Kontakty w sieci. Kto wie o tym, że jesteś liderem?

przez Małgorzata Krukowska

Czy zastanawiali się Państwo nad tym, skąd biorą się nowe kontakty w Waszym biznesie? Jest to zwykle efekt chodzenia na prezentacje, konferencje i warsztaty, albo rezultat systemu poleceń, jaki stosujemy.

Jak jeszcze pozyskujemy kontakty? Czasami robimy notatki, ale są one zwykle zbyt krótkie, aby skojarzyć osobę z twarzą, firmą, czy oferowanym produktem bądź usługą. Lepiej pamiętamy osoby, które dając nam wizytówkę miały dobrze przygotowaną swoją 30-sekundową prezentację, ale po jakimś czasie i to umyka z pamięci.

Po co mi internet?

A co by było, gdybyśmy mogli w jakiś sposób uzupełnić wiedzę o naszym nowo pozyskanym „potencjalnym kliencie”? Taką możliwość daje nam internet. Najprostszy sposób to „zgooglowanie”, czyli wrzucenie do przeglądarki internetowej (np. google) imienia i nazwiska danej osoby bądź firmy i przejrzenie wyników. Od czasu pojawienia się portalu „Nasza klasa”, na którym zarejestrowała się prawie połowa dorosłych Polaków, w sieci pojawiło się mnóstwo prywatnych informacji o ludziach i portale społecznościowe stały się źródłem wiedzy nie tylko o tym, gdzie pracujemy i mieszkamy, ale również o tym, jakie są nasze zainteresowania i marzenia. Nie mówiąc już o zdjęciach z wakacji, dzieciach, zwierzątkach itp.

Ale czy rzeczywiście czytanie tych wszystkich informacji pomoże nam w lepszym dotarciu do danej osoby? Większość z nas zamieszczając w sieci informacje o sobie myśli, że będą one czytane przez znajomych lub co najmniej przez ludzi, z którymi coś nas łączy. Jak zatem stać się takim „znajomym”, żeby móc łatwo nawiązywać kontakty z nowymi osobami? Taką możliwość nawiązania profesjonalnych kontaktów dają nam społeczności, a dokładnie portale społecznościowe typu Goldenline, Biznes.net, Profeo lub zagraniczne: Linkedin, Plaxo i inne.

Żeby móc poznawać innych najpierw samemu trzeba dać się poznać. Temu służy zamieszczenie własnego profilu na danym portalu społecznościowym lub jak w przypadku „Network Magazynu”, w społeczności umieszczonej w ramach portalu firmowego.

Profil zwykle składa się ze zdjęcia, informacji zawodowych dotyczących wykształcenia, danych osobowych oraz zainteresowań. W zależności od serwisu mogą to być informacje mniej lub bardziej rozbudowane. Nasz profil to podstawowy element bycia wiarygodnym w kontaktach z innymi członkami danej społeczności. Dlatego należy przyłożyć dużą wagę do tego co i jak prezentujemy w sieci, bo te informacje trafiają do ogromnej rzeszy ludzi, dla których będzie to jedyne źródło wiedzy o nas.

Ten tekst jest jedynie fragmentem całego artykułu, który znajdziesz w wydaniu drukowanym Network Magazyn nr 19/2008

Mogą Cię również zainteresować