CSR 2.0 – innowacyjne podejście do prowadzenia biznesu

przez Karolina Szlasa
336 odsłony

Coraz więcej firm angażuje się w działania społecznie odpowiedzialne, ale problemy takie jak zmiany klimatyczne, ubóstwo i kwestia praw człowieka są wciąż obecne. Wayne Visser uważa, że możliwe jest osiągnięcie pełnej i faktycznej odpowiedzialności biznesu, która nie będzie utożsamiana z filantropią czy public relations, a jednocześnie przyniesie korzyści dla firmy.

Nowe, systemowe podejście zwane CSR 2.0, bazuje na osiągnięciach Web 2.0 i polega na interaktywnych działaniach wspólnie z interesariuszami firmy. Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) polega na uwzględnianiu wpływu przedsiębiorstwa na społeczności lokalne, konsumentów, pracowników, środowisko, dostawców, akcjonariuszy itd. Wg Wayne’a Vissera, choć CSR przyniósł wiele pozytywnych skutków, to biorąc pod uwagę ogólny wpływ biznesu na środowisko i społeczeństwa, nie był wstanie zapobiec najważniejszym problemom, z którymi boryka się świat.

Rewolucja CSR 2.0 polega na odejściu od podejścia filantropijnego czy podporządkowanego wymogom PR na bardziej interaktywne, uwzględniające głosy interesariuszy. Zakłada ponadto wykorzystanie zdobyczy nowych technologii, takich jak media społecznościowe, przede wszystkim do prowadzenia dialogu. CSR 2.0 opiera się na pięciu zasadach: budowaniu więzi, skalowalności, reagowaniu, dwoistości i kolistości.

Jak twierdzi Visser, budowanie więzi polega na tworzeniu wielostronnych relacji ze wszystkimi interesariuszami, bez wyróżniania akcjonariuszy. Skalowalność oznacza wdrażanie społecznie odpowiedzialnych praktyk na odpowiednio dużą skalę, nie skupianiu się na ich efektach PR-owych, ale rzeczywistych korzyściach dla społeczeństwa i środowiska. Reagowanie w dobie CSR 2.0 obejmuje reakcję na globalne problemy, również wtedy, gdy jest to niewygodne dla firmy, gdyż może oznaczać konieczność zmiany modelu biznesowego. Dwoistość to branie pod uwagę szerszego kontekstu, z uwzględnianiem uwarunkowań lokalnych i wybieranie odpowiednich dla nich rozwiązań, w miejsce z góry ustalonych zasad. Natomiast kolistość oznacza takie projektowanie działań, które będą zrównoważone od początku do końca, nie będą marnotrawić zasobów, będą troszczyć się o rozwój kapitału ludzkiego i społeczności lokalnych.

Wayne Visser jest dyrektorem think-tanku CSR International i będzie gościem konferencji „CSR 2.0 komunikacja, edukacja, technologia” organizowanej 11 października br. w Warszawie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, gdzie zaprezentuje koncepcję CSR 2.0. Zapisy na konferencję prowadzone są online. Wideo-zaproszenie na konferencję znajduje się tutaj.

Partner główny: Orange Polska. Partner bloku Technologie: IBM Polska. Patroni medialni: Bizon, CR Navigator, GoldenLine, MARKETER +, Marketingowiec.pl, Marketing przy Kawie, Network Magazyn, Nowe Media, NK.pl, Proto.pl, SOCIALPRESS, Socjomania.

W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o kontakt:

Karolina Szlasa

tel. 22 627 18 71, kom. 669 510 483

e-mail: [email protected]

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najstarszą i największą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w kompleksowy sposób. Misją FOB jest upowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu jako standardu obowiązującego w Polsce w celu zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw, zadowolenia społecznego i poprawy stanu środowiska. Więcej informacji na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl.

Mogą Cię również zainteresować