Rozwijaj swój biznes MLM inteligentnie czyli o poziomie świadomości na temat strategii marketingowej wśród przedstawicieli polskiego biznesu

przez Maciej Maciejewski

Strategia marketingowa determinuje wiele działań firmy. Każdej firmy. Jest drogowskazem dla menadżerów, odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu biznesu. Każdego biznesu. Jej brak ma negatywny wpływ na rozwój każdego przedsiębiorstwa. Czy biznesmeni w ogóle zdają sobie sprawę z tego faktu? Oto najnowsze badania.

Wyniki ogólnopolskiego badania strategii marketingowych w firmach – wpływ strategii marketingowej na biznes, przeprowadzonego przez agencję marketingową BUZZcenter, pokazują jasno jak wygląda to w organizacjach biznesowych działających na terenie naszego kraju.

Decydenci czy członkowie zarządów powinni mieć świadomość, że strategia jest podstawowym narzędziem do rozwoju biznesu. Z badania jasno jednak wynika, że wiele firm działających na terenie RP, zarówno mikroprzedsiębiorstw, z sektora MŚP, a nawet dużych korporacji, nie posiada jakiejkolwiek strategii marketingowej. Dodatkowo przedstawiciele firm często mylą strategię z planem marketingowym. Prowadzone badanie pokazało wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa. Brak wiedzy czy doświadczonego personelu to tylko nieliczne powody braku strategii, a co za tym idzie nieefektywnych działań.

Wyniki badania pokazują, że 54% firm posiada strategię marketingową, natomiast aż 43% nie ma takiego dokumentu. Co więcej, połowa badanych nie rozróżnia strategii od planu marketingowego, choć są to dwie zupełnie inne rzeczy. Istnieje również korelacja między wielkością firmy, częstotliwością posiadania strategii oraz jej kosztem – większe byty znacznie częściej posiadają udokumentowaną strategię, a koszt jej przygotowania jest wyższy niż w przypadku mniejszych przedsiębiorstw. Respondenci często pomijają kluczowe elementy strategii marketingowej, przez co można sądzić, że część z tych dokumentów nie jest do końca poprawna. Widać, że decydenci skupiają się na grupach docelowych i personach, a bardzo często pomijają podstawy, jak np. analiza makroekonomiczna. Problemem jest także brak świadomości większości działów, które nie otrzymują dostępu do strategii lub nie wiedzą o jej istnieniu.

To może powodować komplikacje i brak spójności w przekazie rzetelnych informacji o biznesie na zewnątrz. Pocieszać może fakt, że czterech na pięciu badanych zauważa istotność badań marketingowych, których analiza dostarcza obiektywnych i rzetelnych informacji. Z drugiej strony niepokoi, że prawie połowa firm działa na bieżąco lub w ogóle nie planuje działań marketingowych z wyprzedzeniem. To może powodować między innymi, że wydatki na działania są wyższe, a ich skuteczność jest niższa. Tu również jest zauważalna korelacja z wielkością firmy i najczęściej „na żywioł” idą małe przedsiębiorstwa.

– Podczas badania zwróciliśmy uwagę na kluczowy aspekt. 26% respondentów wskazuje, że mają za mały budżet marketingowy. Dobrze wiemy, że budżet zawsze jest za mały, to zrozumiałe – mówi Kamila Kierzek-Mechło, dyrektor zarządzający agencją i dodaje – niestety zarówno w wynikach z ankiet, jak i podczas pogłębionych wywiadów okazało się, że działania marketingowe często nie są mierzone i analizowane. Nie dziwi więc, że działania mogą być nieefektywne i kosztowne. Wszystko zaczyna się podczas pracy nad strategią, właśnie wtedy analizujemy otoczenie, weryfikujemy możliwości, ustalamy pozycjonowanie marki i na bazie tego ustalamy cele, plan działania oraz czynniki sukcesu. Jest to oczywiście duże uproszczenie, ponieważ temat jest bardzo obszerny. Strategia marketingowa stała się modna jako hasło, ale by ją profesjonalnie zbudować niezbędna jest wiedza i zaangażowanie pracowników różnych działów, nie tylko dyrektora marketingu czy prezesa. Kwestia robi się jeszcze poważniejsza w spółkach działających w systemie sprzedaż bezpośrednia i network marketing – w tym sektorze biznesu jest jeszcze więcej do zrobienia – powiedziała Kierzek-Miechło.

