Biznes dostępny 24/7 czyli klucz do serca polskiego internauty

przez Maciej Maciejewski
396 odsłony

Dla wielu użytkowników internetu w Polsce, cierpliwość ma swoje granice. 68% z nich rezygnuje z korzystania ze strony internetowej, która boryka się z częstymi przerwami w działaniu. Jak stabilność serwisów internetowych wpływa na lojalność użytkowników i klientów?

źródło: Pixabay

Niedostępność strony – łatwy przepis na stratę

Z wyników najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie serwisu JakWybraćHosting.pl wynika, że aż 68% użytkowników internetu w Polsce rezygnuje z korzystania ze strony internetowej, która boryka się z częstymi przerwami w działaniu. Jest to istotna informacja dla właścicieli stron internetowych i sklepów, gdyż wskazuje na to, że stabilność serwisu jest kluczowym elementem budowania zaufania i lojalności użytkowników.

– Problemy techniczne, z którymi internauci się zmagają, są różnorodne – od błędów czy awarii po stronie hostingu, przez problemy z ładowaniem stron, aż po całkowitą niedostępność serwisu JakWybraćHosting.pl – mówi Mateusz Mazurek, autor serwisu JakWybraćHosting.pl. – Wszystko to składa się na obraz strony, który w oczach użytkowników może stać się negatywny, jeśli awarie będą występować zbyt często – dodaje.

Reakcje użytkowników na awarie: cierpliwość ma swoje granice

Gdy strona internetowa nie działa, większość użytkowników (59%) decyduje się na jej odświeżenie. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych (51%) jest gotowa poczekać kilka minut i spróbować ponownie wejść na stronę. Mniej więcej tyle samo osób (47%) wybiera opcję powrotu na stronę w późniejszym czasie.

Jednakże 19% internautów w obliczu problemów technicznych strony decyduje się na przejście na alternatywny serwis lub stronę, co może świadczyć o tym, że ich cierpliwość nie jest nieograniczona. Co więcej, 16% ankietowanych przyznaje, że po wystąpieniu takiej (jednorazowej) sytuacji rezygnuje z korzystania ze strony na stałe.

– Przy wyborze usług hostingowych, niezwykle ważnym parametrem, który wymaga szczegółowej analizy, jest SLA (Service Level Agreement). Jest to umowa, która precyzuje standard oraz poziom świadczonych usług, a w przypadku serwerów, zazwyczaj jest wyrażona w procentach dostępności – wyjaśnia Mateusz Mazurek. – Przykładowo, SLA na poziomie 99,90% w praktyce oznacza, że maksymalny czas niedostępności usług nie przekroczy 43 minut i 12 sekund w ciągu miesiąca.

Obawy o bezpieczeństwo danych

W kontekście awarii stron internetowych nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa danych użytkowników. Badanie pokazuje, że 18% Polaków wyraża obawy o swoje dane osobowe podczas awarii strony internetowej. Warto zaznaczyć, że dla 47% respondentów jest to kwestia trudna do jednoznacznego określenia, co może świadczyć o braku wiedzy na temat tego, jak awarie stron www mogą wpływać na bezpieczeństwo ich danych.

– Znikniecie z dnia na dzień firmy hostingowej 2be z danymi klientów w 2016 roku czy pożar w serwerowni OVH w Strasburgu w marcu 2021 roku pokazują też, że oprócz sprawdzonego partnera hostingowego z wysokim SLA, wato dbać także o własne, niezależne kopie zapasowe danych, dzięki którym możliwe będzie przywrócenie do działania strony internetowej w przypadku nawet największych awarii – mówi Mateusz Mazurek.

Jednocześnie tylko 5% ankietowanych jest przekonanych o bezpiecznym przechowywaniu swoich danych, nawet w przypadku problemów technicznych z dostępem do strony. To pokazuje, że jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii edukacji użytkowników internetu na temat bezpieczeństwa online.

Badanie na zlecenie serwisu JakWybracHosting.pl wykonano przez SW Research techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku od 16 lat (N=808) w październiku 2023 roku. Szczegółowe wyniki badania można znaleźć w tym miejscu: https://jakwybrachosting.pl/badanie-awarie-stron/

Mogą Cię również zainteresować