Gary Vaynerchuk i jego EKONOMIA WDZIĘCZNOŚCI jako haczyk prowadzący do przebicia się na zatłoczonym rynku. Oto recepta dla przedsiębiorców w XXI wieku

przez Maciej Maciejewski
1930 odsłony

Nie od dziś wiadomo, że na rynku i w biznesie jest już ogromny przesyt. Pod każdym względem. Konkurencja jest zbyt duża, aby się przebić, co powoduje odłożenie w czasie osiągnięcie swojego sukcesu finansowego. Jest kilka typów firm, które niby nie wyróżniają się na rynku niczym, ale jednak…

źródło: Pixabay

Pierwsze firmy to takie, które mają mało klientów i nic z tym nie robią, więc w ostateczności plajtują. Drugie charakteryzują się tym, że również mają mało klientów, ale szukają haczyków, które pozwolą im wyskoczyć na powierzchnię, zdobyć u ludzi uznanie i osiągnąć wielkie wzrosty. Tonący zawsze złapie się najbliższego haczyka, aby tylko wydostać się na powierzchnię. Niestety nie ma gwarancji na to, że haczyk wyniesie nas na szczyt.

Przykładowo, firmy chcą zyskać dynamiczny rozwój i dużo klientów przez zmniejszanie cen produktów. Może to zadziała, a może nie? Różne taktyki nie zawsze się sprawdzają. Nie zapominajmy jednak o tym, że na rynku jest dużo sprawdzonych haczyków, które pomogą Ci się przebić. Jednym z takich haczyków jest idea Gary’ego Vaynerchuka, a jest nią EKONOMIA WDZIĘCZNOŚCI.

Gary jest świetnym przedsiębiorcą, który rozkręcił winiarskie imperium swojego ojca – Wine Library oraz swoją firmę VaynerMedia, zajmującą się promowaniem marek w mediach społecznościowych m.in.: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat, LinkedIn, Twitter i wiele innych.

Dzięki swojej odpowiedniej wiedzy i znakomitej taktyce Gary wyniósł firmę Wine Library wartą wcześniej 3 miliony dolarów na potężne imperium winiarskie, warte dziś ok. 60 milionów dolarów. Vaynerchuk opracował specjalną taktykę wybicia się w social mediach, ale nie tylko temu zawdzięcza swój sukces i poważanie wśród biznesmenów całego świata. Najważniejsze jest nasze nastawienie do klientów i współpracowników. Zjawisko to nazwał właśnie Ekonomią Wdzięczności.

O co chodzi z Ekonomią Wdzięczności? Dlaczego daje ona taki rozwój inteligentnym biznesmenom? Nie lubię owijać w bawełnę, dlatego wyjaśnię to najprościej jak to możliwe. Ponad 80% przedsiębiorców ma nastawienie typu „kup ode mnie, kup jeszcze to i kup tamto z mojego sklepu…” Jest to dosyć prymitywne podejście, które opiera się na oczekiwaniu, że będzie Ci ciepło nie wrzucając przy tym nawet kawałka drewna do kominka. Niestety sam produkt to znacznie za mało i trzeba dać klientom więcej. Ekonomia Wdzięczności opiera się o altruizm, promując podejście typu „dam Ci, pomogę Ci, dam Ci wartość i to wszystko za darmo, a potem możesz ode mnie kupić jeszcze to”. Opiera się na dawaniu, dawaniu, dawaniu, a w ostateczności klient Ci się odwdzięczy. Jest to świetne podejście, które od razu powoduje Twoje nietuzinkowe wyróżnienie się na rynku.

Pomaganie sobie nawzajem jest wpisane w nasze DNA. Dlaczego? Twierdzę, że człowiek z natury powinien być szczęśliwy i czynić dobro jak to tylko możliwe. Pomaganie powoduje, że czujemy się szczęśliwi, kiedy komuś pomagamy i zarówno, kiedy my otrzymujemy pomoc.

