BIZNES MLM I ROZWÓJ 3D

by Maciej Maciejewski
366 views

Gdybyś działał w biznesie MLM w latach dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia i porównał to z tym, co mamy obecnie, doszedłbyś do wniosku, że to całkiem inny świat. Z dawnych czasów pozostał projekt sieciowej struktury biznesowej i dobra jakość produktów. Cała reszta jest całkiem inna.

Dla zrozumienia tematu przyjrzyjmy się historii transformacji biznesu i historii jego odbioru społecznego. Teraz bowiem ludzie patrzą całkiem inaczej na model MLM.

1. Biznesy sieciowe pojawiły się w Polsce w latach 90.  Przyszły do nas ze świata zachodniej ekonomii, gdzie funkcjonowały z sukcesem już wiele lat. To był w Polsce czas dużych zmian ekonomicznych. Powstawały pierwsze małe, prywatne firmy. Dziś niektóre z nich są gigantami.

Wtedy ludzie byli głodni każdej możliwości, ale byli całkowicie niewyedukowani ekonomicznie. Nie rozumieli zmian rynkowych. Państwo z systemu nakazowo-rozdzielczego przeszło w wygodną fazę rozłożenia rąk.

2. Pojawiła się wolna przedsiębiorczość. Można było zakładać własne biznesy. Można było, a nawet wypadało, brać sprawy w swoje ręce. I dokładnie w ten model wpisywał się młodziutki w Polsce network marketing.

Własny biznes bez dużej inwestycji, za to z czytelnym modelem szkoleniowym. Można było wystartować w nim bez ryzyka i rozwijać się adekwatnie do ambicji oraz pracowitości. Można było założyć działalność gospodarczą albo tylko korzystać z zakupów ze zniżką – bardzo wysoką. Ten drugi wariant wybrała większość. Pamiętam ten szał. Pamiętam szkolenia w wielkich salach, na których atmosfera przypominała bardziej wydarzenie sportowe niż biznes. Ludzie budowali swoje struktury konsumenckie bazując na entuzjazmie, czasem graniczącym z amokiem.

Po pierwsze to dawało dodatkowy, tak poszukiwany dochód, a po drugie nie istniało zjawisko konkurencji na rynku. W sklepach nie było dobrego jakościowo towaru,  MLM go miał, a firm sieciowych było na rynku kilka na krzyż. Super moment do działania. Pamiętam jak w 1994 roku Polska biła światowe rekordy w prędkości wzrostu obrotów w MLM. Ten czas nie wymagał jakichś szczególnych umiejętności. Wszystko działało.

3. Przyszedł rok 1995 i nasz rząd w poszukiwaniu pieniędzy wprowadził przepis nakładający na wszystkie osoby z marketingu sieciowego obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej. Nawet ludzie robiący na własne potrzeby zakupy raz na kilka miesięcy musieli to zrobić, albo zrezygnować z miejsca w strukturze. Większość wybrała to drugie rozwiązanie.

Straciliśmy wtedy ok. 80% osób. Jednocześnie pojawiło się zjawisko „złej prasy”. Na tym modelu biznesowym zaczęto wieszać wszelkie możliwe psy. Rozumiesz, co to zrobiło z rynkiem? Zatrzymało rozwój, a co gorsze wiele zachodnich firm totalnie zmieniło swoje plany wejścia do Polski. To był zły czas.

Potrzebowaliśmy wtedy jednego – kontaktu z naszymi zagranicznymi sponsorami. Potrzebowaliśmy wiary w to, że przepisy się zmienią. I udało się przetrwać. Prawo zmieniono. Rynek znormalniał, ale niesmak pozostał.

4. Lata 2000-2005 to czas pojawienia się w normalnych cenach komputerów i telefonów komórkowych, co zwiększyło znacząco możliwości kontaktu między ludźmi, a przez to przyspieszyło rozwój biznesów sieciowych. To umożliwiło też działanie na skalę międzynarodową. Od tego momentu zaczęły pojawiać się bardzo dobre pieniądze w biznesie MLM.

