Zimne telefony biznesowe – (nie)przyjemny obowiązek?

przez Jarosław Bieda
756 odsłony

Wykonanie pierwszego telefonu do potencjalnego klienta jest jedną z najbardziej stresujących czynności wykonywanych przez sprzedawców. Dlaczego tak panicznie boimy się dzwonić? Czemu z pozoru proste działanie nagle urasta do rangi arcytrudnego, niewykonalnego wręcz zadania?

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Nawiązywanie kontaktów w systemie sprzedaż bezpośrednia i network marketing, tych za pomocą telefonu również, to jedna z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju Twojego projektu MLM – tutaj każdy nowy człowiek może być na wagę złota. Jak to robić profesjonalnie?

– Zimny telefon bardzo często utrudniamy sobie złym nastawieniem, skazując się tym samym na porażkę już na starcie – wyjaśnia Adam Mistela, trener umysłu. I dodaje: – Sytuację networkmarketera komplikuje jeszcze bardziej postrzeganie go przez odbiorcę jako akwizytora. Dodajmy do tego częsty brak przygotowania do rozmowy i uzyskujemy zapowiedź katastrofy, a nie sukces w postaci nowych klientów czy współpracowników. Co zatem zrobić by zwiększyć skuteczność swoich działań w tym zakresie?

Uśmiech podstawą sukcesu

Pozytywne nastawienie to klucz do dobrego kontaktu w stosunkach międzyludzkich. Socjologowie już dawno temu trafnie zauważyli, że częściej nawiązujemy relacje z ludźmi, od których możemy wyczuć bijący entuzjazm, a unikamy osób, które wydają się być spięte i poważne.

Uśmiechnięcie się podczas rozmowy telefonicznej może zostać wyczute przez naszego odbiorcę, co więcej – od razu zaowocuje. – Rozmówca wyczuwając płynące pozytywne nastawienie poczuje się bardziej komfortowo, a co za tym idzie nabierze chęci do rozmowy – mówi Mistela.

Konkrety, konkrety

Podczas rozmowy mów tylko najważniejsze i najpotrzebniejsze z punktu widzenia potencjalnego klienta informacje – czyli nazwę  firmy, z której dzwonisz, specjalizację jaką charakteryzuje się Twój biznes oraz powód telefonu. Pamiętaj, że odbiorca nie lubi przedłużających się monologów i jeśli wyczuje, że Ty sam nie czujesz się pewnie z informacjami, które chcesz mu przekazać – rozłączy się!

Bądź elastyczny

Uważnie słuchaj wszystkich komentarzy i uwag rozmówcy, by je wykorzystać na swoją korzyść. – Notując wszystkie spostrzeżenia i komentarze klienta, dajesz mu tym samym czas na wyrażenie wszystkich jego obaw. Potwierdź wszystkie odebrane informacje, podziękuj za nie, a Twoja wiarygodność w oczach rozmówcy wzrośnie – zapewnia specjalista.

Szczęśliwy finał

W końcowej fazie rozmowy potwierdź wszystkie ustalone wcześniej informacje, ale uważaj – zawsze może się zdarzyć, że rozmówca zacznie się wahać. – W takiej sytuacji nie należy panikować, tylko dać słuchaczowi czas na zaproponowanie innego rozwiązania. Prośba o podanie innej daty ewentualnego spotkania czy ustalenie terminu kolejnej rozmowy telefonicznej nie jest niczym dziwnym, a daje rozmówcy możliwość wyboru i co za tym idzie – poczucia względnego komfortu – tłumaczy Adam Mistela.

Przed przystąpieniem do dzwonienia warto przećwiczyć kilka, a nawet kilkanaście razy różne możliwe warianty rozmowy – samemu lub przy pomocy znajomych. Taki trening skutecznie wpłynie na cały marketing a przede wszystkim na poczucie pewności siebie oraz szybko wyeliminuje ewentualne błędy, które mogłyby wyniknąć podczas rozmowy. I pamiętaj – to co teraz wydaje Ci się trudne, pewnego dnia będzie tylko rozgrzewką! Powodzenia!

Mogą Cię również zainteresować