacje staną się, być może, obiecującym gruntem pod przyszłe przedsięwzięcia.

Pierwszego dnia Poznań Startup Weekendu uczestnicy zaprezentowali 36 pomysłów, z których w wyniku głosowania 18 zdobyło zainteresowanie uczestników. Pomysłodawcy musieli pozyskać chętnych do współpracy w zespole projektowym. W efekcie powstało 18 zespołów, które pracowały nad prototypami swoich pomysłów do niedzieli. Zespół, w zależności od potrzeb, składał się z właściciela pomysłu, programisty, grafika, speca od marketingu i innych. Chwila prawdy nastąpiła podczas niedzielnego wieczoru, po 3 minutowych prezentacjach ostatecznie wypracowanych koncepcji. Projekty uczestników były oceniane przez trzy niezależne jury: mentorów – najlepszy startup jako przyszły biznes, jury mediów – najbardziej medialny startup i uczestników – najlepszy statup.

Zwycięzcy i uczestnicy otrzymali liczne atrakcyjne nagrody, m.in. nagroda jury: HP MINI 110-3710sw – 3 netbooki ufundowane przez Hewlett-Packard Polska, prawo do udziału w finale Startup Fest 2011, 3 plecaki ufundowane przez Allegro, 3 iPod Shuffle ufundowane przez Appchance.pl, Voucher na usługi Eureka Hub na 2500 zł ufundowane przez Eurekahub.pl, usługa konsultingowa oferowana przez firmę Cogision.com o wartości 2500 zł i kupon Adwords o wartości 500 zł ważny 6 miesięcy ufundowany przez Google. Nagroda jury mediów – każdy członek jury mediów przeprowadzi wywiad z laureatem nagrody, który ponadto dostanie plecak ufundowane przez Allegro, prawo do udziału w warsztatach Spin Basics dla 2 osób w Szkole Przedsiębiorczości Innowation Nest, kupon Adwords o wartości 500 zł ważny 6 miesięcy ufundowany przez Google oraz 3 miesięczną obsługę PR – pomoc we wprowadzeniu projektu na rynek ufundowana przez dotPR. Nagroda specjalna Onet.pl (Maciej “Moon” Maciejewski) to reklama o wartości 50.000 zł i wywiad wideo ze startupem (link do wywiadu będzie na stronie głównej Onet.pl).

Organizatorzy, SpeedUp Venture Capital Group i LMS Invest zapewnili uczestnikom iście luksusowe warunki: merytorycznie – nieograniczony dostęp do know-how, doświadczonych mentorów-praktyków, mini wykłady i warsztaty dot. szczęścia w pracy, wyróżnienia swojego biznesu poprzez zbudowanie emocji wokół niego, nauki przywództwa w pigułce; technologicznie – bezpłatna możliwość korzystania z zaplecza sprzętowego (HP corner), internetu oraz najnowszej technologii chmury e24Cloud
(dzięki uprzejmości firmy Beyond); logistycznie i fizycznie – stały dopływ energii czyli dokarmianie uczestników i rozpieszczanie podwieczorkami (domowej roboty naleśniki, ciepłe gofry, pierogi), ćwiczenia fizyczne poprawiające pracę mózgu;
Emocjonalnie – nielimitowane źródło funu, m.in. wieczór integracyjny w piątek, The Brisman Crew, którzy rysowali na kawowej pianie najdziksze wizje, jakie zażyczyli sobie uczestnicy.

Poznań Startup Wekend odbył się w dniach 7-9 października br. w Pałacu Działyńskich w Poznaniu, Stary Rynek 78/79. Patronat nad imprezą objął prezydent miasta Poznania Ryszard Grobelny. Lista prezentowanych pomysłów, mentorów, partnerów, pełna lista nagród i inne szczegółowe informacje na www.poznan.startupweekend.org.

Inicjatywa Startup Weekend jest projektem światowym. Mniej więcej w tym samym czasie na całym świecie odbywają się inne Startup Weekendy, m.in.: Arabia Saudyjska, Malezja, Filadelfia, Portland, Chicago, Słowacja, Tunezja, San Francisco, Meksyk, Singapur, Boston, Puerto Rico. Idea Startu Weekendow istnieje od ok. 4 lat. Podczas ok. 210 Startup Weekendów, które odbyły się dotąd w ok. 35 krajach całego świata, 27 tysięcy uczestników wygenerowało już ok. 850 startupów. W dnia 7-9 października br. do tego grona, dzięki SpeedUp Venture Capital Group i LMS Invest, dołączył także Poznań.

Mogą Cię również zainteresować