Wszechświat w pewien sposób dąży do równowagi. Kiedy damy ludziom dużo dobra za darmo to świat będzie chciał nam to zwrócić. I zwróci. Karma zawsze wraca!

Może nie od razu, może nie zawsze tak jak tego oczekujeny, ale zwróci. Wracając do podejścia w stosunku do klientów. Jeśli świadczysz jakieś usługi to najpierw oferuj je za darmo, dawaj gratisy, buduj zaufanie do siebie przez dawanie dobra.

Przede wszystkim KAŻDY przedsiębiorca – zwłaszcza w systemie MLM – powinien zadać sobie pytanie „Dlaczego robię to co robię?” Jeśli sobie odpowie: „Chcę być bogaty”, to takie podejście jest sprzeczne z Ekonomią Wdzięczności i nie licz, że uda Ci się rozkręcić ogromny biznes. Odpowiadając na pytanie „Dlaczego?” przedsiębiorca powinien pamiętać o trzech czynnościach i stale je praktykować: niesienie dobrowolnej pomocy innym, niesienie wartości z tym, co robi i nauka innych. Nie muszą wystąpić wszystkie, ale pamiętaj: im więcej dajesz, tym więcej dostaniesz.

Pomaganie innym? Każdy tak naprawdę pomaga. Nawet piekarz wytwarzając chleb pomaga osobom, które nie potrafią tego wykonać. Kluczem tutaj jest postawienie pomagania innym na pierwszym miejscu. Kiedy będziesz to robił z czystej intencji serca i zostawisz ego za drzwiami… jesteś w stanie osiągać nieprawdopodobne rzeczy. Twoja kariera wskoczy na totalnie inny poziom. Pamiętaj, że kiedy pomagasz innym, tak naprawdę pomagasz samemu sobie.

Niesienie wartości? Tutaj nie ma głębszej filozofii. Zdobędziesz klientów wtedy, kiedy będziesz dawać im to, co jest im potrzebne i może zmienić ich życie na lepsze. Kiedy będziesz dawał im to, co jest dla nich wartościowe, zdobędziesz ich uwagę na dłużej.

Nauka innych? Każdy jest w czymś dobry, ale samo bycie dobrym nie wystarczy. Musisz być wybitnym w tym co robisz. Bądź specjalistą w tym co tak naprawdę kochasz i zdobywaj wiedzę z tego zakresu. Następnym krokiem będzie przekazywanie wiedzy dalej, np. na TikTok lub YouTube. Są to dwa najbardziej przyszłościowe serwisy społecznościowe, które na 10 lub 20 lat zastąpią telewizję. Jestem tego pewny. To marketing społecznościowy jest dziś na topie. Dawaj tę wiedzę za darmo i nie oczekuj danych rezultatów w formie wyświetleń czy pieniędzy. Po prostu dawaj, a świat Ci to zwróci.

Jeżeli wykorzystasz do tych czynności media społecznościowe to stworzysz solidną markę osobistą, tak samo potężną jak rakieta Elona Muska, która doleci na Marsa albo nawet dalej. Wiadomo… możesz upaść kilka, a nawet tysiąc razy, ale nigdy, przenigdy się nie poddawaj.

Więcej praktycznej wiedzy biznesowej znajdziesz w świetnych książkach Gary’ego Vaynerchuka, takich jak „Ekonomia wdzięczności” i „Przebij się” wydanych przez OSMPower. Autor tekstu jest uczniem Pierwszego Akademickiego Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego w Sosnowcu. Radny Młodzieżowej Rady Miasta Sosnowca, wolontariusz fundacji Help Furaha, członek zarządu i współorganizator wydarzeń w organizacji charytatywnej Ad Vocem. Od kilku lat stawia na szerokorozumiany samorozwój. Jego sposobem na życie jest niesienie pomocy innym ludziom.   

Mogą Cię również zainteresować