I od tego momentu potrzebna jest w tym biznesie umiejętność myślenia na wielką skalę. Możesz mieć swój biznes na całym świecie. Nie zależysz już od pomysłów ekonomicznych jednego rządu, czy od zachwiań gospodarczych danego rynku.

5. Ostanie kilka lat to czas rewolucji, a rok 2020 to już nie urodzaj – to tsunami możliwości. Zawirowania z Covidem zmieniły sposób myślenia milionów ludzi.  Stabilizacja etatowa czy biznesowa prysły jak bańki mydlane i pojawiły się interesujące trendy:

  • ludzie szukają dodatkowego dochodu jako zabezpieczenia,
  • modna jest praca wykonywana z domu, po godzinach,
  • własny biznes prowadzony online stał się hitem.

A wszystkie te cechy zawiera w sobie każdy dobry biznes MLM. Dlatego w ciągu ostatnich dwóch lat obroty firm sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego wzrosły o kilkadziesiąt do kilkuset procent. Ten biznes stał się modny. Już nikt nie dziwi się zjawiskiem sieci. Co chwila powstają nowe podmioty gospodarcze działające w tym modelu.

W końcu pojawiła się konkurencja. Masz do wyboru dziesiątki sieciowych spółek krajowych i setki międzynarodowych. Dla mnie to rewelacja ponieważ konkurencja wymusza dbanie o jakość biznesu. Słaby biznes i słaby produkt nie mają czego szukać na rynku. Konkurencja wymusza też na nas, osobach budujących sieci, profesjonalizm. Teraz nie ma miejsca na entuzjastów i amatorów. Nastał czas zawodowców. Jak nigdy przedtem teraz potrzebujemy rozwijać swoje kompetencje w trzech obszarach. Słabość w którymkolwiek z nich ograniczy nas i popsuje nasze biznesy. Ja nazywam to rozwój 3D.

1D – naucz się działać w świecie silnej konkurencji.  Zastanów się dlaczego to do Ciebie mają przyłączać się ludzie? Jaką korzyść im to da? W czym jesteś lepszy od innych? To nie lata 90, gdy ludzie szukali czegokolwiek.  Teraz mają wybór. MLM jest modny, ale czy Ty jesteś modny?

2D – zrozum i naucz się działać w świecie social mediów.  To jest inna rzeczywistość. Inne zasięgi, inne reguły, inne sposoby myślenia. Przyszło nowe i powinieneś być w tym mistrzem. Prędkość rozwoju i zasięgi bywają tu bajkowe.

3D – naucz się psychologii biznesu. Naucz się słuchać ludzi, szukać ich potrzeb, problemów, bólu. Przyjmij do wiadomości fakt, że jesteś rozwiązaniem ich problemów.  Naucz się być magnesem, a ludzie sami przyjdą do Ciebie. Naucz się ich czytać jak książkę – bo nie każdy, kto przyjdzie, będzie wart Twojego czasu.

NIE MASZ CZASU NA EKSPERYMENTY. W TYCH OBSZARACH MUSISZ BYĆ DOBRY NA WCZORAJ. ZNAJDŹ DOBREGO TRENERA, ALBO TRENERÓW, A BĘDZIESZ WIELKI.

Podstawowe różnice pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym to inny odbiór społeczny, inne zasięgi, pojawienie się konkurencji i konieczność profesjonalizmu w zakresie trójwymiarowym. Zatem teraz jest Twój czas. To ekscytujący moment ekscytujących możliwości. Powodzenia.

Autor tekstu od ponad 20 lat aktywnie buduje swój biznes w systemie MLM na terenie wielu krajów. Brał aktywnie udział w tworzeniu pierwszych struktur sieciowych w Polsce w latach 90-tych, później na Ukrainie i w Rosji. Widział rozwój tego biznesu od podstaw na rynkach o różnym potencjale ekonomicznym. W tym czasie jego organizacje rozwinęły się na rynkach zachodniej i wschodniej Europy, a teraz rozwijają się nadal. Prowadzi wykłady w trzech językach i wie, że wiedza praktyczna jest dla osób działających w network marketingu bezcenna. Prowadzi ciekawy blog pod adresem: www.marekstaszko.pl.

Mogą Cię również zainteresować