Mobilny świat aplikacji. Jak wypada Polska?

przez Joanna Gruszczyńska

Na podstawie badań TNS Mobile Life wychodzi, że 31% Polaków ma smartfona, a 1/3 z nich używa aplikacji mobilnych. W porównaniu z krajami zachodniej Europy czy Korei Południowej, wyniki nie fascynują. Ale jest coraz lepiej!

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Polacy coraz częściej korzystają ze swoich smartfonów. Z całą pewnością można stwierdzić, że ruch mobilny w Polsce stale rośnie. Na początku roku wynosił on 6,27%, a w sierpniu 9,92%. Podobny stały wzrost widoczny jest w skali globalnej – w styczniu 2013 roku ruch mobilny wyniósł 14,13%, a w sierpniu 18%. Choć w tym ostatnim przypadku widać tylko niewielkie wahania.

A jak ruch mobilny wygląda w innych krajach?

W Niemczech można było zauważyć ciekawe zjawisko – w styczniu ruch mobilny stanowił 29,69%, jednak w lipcu nastąpił nagły spadek do 18%, po czym w sierpniu nastąpił nagły wzrost do 40,01%. Z kolei w Szwecji sytuacja jest podobna do Polski – w sierpniu ruch wyniósł 12,57%, a od stycznia wzrósł o nieco ponad 2,5 stopnie procentowe. Najwyższy udział w ruchu mobilnym w styczniu można było odnotować w Korei Południowej – wynosił aż 37%. Później nastąpił spadek i w sierpniu 2013 wynosił już 28%.

Telefony komórkowe, a smartfony – zestawienie globalne

Korzystanie z urządzeń mobilnych wśród osób powyżej 16 roku życia najbardziej widoczne jest w krajach wysoko rozwiniętych. W samej Korei Południowej 99% użytkowników posiada telefon komórkowy, w tym 67% smartfon. We Włoszech i Wielkiej Brytanii 97% konsumentów w wieku powyżej 16 lat korzysta z telefonów, a w Indiach 81%.

źródło: Nielsen Holdings N.V.źródło: Nielsen Holdings N.V.

 

źródło: Nielsen Holdings N.V.źródło: Nielsen Holdings N.V.
 

Jedzenie online przez telefon

Według raportu przygotowanego przez Interactive Advertising Bureau i Viggle, 69% użytkowników telefonów komórkowych zamawia jedzenie online przez swojego smartfona. 72% zamówień to pizza, 32% dotyczy kanapek, burgerów oraz kuchni chińskiej, a 24% kuchni meksykańskiej. Dotyczy to jednak tylko mieszkańców Nowego Jorku.

A jak to wygląda na naszym podwórku?

W Polsce wzrost ruchu mobilnego w celu zamówienia jedzenia online, zauważyć już można po samych danych związanych z odwiedzinami strony Pizzaportal.pl. Od momentu powstania pierwszej aplikacji mobilnej PizzaPortal (październik 2012 rok) do końca sierpnia 2013 roku nastąpił wzrost wejść na stronę przez aplikacje o ponad 130%. Zwiększyła się również liczba nowych użytkowników, a także wyraźnie wydłużył się czas spędzania na stronie.

Według raportu Gemius i E-Commerce Polska 2013 Polacy coraz częściej zamawiają jedzenie na wynos przez internet. Podobnie jest z aplikacjami mobilnymi służącymi do zamawiania jedzenia online. Jak mówi Lech Kaniuk: – Od momentu, kiedy pojawiła się nasza pierwsza aplikacja mobilna na Androida, wyraźnie widać wzrost zamówień składanych przez telefon. Porównując listopad 2012 roku i sierpień obecnego roku, liczba zamówień zwiększyła się o ponad 500%. Jestem pod dużym wrażeniem rozwoju naszego kraju. Polska bardzo szybko postępuje jeśli chodzi o technologie i świadomość stosowania smartfonów oraz rozmaitych aplikacji mobilnych – dodaje dyrektor zarządzający PizzaPortal.pl.

Doskonałym przykładem rozwoju aplikacji mobilnych i świadomości jest stały rozwój m-commerce, powstawanie coraz większej ilości różnorodnych aplikacji mobilnych, a także rozwój poszczególnych systemów operacyjnych, tj. Android, iOS oraz Windows Phone.

Technologie mobilne mają bardzo dużo do zaoferowania i można wykorzystać je w rozmaity sposób w każdej branży. Firmy i przedsiębiorstwa mają naprawdę szerokie pole do działania i wykorzystania potencjału mobilnego.

Mogą Cię również zainteresować