Dyrektor finansowy Guilherme Castellan wyjaśnił, że między Avon LATAM a biznesem międzynarodowym nie ma znaczących synergii. W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że Avon Germany również znajdzie się na liście sprzedaży.
Negocjacje w sprawie sprzedaży AVON są na wczesnym etapie. Natura & Co bierze jednak pod uwagę również alternatywne strategie, takie jak partnerstwa czy spółki typu spin-off. Wydarzenia te stanowią najnowszy etap inwestycji, która rozpoczęła się w roku 2019, kiedy to Natura & Co przejęła Avon Products na giełdzie za kwotę około dwóch miliardów dolarów amerykańskich, aby przyspieszyć globalną ekspansję.
W wyniku fuzji powstała czwarta co do wielkości firma kosmetyczna na świecie, ale problemy finansowe szybko dały o sobie znać. Avon International ma dług w wysokości około 221 milionów dolarów amerykańskich, co doprowadziło do ogłoszenia upadłości w sierpniu 2023 roku podczas, gdy Natura & Co odnotowała stratę netto w wysokości 1,3 miliarda dolarów amerykańskich w trzecim kwartale 2024 roku.
Brazylijska firma private equity IG4 specjalizuje się w restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw na rynkach wschodzących. Analitycy szacują, że potencjalna cena sprzedaży Avon International wyniesie od 255 do 340 milionów dolarów, co może pomóc firmie Natura & Co zmniejszyć obciążenie długiem.
Obie strony mają przed sobą dużą stawkę: Natura & Co chce skupić się na rynku Ameryki Łacińskiej, gdzie ma 15% udział w rynku, natomiast IG4 ma zamiar ożywić podupadającą markę Avon. Przejście ze sprzedaży bezpośredniej na platformy internetowe może odegrać kluczową rolę w strategii IG4, jeśli sprzedaż podmiotu dojdzie do skutku.
Pozostaje jednak wiele wyzwań, gdyż niepowodzenie negocjacji może zmusić koncern Natura & Co do poniesienia większych strat lub zawarcia mniej korzystnej umowy. Strata netto w wysokości około 158 mln USD w drugim kwartale 2024 roku oznacza wzrost o 17,4% w ujęciu rok do roku i zwiększa presję na firmę.
Sytuacja ta ilustruje pragmatyczną zmianę – Natura & Co ogranicza się do tego, aby przetrwać, podczas gdy IG4 świadomie poszukuje wartości dodanej w czasach kryzysu. Ta rozwijająca się historia przykuwa uwagę ekspertów biznesowych i pokazuje, jak podmioty o ugruntowanej pozycji mogą dostosować się do zmieniających się warunków na globalnym rynku, aby uniknąć kłopotów.