Przygotowany na podstawie badania raport został podzielony na kilka kluczowych aspektów, jak budżet marketingowy, audyt czy sama wiedza na temat strategii. W badaniu analizowaliśmy wyniki również pod względem wielkości firmy: mikroprzedsiębiorstwa, firmy z sektora MŚP oraz dużych organizacji, które zatrudniają powyżej 250 pracowników. Strategia jest elementem, który powinien być obecny w każdym przedsiębiorstwie.

– Dane z raportu przedstawiają ciekawe wyniki, natomiast zagłębienie się w podział na wielkość firm tworzy pełną układankę. Widzimy zależności pomiędzy mikro, małą i średnią firmą, a korporacją w ujęciu decyzyjności, świadomości oraz możliwości. Pytaliśmy przedstawicieli biznesu, marketerów, właścicieli i członków zarządów o tematy, które nie zawsze pokazują ich firmy jako wzór do naśladowania – komentuje Radosław Mechło, dyrektor operacyjny w BUZZcenter. Tym bardziej cieszy, że respondenci udzielali szczerych odpowiedzi podczas badania i wywiadów pogłębionych. Rozumieją, że dzieląc się wiedzą i czerpiąc inspiracje ich biznesy nie pozostaną w tyle. Musimy pamiętać, że za nami ciężki rok, podczas którego wiele firm z dnia na dzień musiało się przebranżowić i często przejść przyśpieszony proces transformacji digitalowej. Firmy MLM dały sobie świetnie radę w czasie pandemii, ale przecież nie wiemy jaka przyszłość ekonomiczna i gospodarcza nas czeka. Z tego powodu inwestycja w strategię marketingową wydaje się dobrym posunięciem, by swój biznes poukładać.

Komentarz Macieja „Mediafuna” Budzicha, specjalisty ds. marketingu i reklamy: – Posiadanie i stosowanie strategii marki to, jak wynika z badania, wyższy poziom świadomości biznesowej. Dość jednak istotny, zwłaszcza przy rozproszonych organizacjach i z ogromną liczbą przedstawicieli – jak ma to miejsce np. w firmach MLM. Obserwując działania marketingowe dystrybutorów mam wrażenie, że wciąż dominuje przeświadczenie wśród zarządów firm działających w network marketingu, że wystarczy zmotywować dystrybutorów i nauczyć cech produktu, a na rynku już sobie sami poradzą. Tymczasem dobrze zaprojektowana i wdrożona strategia marketingowa jest swego rodzaju mapą drogową i dekalogiem, który dużym i rozproszonym organizacjom pozwala nawigować w zaplanowanym kierunku. Łatwiej jest wtedy wdrażać kampanie marketingowe i ułatwia to wybór narzędzi, które zbliżają firmę do założonego celu. Upraszczając, kiedy przedstawiciele firmy będą mieli dobrze zakomunikowaną strategię spółki, misję i aktualną kampanię marketingową – pozwoli im to m.in. zapanować nad jakością i wspólnym przekazem w mediach społecznościowych. Czy nawet ułatwiać ich wybór, ponieważ albo powstają nowe (Clubhouse i mutacje serwisów opartych na komunikacji głosowej) a starsze ewoluują (LinkedIn, TikTok, YouTube czy Facebook). To zbyt poważne sprawy, żeby zostawić je radosnej improwizacji. To właśnie odróżnia dobrze zarządzany i wysokojakościowy biznes od byle straganu z warzywami – powiedział nam autor znanego bloga Mediafun.pl.

Ogólnopolskie badanie strategii marketingowych w firmach – wpływ strategii marketingowej na biznes przeprowadzono metodą ilościową oraz jakościową na przełomie kwietnia i maja 2021 roku. Pomiar ilościowy zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 157 osób z grupy docelowej. W badaniu jakościowym zrealizowano 15 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Pełna wersja raportu dostępna jest do bezpłatnego pobrania na stronie https://buzzcenter.pl/wplyw-strategii-marketingowej-na-polski-biznes/

BUZZcenter jest agencją marketingową zajmującą się strategicznym doradztwem w obszarze marketingu. Firma specjalizuje się w budowaniu strategii marketingowych, które wdraża w życie dzięki szerokim kompetencjom marketingowym. Agencja wyróżnia się wiedzą i doświadczeniem w obsłudze marketingowej B2B oraz w social mediach w biznesie.

Mogą Cię również zainteresować