Przyszłość reklamy. Prognoza na najbliższe 4 lata

przez Zbigniew Forjasz

Do 2016 roku rynek reklamy w USA urośnie do poziomu 189 miliardów dolarów, przy dynamice 19,6%. Największe wzrosty odnotuje reklama mobilna (aż o 818%) oraz internetowa (77%). Wszystko to kosztem reklamy w mediach tradycyjnych, a zwłaszcza rynku reklamy prasowej.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Podobna sytuacja przewidywana jest w Polsce, gdzie wydatki na promocję w mediach drukowanych zmalały o 8% tylko w 2011 roku. Natomiast według prognoz rynek reklamy internetowej w Polsce urośnie w ciągu najbliższych 4 lat o blisko 60%. Przewiduje się także ponad 4-krotny wzrost wydatków na marketing dla urządzeń mobilnych.

Prognozowane wydatki na reklamę w internecie w USA osiągną poziom 64,54 miliarda dolarów w 2012 roku, a w 2016 wzrosną do 73,05 miliarda. Największe zmiany zajdą w sektorze marketingu mobilnego. Tam wydatki na reklamę wzrosną z 2,61 miliarda do 11,87 miliarda dolarów. ­– Reklamodawcy widzą coraz większy potencjał w kanale mobilnym. Wiąże się to z coraz większą dostępnością telefonów z dostępem do internetu. Jednak nie tylko smartfony są ważne z punktu widzenia marketerów. Duży ruch generują również tablety. To właśnie przy ich pomocy coraz częściej surfujemy w sieci mówi Jakub Maj, dyrektor sprzedaży w zanox na Europę Centralna i Wschodnią.

Prognozy mówią też o zmianie upodobań reklamodawców w kwestii tradycyjnej reklamy w internecie (display). Według eMarketera, zmniejszy się znaczenie tradycyjnych formatów i płatnych kampanii w wyszukiwarkach. Zyska za to reklama wideo, która już teraz jest szeroko wykorzystywana. Z badań wynika, że przeznaczane na nią wydatki wynoszą już teraz 7,9% z całości. W ciągu najbliższych 4 lat mają zwiększyć swój udział do 14,5%.

Prasa coraz mniej atrakcyjna dla reklamodawców

Najbardziej ucierpi jednak prasa, która już teraz odczuwa skutki zmniejszenia wydatków na reklamę. Wartość amerykańskiego rynku reklamy prasowej zostanie obniżona z 35,84 mld do 31,5 miliardów dolarów do 2016 roku. Co ciekawe, najmniej stracą magazyny. Spadek w tym segmencie wyniesie zaledwie 50 milionów dolarów. Dużo bardziej natomiast ucierpią gazety codzienne. Wydatki w tym segmencie zmaleją prawie o jedną czwartą – z 20,69 do 16,4 miliarda dolarów. Nie oznacza to jednak definitywnego końca tytułów prasowych. Już teraz zdecydowana większość gazet ma swoje wydania internetowe. Rynek reklamy radiowej też nie ma zbyt wielu powodów do optymizmu. Jego wartość również powoli spada. W ciągu najbliższych 4 lat wydatki na promocję za pośrednictwem tego medium wzrosną tylko o niecały miliard dolarów.

W Polsce internet rośnie najszybciej

U nas, podobnie jak w USA, wydatki na reklamę prasową w 2011 zmniejszyły się o 8% w stosunku do roku ubiegłego. Spadek z 784 do 616 milionów złotych spowodowany jest najprawdopodobniej przesunięciem budżetów w kierunku reklamy internetowej. Potwierdza to 23% wzrost wydatków na tę formę promocji w 2011 roku, przy średniorocznym wzroście na poziomie 28% (w ciągu ostatnich 4 lat: 2008: +62%, 2009: + 12%, 2010: +15%, 2011: +23%). Klienci cenią internet przede wszystkim za większą skuteczność oraz lepsze możliwości dotarcia do grupy docelowej. Duże znaczenie ma też zmiana upodobań i przyzwyczajeń Polaków, którzy coraz chętniej sięgają do elektronicznych źródeł informacji.

Co ważne, także w Polsce rynek reklamy mobilnej już teraz rozwija się bardzo dynamicznie. Według badania zanox Mobile Performance Barometer nasz kraj może pochwalić się największym wzrostem przychodów ze sprzedaży w sektorze mobilnym, aż o 722%. – Zajmujemy pierwsze miejsce pod tym względem w Europie. Wyprzedzamy Szwecję, kraje Beneluksu, Włochy, Hiszpanię oraz Niemcy. Nasz kraj dystansuje europejską średnią, w której wzrost wynosi 313%. Natomiast wartość rynku jest szacowana na 120 milionów euro – wyjaśnia Jakub Maj.

Prognoza rozwoju rynku polskiej reklamy

W dobie spowolnienia gospodarczego oraz bardzo dynamicznego rozwoju technologii reklamodawcy coraz częściej wybierają interaktywne formy promocji. ­Powodem takiego stanu jest m.in. konieczność optymalizacji kosztów, a reklama internetowa pozwala na pełną kontrolę wydatków. W tym kanale bardzo łatwo można sprawdzić efektywność kampanii, co w przypadku prasy, radia lub telewizji jest o wiele trudniejsze i pociąga za sobą dodatkowe koszty.

– Przewidujemy dalszy dynamiczny wzrost wydatków na promocję w sektorze internetowym. Polska jednak zaczyna już odczuwać skutki drugiej fali kryzysu gospodarczego, dlatego też stacje telewizyjne już teraz prognozują spadek wydatków nawet o 9%. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku reklamy internetowej – mówi Piotr Krawiec z agencji Praktycy.com. – Przewidujemy, że wartość tego rynku w 2016 roku osiągnie poziom 3,1 miliarda złotych, co da prawie 60% wzrost w stosunku do roku 2011. Z kolei rynek reklamy mobilnej zwiększy się ponad czterokrotnie. Globalny kryzys wymusza jedynie optymalizację wydatków i przesunięcia budżetów w kierunku bardziej efektywnych form dotarcia do klienta – dodaje.

Mogą Cię również zainteresować