Udzielając się na różnych forach związanych z marketingiem sieciowym zauważyłam ogromny głód na wiedzę dotyczącą tego biznesu. Myślę, że jest to związane z tym, iż branża MLM w Polsce ostatnio bardzo dynamicznie się rozwija, natomiast ciągle brakuje profesjonalnych publikacji i szkoleń. Firmy bezustannie główny nacisk kładą przede wszystkim na sprzedaż produktów i usług, lekceważąc tym samym inne, nader ważne elementy, które wpływają na sukces w biznesie. Chcemy to zmienić cyklem publikacji dotyczących nowoczesnego wizerunku menedżera. Trzeba mieć świadomość, jak ważne jest kreowanie swojego wizerunku wśród swoich współpracowników i społeczeństwa.
Dobry styl
Na pewno zadajesz sobie pytanie – co sprawia, że jedni odnoszą sukces w MLM, a inni nie? Z mojego doświadczenia i obserwacji wynika, że na sukces wpływa wiele czynników, natomiast jednym z najważniejszych jest wizerunek menedżera. Czy będzie to wizerunek nowoczesnego menedżera, za którym pójdą setki, a może tysiące, zależy tylko od nas samych. Czy można się tego nauczyć? Mam dobrą wiadomość. Wszystkiego można się nauczyć, bo wszystko zaczyna się w naszej głowie…
Jedną z najważniejszych zasad skutecznej prezentacji jest powiedzenie: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą!” Należy przy tym pamiętać, że codziennie swoim wyglądem budujemy swój wizerunek, czy nam się to podoba czy nie. Oczywiście wygląd to tylko jeden z elementów wpływających na nasz wizerunek, ale jeden z najważniejszych. Praca menedżera w MLM to przede wszystkim reklama produktów i firmy, którą reprezentujemy. A co jest najważniejsze w reklamie? Oprawa i wygląd. Dlatego w pierwszej części naszego cyklu wprowadzimy Cię w świat dobrego stylu i przedstawimy podstawowe zasady etykiety biznesu.
„Moda przemija, styl pozostaje…”
– mawiała niezapomniana Coco Chanel.
W ostatnich latach indywidualny styl stał się nieodłącznym elementem wizerunku i oprócz wiedzy merytorycznej oraz umiejętności interpersonalnych jest jednym z najważniejszych narzędzi menedżerskich. Spotykając każdego dnia klientów, współpracowników, kontrahentów, budujemy i utrwalamy nasz wizerunek, który w profesjonalnym zarządzaniu powinien nie tylko być spójny z naszą osobowością i stylem życia, ale również z ogólnie przyjętymi zasadami etykiety ubioru w biznesie. Pierwsze kilkadziesiąt sekund i szereg szczegółów może zadecydować o tym, jak zostaniemy odebrani przez rozmówcę. Nie warto w tym przypadku popełnić błędu! Podobny mechanizm pamiętamy ze szkoły – pierwsze piątki w liceum pozwalały cieszyć się opinią „wzorowego ucznia” aż do matury!
Dobry smak w biznesie
Musimy pamiętać, że w naszej codziennej pracy nieustannie wysyłamy sygnały niewerbalne, nie tylko poprzez tzw. mowę ciała, ale również poprzez strój, makijaż i fryzurę. W międzynarodowym kodzie etykiety nieodpowiedni strój oznacza tyle, co przyznanie się do własnej niewiedzy i lekceważącego stosunku do otoczenia. Brak umiejętności dostosowania stroju do okazji oraz pory dnia stwarza dystans, przez co utrudnia budowanie zaufania oraz jest wyrazem abnegacji i braku szacunku.
Minęły czasy, kiedy najważniejszy był nasz własny komfort i samopoczucie, jako klucz do sukcesu i budowania dobrych relacji z ludźmi. Zatem prawdziwą sztuką okazuje się być połączenie nienagannego wizerunku i twardych zasad etykiety ubioru w biznesie z indywidualnymi cechami osobowości, własnymi upodobaniami oraz wypracowanie sposobu chodzenia i gestów, które pozwolą się nam czuć w ubraniu bardzo naturalnie.
Podstawowe zasady, które pozwolą uniknąć typowych błędów wizerunkowych to przede wszystkim zachowanie umiaru, prostoty i staranności. Awangardowe stroje i fryzury, czy też wyszukaną biżuterię zachowajmy na wyjścia w prywatnym gronie po pracy.
Dobry smak w biznesie oznacza stonowane fasony i kolory, świetną jakość materiałów, dobrze dopasowany krój i dbałość o szczegóły – od stóp po czubek głowy. Wszelka niestaranność (brak guzika, guzik zwisający na pętelce, niedoprasowana koszula, wytarte łokcie marynarki, niewypastowane buty) może być odebrana jako skłonność do takich zachowań w prowadzonych kontaktach biznesowych!
Kolejnym problemem może się okazać dostosowanie ubrania do okoliczności, w której się znajdujemy. Inaczej powinniśmy się ubrać na służbowe spotkanie w biurze, a inaczej na służbowy koktajl, czy też imprezę integracyjną. Nie wolno zapomnieć o tym, że rolą gospodarza (organizatora spotkania) jest wskazanie stroju. Zwykle używa się trzech podstawowych określeń:
Autorka tekstu ukończyła handel zagraniczny na Uniwersytecie Szczecińskim oraz studia podyplomowe na kierunku zarządzanie potencjałem pracowników w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Doświadczenie zdobyła na stanowiskach kierowniczych z zakresu zarządzania ludźmi, pracy zespołowej oraz organizacji. Jest trenerem rozwoju osobistego, prowadzi m.in. szkolenia z autoprezentacji, kreacji wizerunku i technik sprzedaży. Interesuje się psychologią, a w szczególności tematyką empatii. Pasjonuje się podróżami i archeologią.
Tekst jest fragmentem artykułu, który ukazał się w 21. numerze „Network Magazynu”. Można go nabyć w www.lidersklep.pl