Handel mobilny: co lepiej sprzedaje?

przez Zbigniew Forjasz
541 odsłony

Sprzedaż internetowa weszła w nowy wymiar. Teraz już nie tylko komputery, ale także smartfony i tablety są wykorzystywane do robienia zakupów w sieci. Właściciele sklepów internetowych stanęli przed dylematem, co wybrać: stronę dla urządzeń mobilnych czy dedykowaną aplikację?

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, ale użytkownicy już zdecydowali, która opcja jest dla nich wygodniejsza. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Nielsen Wire, aż 60% amerykańskich użytkowników smartfonów w sezonie świątecznym odwiedziło 5 największych sklepów internetowych za pośrednictwem strony mobilnej lub aplikacji. Co ciekawe, urządzenia te uczestniczą praktycznie w całym procesie zakupowym. Klienci nie tylko kupują, ale też szukają interesujących ich produktów, porównują ceny oraz czytają recenzje. Część z nich, która decyduje się na „odbiór osobisty”, sprawdza również adres najbliższej siedziby sklepu. Właściciele podmiotów e-commerce zza oceanu uświadomili sobie konieczność dostosowania swoich witryn internetowych do nowych wymagań. Amazon, Best Buy, eBay, Target i Walmart już przygotowały ułatwienia dla użytkowników mobilnych. Część z nich wybrała dedykowane aplikacje, a część strony zoptymalizowane dla mniejszych ekranów.

Aplikacje – mniejsza elastyczność

Najdroższą inwestycją, na którą mogą sobie pozwolić tylko większe podmioty, jest aplikacja na smartfona. Jednak nie będzie to jeden program. Obecnie na rynku są minimum 4 systemy operacyjne, które trzeba wziąć pod uwagę. Android, iOS, BlackBerry i WindowsPhone 7 to te najpopularniejsze. Nie zapominajmy, że część telefonów działa pod kontrolą Symbiana i Bady. Programy mogą też być niekompatybilne z poprzednimi wersjami systemu operacyjnego, dlatego przy ich projektowaniu należy uwzględnić udział w rynku starszych wersji. Użytkowników może też odstraszyć konieczność ściągnięcia dodatkowego oprogramowania. W przypadku połączenia Wi-Fi nie zajmuje to dużo czasu, ale już korzystając z 3G możemy doświadczyć wyraźnego spowolnienia transferu. Instalacja nawet stosunkowo niedużej aplikacji zajmie wtedy nawet kilka minut. Tak długi czas oczekiwania jest nie do zaakceptowania w przypadku dużej części użytkowników.

Problemem może być też aktualizacja aplikacji, która implikuje konieczność zmiany w wersjach na różne systemy.  Zmusza też użytkowników do aktualizowania swoich telefonów. Jednak aplikacje mają także niezaprzeczalne zalety. – Raz zainstalowane pozostaną w telefonie konsumenta przez dłuższy czas, a ich użycie ogranicza transfer danych, gdyż pobierają tylko niezbędne informacje o produktach. Co ciekawe, mężczyźni są bardziej skłonni do „eksperymentów” i to oni chętniej instalują programy w swoich smartfonach. Warto zauważyć, że aplikacje bardziej angażują i sprawiają, że użytkownicy przeznaczają więcej czasu na zapoznanie się z ofertą sklepu – zauważa Tomasz Henel z serwisu DeCommerce.pl

Strony mobilne – większy zasięg

Remedium na kłopoty związane z przygotowaniem dedykowanych aplikacji okazują się być mobilne wersje sklepów internetowych. Raz przygotowana platforma powinna zadziałać na większości urządzeń mobilnych. Oczywiście, taki serwis również jest optymalizowany pod kątem różnych przeglądarek w urządzeniach mobilnych, ale jest to proces krótszy i zdecydowanie mniej kosztowny. – Nawet, jeśli z czasem powstanie nowy system operacyjny, to istnieją duże szanse, że strona będzie kompatybilna z nim bez żadnych modyfikacji. Wdrożenie aktualizacji i zmian w takiej platformie jest zdecydowanie łatwiejsze i nie wymaga dużo czasu. Co więcej, zmiany są dostępne „od ręki”, po odświeżeniu strony – tłumaczy Henel. Użytkownicy nie muszą się też martwić o aktualizację, która pochłonęłaby nawet kilka megabajtów danych.

Klienci już wybrali i korzystają ze zoptymalizowanych serwisów mobilnych prawie dwukrotnie częściej niż z aplikacji (52% do 24%). Takie zachowanie jest korzystne dla podmiotów e-commerce, gdyż pozwala oszczędzić fundusze, jakie musiałyby one zainwestować w specjalne oprogramowanie na różne platformy. Właścicielom e-sklepów nie pozostaje więc nic innego, jak przygotować dedykowane strony dla urządzeń przenośnych. Warto to zrobić już teraz, gdy jeszcze nie wszyscy konkurenci zdążyli wdrożyć odpowiednie rozwiązania.

Mogą Cię również zainteresować